کد خبر: ۲۷۲۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 26
مسئولان در آموزش عالي فقط اعداد و ارقام در جذب دانشجو را مطرح مي‌کنند. در حالي که کيفيت آن مورد توجه قرار نگرفته است. اين نوع آموزش چه گره‌اي از مشکلات کشور را باز مي‌کند.


شفاآنلاین>اجتماعی>درد امروز در فضاي آموزشي کشور براي امروز و ديروز نيست. بنده در دهه 70 نگراني خود را از تقليل کيفيت آموزش عالي و افزايش بي‌رويه واحدهاي دانشگاهي به کرات مطرح کرده‌ام. نبايد بدون فراهم کردن ابزار سخت‌افزاري و نرم‌افزاري واحدهايي را در کشور ايجاد کنيم. برخي از افزايش واحدهاي دانشگاهي مغازه دونبش براي کسب سود است. اغلب فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه‌ها آنطور که بايد و شايد در روند آموزش‌ مناسب قرار نگرفته‌اند. در ابتدا قرار بود که دانشگاه علمي کاربردي براي دانش‌افزايي کارمندان ادارات لحاظ شود. هرچند به‌تدريج اين دوره‌ها از کارداني به کارشناسي، کارشناسي به کارشناسي ارشد، کارشناسي ارشد به دکتري حرفه‌اي ارتقا يافت. اين دانشگاه‌ در هر سازماني يک شعبه ايجاد و حجم قابل توجهي از دانشجويان را جذب کرده است. از سوي ديگر دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي بدون داشتن شرايط واقعي مجوز اخذ کرده و دانشجو جذب مي‌کنند. براي مثال برخي از افراد براي اخذ مجوز از وزارت علوم از اعضاي هيات علمي مدرکشان را اخذ کرده تا با معرفي به وزارت علوم بتوانند مجوز تاسيس دانشگاه داشته باشند. مجموعه‌اي از دانشگاه‌هاي دولتي، آزاد، علمي و کاربردي، غيرانتفاعي و پيام نور در حجم انبوه دانشجو جذب مي‌کنند. در کشور ما به اندازه کل کشورهاي اروپايي واحد دانشگاهي وجود دارد. در حالي که تعداد قابل توجهي از دانشگاه‌هاي کشور بدون داشتن شرايط به سمت تحصيلات تکميلي سوق پيدا کرده‌اند. بيکاري و عدم تمايل به ازدواج از معضلات تهديد کننده جامعه محسوب مي‌شود. علت اصلي بيکاري در کشور عدم يادگيري مهارت است. جوان با اخذ مدرک فوق‌ليسانس ديگر همچون يک کارمند ساده به فعاليت نمي‌پردازد. اين انتظار برآورده نمي‌شود و بازار کاري وجود ندارد و به بن‌بست مي‌خورد. تمامي عوامل باعث مي‌شود که براساس گفته‌هاي مسئولان 40 درصد دانش آموختگان کشور بيکار هستند. حال به اين ميزان بايد افرادي را گنجاند که بدون توجه به رشته تحصيلي خود وارد بازار کار شده‌اند. براي مثال برخي از پزشکان عمومي به عنوان مددکار اجتماعي به فعاليت مي‌پردازند. در حالي که اين دو رشته تحصيلي هيچ ارتباطي با يکديگر ندارند. برخي از رشته‌هاي تحصيل در دفترچه‌هاي سازمان سنجش حتي يک نفر عضو هيات علمي هم در کشور ندارد. بايد تاکيد کرد که دفتر گسترش دانشگاه عالي به درستي عمل نکرده است. اغلب پرديس‌هاي دانشگاهي براي دانشگاه‌هاي شناخته شده به يک معضل تبديل شده است. بسياري از دانشجويان در اين دانشگاه‌ها بايد چندين ميليون شهريه پرداخت کرده و بعد از گذشت چند سال مدرک دانشگاهي به آنها ارائه مي‌شود. در حالي که مدرک اخذ شده بدون کيفيت است. فرد در دوره دکتري بايد واجد شرايط براي اخذ آموزش‌ها باشد. طي 10 سال اخير حجم قابل توجهي از نخبگان کشور به نوعي از کشور خارج شدند. اين مقوله خسارت سنگين براي کشور به‌دنبال داشته است. افرادي که بنيه علمي مناسب دارند مهاجرت مي‌کنند. حجم قابل توجهي از مهاجران از کشور خارج شدند. اين مقوله ضربه سنگين به کشور وارد کرده است. مسئولان در آموزش عالي فقط اعداد و ارقام در جذب دانشجو را مطرح مي‌کنند. در حالي که کيفيت آن مورد توجه قرار نگرفته است. اين نوع آموزش چه گره‌اي از مشکلات کشور را باز مي‌کند. تمامي اين مسائل وضعيت نامناسب را به دنبال دارد. اين حجم پذيرش دانشجو در دانشگاه‌هاي کشور و گسترش بي‌ضابطه مراکز دانشگاه هم از مشکلات متعدد برخوردار است.آرمان ملی

محمد زاهدی اصل استاد مددکاری اجتماعی


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: