شهروندان ناامن کرده، با توجه به حجم پایین وسایل نقلیه و سرعت بالای تردد، بستری برای افزایش وقوع تصادفات نیز گردیده است.
شفاآنلاین>سلامت>مدتی از اجرای طرح محدودیتهای تردد شبانه در کشور میگذرد و جاده ها، خیابانها و معابر درون شهری بسیاری از شهرهای کشور در ساعات تعیین شده 9شب تا 4 صبح درکم ترافیکترین و خلوتترین حالت خود قرار گرفتهاند و در کنار
این محدودیتها طرح خاموشی معابر نیز به اجرا گذاشته شده، طرحی که علاوه براینکه شبهای روشن شهرها را در تاریکی فرو برده و شهر را برای حیات و زیست شبانهاش برای پیاده روی
شهروندان ناامن کرده، با توجه به حجم پایین وسایل نقلیه و سرعت بالای تردد، بستری برای افزایش وقوع تصادفات نیز گردیده است. با توجه به آمارها درصد بالایی از تصادفات در معابر درون و برون شهری کشور مربوط به عابرین پیاده می باشد
که یکی از مکانهای خطرناک بروز تصادف برای این
قبیل کاربران، تقاطعها هستند؛ بهطوری که درصد بالایی از تصادفات در تقاطعها رخ میدهند و می توان گفت به طور میانگین عابرانپیاده سهم قابل توجهی را در این تصادفات دارا میباشند. از این رو عابرانپیاده را میتوان یکی از کاربران آسیبپذیر نام برد که از جمله عوامل موثر بر تصادفات آنان را می توان به نقص در سامانه وسایلنقلیه، نقص در طراحی مسیر، عوامل انسانی و عوامل محیطی مانند روشنایی مسیر نام برد. پر واضح است روشنایی محیطی معابر در روز از نور خورشید و در شب از روشنایی معابر تامین میشود از این رو
از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار بر ایمنی تردد در شب را میتوان به روشنایی معابر نام برد. هدف اصلی از ایجاد روشنایی در معابر، دستیابی به حدی از قابلیت دید برای رانندگان و عابرین پیاده،موتورسواران و... میباشد، بطوری که دید سریع دقیق و راحت برای آنها امکان پذیر باشد. روشنایی با تقویت توانایی دید راننده میتواند از برخی از تصادفات ناشی از تردد معابر در شب جلوگیری نماید. در نهایت می توان گفت تامین مطلوب و استاندارد روشنایی معابر شهری، هم به حفظ جان عابرین پیاده و رانندگان میپردازد و هم به ایجاد امنیت و کاهش وقوع جرم و جنایت در شب، کمک شایانی مینماید، لذا مسئولین امر مرتبط با این خاموشیها می بایست تدابیر ویژهای به منظور ایجاد روشنایی معابر ولو بصورت محدود اقدام نمایند.
آفتاب یزد