کد خبر: ۲۷۲۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 27
کرونا ويروس که از همان روزهاي نخستين شيوع آمد، با خودش شايعات زيادي هم آورد، به طوري که روزهاي اول مي‌گفتند سراغ بچه‌ها نمي‌رود

شفاآنلاین>سلامت> قدرت سرايت و کشندگي ويروس جهش يافته که گفته مي‌شود از نوع انگليسي است، به شدت افزايش يافته و اين بار به سراغ کوچک ترها مي‌رود. کرونا ويروس که از همان روزهاي نخستين شيوع آمد، با خودش شايعات زيادي هم آورد، به طوري که روزهاي اول مي‌گفتند سراغ بچه‌ها نمي‌رود. چند وقت بعد گفته شد که چنين چيزي نيست و اين ويروس سراغ همه سنين مي‌رود. اين گونه بود که يک سال را با کرونا کنار آمديم تا اينکه مشخص شد اين ويروس قابليت جهش و تغيير را دارد.

به گزارش شفاآنلاین: حالا چند صباحي است که نوع انگليسي اين ويروس بر سر زبان‌ها افتاده تا مشخص شود که کرونا ويروس، حالا حالاها با ما خواهد بود.

ماجراي ويروس انگليسي

ويروس جهش يافته کرونا که گفته مي‌شود از انگلستان شايع شده و به ساير نقاط دنيا رفته است، از نوع قدرتمند و کشنده‌تر است. به طوري که ابتدا عنوان مي‌شد 70 درصد بيشتر از نوع معمول ويروس کرونا، قابليت انتقال و سرايت دارد. ضمن اينکه يکي از خصوصيات بارز ويروس جهش يافته، ابتلاي کودکان و نوجوانان است.

البته بررسي‌ها نشان داده است که ويروس انگليسي يا همان ويروس جهش يافته، خيلي بيشتر از آنچه در ابتدا توسط انگليسي‌ها عنوان مي‌شد، قدرتمندتر و کشنده‌تر است. از همين رو، مي‌بايست براي مصون ماندن از ابتلاء به اين ويروس، پروتکل‌ها را سفت و سخت‌تر از قبل رعايت کرد. ضمن اينکه ميزان مراقبت از کودکان را نيز افزايش داد.

سعيد نمکي وزير بهداشت، با اشاره به جهش ويروس کرونا در انگليس، گفت: امروز اثبات شد که انگليسي‌ها دروغ گفتند که قدرت سرايت ويروس جهش يافته فقط 70 درصد قدرت بالا رفته است، بلکه چند شب قبل بعد از مدت‌ها اعلام کردند که هم بيماري‌زايي اين ويروس بالاتر است و هم مرگ و مير آن. اين جهش فقط مختص اروپا نيست، بلکه در هر اقليمي مي‌تواند اتفاق بيفتد.

ويروس نه پاسپورت نياز دارد نه ويزا

وي با عنوان اين مطلب که ويروس نه پاسپورت نياز دارد نه ويزا، افزود: ما به شدت همه مرزها را کنترل مي‌کنيم، اما به اين معنا نيست که توان بستن راه ويروس را داريم. از طرفي ما به پهنه چندين کشور اروپايي پهنه اقليم و تنوع ژنتيک و قوم و رفتارهاي اجتماعي داريم. در درون اين سرزمين که مرتباً داريم داروي ضدويروس مصرف مي‌کنيم، جهش در ويروس در درون مرزها پديده غيرمنتظره‌اي نيست. آنچه که مي‌تواند ما را گرفتار طوفان کند، چرخش ويروس است. در همين حال، عليرضا رئيسي سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا، گفت: احتمال گردش ويروس انگليسي در کشور مي‌تواند ما را غافلگير کند. کادر درمان واقعاً خسته‌اند و فشار زيادي را در 11 ماه گذشته تحمل کرده‌اند.

حمله ويروس به کودکان

بابک عشرتي معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي ايران، با عنوان اين مطلب که روند بستري افراد 5 تا 17 سال با وجود کاهش آمار کلي بستري‌ها، کاهش نيافته و همچنان مانند گذشته است و حتي در مواردي رو به افزايش نيز بوده است، گفت: در اوايل آذر با وجود کاهش موارد بستري تعداد بيماران مبتلا به کرونا، بستري تعداد افرادي که در سنين 5 تا 17 سال بودند، روندي را که بايد در پيش نگرفته و نزولي نشده است. به‌گونه‌اي که نسبت تعداد مبتلايان بستري در اين گروه سني، در مقايسه با ماه قبل از آن و دوره تابستان در حال افزايش است. وي افزود: به‌نظر مي‌رسد جهشي که اخيرا ويروس در خاستگاه خود در انگلستان داشته است و ما نيز در کشور آن را شناسايي کرده‌ايم، با تفاوت‌هايي نسبت به ويروس اوليه در حال درگير کردن جوان‌ها و نوجوانان است. معمولاً در اين گروه سني افراد دچار علامت مي‌شوند و وقتي بستري مي‌شوند، به نوعي قله کوه يخي را نشان مي‌دهند علامت ندارند.

به اين معنا که بستري شدگان تنها بخش اندکي از مبتلايان هستند که فعلاً علامتي ندارند و بستري‌شدگان نشانه‌اي از مجموع مبتلايان بي‌علامت باشند. اين دسته متأسفانه در حال افزايش روزافزون بوده و از اين‌رو نگران هستيم که بچه‌ها هدف اصلي و تازه ويروس کرونا در اين ايام شده باشند. عشرتي ادامه داد: تحقيقات نشان داده است، اين جهش در اين گروه سني افراد را بيشتر آلوده کند و به اين دليل، انتقال ويروس در جامعه به دليل تعاملات بيشتر بچه‌ها، نوجوانان و جوانان با يکديگر و حضور آزادانه آنها به نگراني جدي براي چرخش ويروس تبديل شده است. از سوي ديگر، با وجود اينکه روند ابتلاي گروه سني 5 تا 17 سال به نسبت کل مبتلايان کاهشي نبود و در برخي زمان‌ها افزايش نيز داشته است، تعداد جان‌باختگان در اين گروه سني کاهشي بوده و از اين منظر نمي‌توان گفت ويروس جديد، دليلي بر افزايش مرگ در افراد است.

تنها راهکار مقابله با ويروس انگليسي

مهشيد طالبي طاهر متخصص عفوني، با عنوان اين مطلب که تنها توصيه براي مقابله با ويروس انگليسي رعايت بهداشت فردي و فاصله گذاري اجتماعي همانند قبل است، گفت: ويروس انگليسي افراد زير 60 سال را بيشتر مبتلا مي‌کند.

وي افزود: مبتلايان به اين گونه جديد، علائمي مشابه ويروس قبلي دارند يعني ابتلاء به ويروس انگليسي هم با تب، سرفه، سردرد، بدن درد و اختلال گوارشي همراه است. تنها تفاوت گونه جديد کوويد 19 سرعت سرايت آن است که گفته مي‌شود 40 تا 70 درصد بيشتر از گونه قبلي است و فقط از انسان به انسان منتقل مي‌شود. در همين حال، عليرضا زالي فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، نسبت به روند افزايشي ميزان بستري‌ها در گروه سني بين پنج تا 17 سال در استان تهران هشدار داد و گفت: اگر چه قدر مطلق مرگ و مير در افراد زير 10 سال پايين است، اما حتي در گروه سني صفر تا 10 سال نيز شاهد افزايش مرگ و مير بوده‌ايم.

تذکر به روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي

وزير بهداشت، خطاب به رؤساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور، گفت: پايش مستمر و هرگونه خيز جديد اندک بيماري بايد به شدت مورد توجه قرار گيرد. نبايد از رصد هوشمند، لحظه‌اي غفلت کنيم. استان‌هايي که مرزي هستند يا مرزهاي هوايي دارند و در مرکز کشور هستند، بايد به شدت کنترل شوند. در مناطقي که مرز زميني، دريايي و هوايي وجود دارد بايد به شدت مراقبت کنيد.

اگر خداي ناکرده اين ورودي‌ها را کنترل نکنيم و ويروس جهش يافته‌اي از يک منطقه ديگر به کشور وارد شود و ما درست رصد نکرده باشيم، دچار معضلات جدي در مديريت آينده بيماري مي‌شويم. در همين حال، محمدرضا هاشميان عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، درباره جهش‌هاي ويروس کرونا، گفت: هر تغييري که در ساختار ويروس ايجاد شود و سرعت انتشار و همه گيري را بالا ببرد به همان ميزان هم مي‌تواند مرگ و مير را بيشتر کند چرا که شدت زياد ويروس مي‌تواند افراد بيشتري را درگير کند. وي، موضوع واکسيناسيون را مورد اشاره قرار داد و افزود: نبايد فرصت واکسيناسيون گروه‌هاي در اولويت را از دست داد. واکسن هر چقدر هم عارضه داشته باشد، باز هم بهتر از اين است که واکسن نزنيم.

نگراني‌هاي روزهاي پاياني سال

هر چه به روزهاي پاياني سال نزديک‌تر مي‌شويم، دغدغه جامعه پزشکي و دست‌اندرکاران حوزه سلامت نيز شدت مي‌يابد. سرد شدن هوا، عدم استفاده از تهويه هوا در محيط‌هاي بسته و از همه مهم‌تر، عادي‌انگاري برخي از هموطنان و رفتن به مسافرت و… روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: