کد خبر: ۲۷۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 26
یکی از عوامل تشدید کننده این بیماری سن بالای مادر برای بارداری است، در واقع مادرانی که در سن بالای ۲۵ باردار می‌شوند بیشتر مستعد ابتلا به دیابت بارداری خواهند بود.
شفاآنلاین>سلامت>شیرین نیرومنش، جراح و متخصص زنان و فلوشیپ پریناتولوژی در خصوص دیابت بارداری و عوارض آن بر مادر و جنین اظهار کرد: دیابت بارداری شایع‌ترین بیماری  داخلی است که در دوره بارداری مشاهده می‌شود و  روند ابتلا به این بیماری روز به روز به دلیل سبک زندگی نا مناسب در حال افزایش است.

به گزارش شفاآنلاین: افزود: افزایش وزن که امروزه بسیاری از افراد جامعه حتی کودکان به آن دچار هستند یکی از اصلی‌ترین عواملی است که می‌تواند سبب بروز دیابت بارداری شود.

نیرومنش گفت: امروزه تعداد قابل ملاحظه‌ای از بیماران بستری در بخش خانم‌های باردار، مادران مبتلا به دیابت بارداری هستند که افزایش وزن، افزایش سن ازدواج و به تبع افزایش بارداری از جمله عوامل بروز این عارضه در آنهاست.

این متخصص زنان بیان کرد:  یکی از عوامل تشدید کننده این بیماری سن بالای مادر برای بارداری است، در واقع مادرانی که در سن بالای ۲۵ باردار می‌شوند بیشتر مستعد ابتلا به دیابت بارداری خواهند بود.

او بیان کرد: همچنین سابقه خانوادگی از دیگر دلایل این عارضه خواهد بود، اما در برخی موارد مادران قبل از بارداری به دیابت مبتلا هستند که به آن دیابت آشکار گفته می شود، در چنین شرایطی مادر قبل از اقدام به بارداری و در زمان بارداری باید تحت مراقبت پزشک قرار گیرد.

نیرومنش افزود: دیابت بارداری بعد از هفته ۲۰ مشخص می‌شود که عدم توجه به آن می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بی‌اندازد. برای تشخیص زودرس دیابت بارداری باید غربالگری دیابت انجام شود در واقع تست تحمل گلوکز از مادر گرفته می‌شود که اگر جواب تست بالای ۱۴۰ باشد بیانگر دیابت بارداری است که باید تست‌های تکمیلی انجام شود.

او بیان کرد: قند بالا و دیابت برای جنین مانند یک عامل سمی و خطرناک است و خانم‌هایی دیابت آشکار دارند در صورت رعایت نکردن برخی نکات در دوران بارداری با نقایص جنینی روبه رو خواهند شد. به همین دلیل به خانم‌های مبتلا به دیابت آشکار توصیه می‌شود حداقل سه ماه قبل از بارداری قند خون شان کاملاً کنترل شود و بعد از اینکه قند خون کاملاً طبیعی بود اقدام به بارداری کنند.

این متخصص زنان افزود: خانم‌هایی که مبتلا به دیابت بارداری می‌شوند به دلیل بالا بودن قند خون اگر تحت درمان قرار نگیرند و به موقع تشخیص داده نشوند وزن جنین در داخل رحم به دلیل دریافت میزان زیادی قند افزایش می‌یابد که می‌تواند عوارضی از قبیل تولد نوزاد نارس، آسیب به جنین در هنگام تولد و احتمال مرگ جنین را به همراه داشته باشد.نوزدانی که مادرانشان در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند بعد از تولد معمولا دچار مشکلات تنفسی هستند.

نیرومنش در خصوص عوارضی که دیابت بارداری برای مادر می تواند به همراه داشته باشد بیان کرد: همچنین پارگی زودرس کیسه آب مادر، تنگی نفس، زایمان زودرس از دیگر عوارض دیابت بارداری است که می‌تواند سلامت مادر را به خطر بیندازد.

او افزود: قند خون مادر باید به طور مرتب کنترل شود و  تحت نظر یک متخصص تغذیه  رژیم غذایی قرار بگیرند تا میزان مناسب مواد غذایی و کالری از گروه‌های مختلف مواد غذایی را دریافت کنند. همچنین انجام برخی از ورزش ها زیر نظر متخصص به شدت در کنترل قند خون و دیابت کمک خواهد کرد. اما در صورتی که میزان قند خون  با این روش ها کنترل نشود مصرف داروهای خوارکی کنترل قند و یا تزریق انسولین  برای مادر تجویز می شود.
برچسب ها: دیابت ، جنین ، مادر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: