کد خبر: ۲۷۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 26
آرتروز آرنج مانند آرتروز دیگر مفاصل، یک بیماری اکتسابی است، یعنی پس از گذشت زمان در بدن حادث می‌شود.

شفاآنلاین>سلامت> آرتروز یا استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است. این بیماری مزمن می‌تواند هر نقطه‌ای از بدن را درگیر کرده و استخوان‌ها و مفاصل آن را تحت تاثیر قرار دهد. آرتروز آرنج یک عارضه‌ی دردناک است که انواع شدید آن حتی باعث می‌شوند فرد قادر به حرکت دادن دست خود نباشد.

به گزارش شفاآنلاین: بیماران دچار آرتروز، با علائم ناخوشایندی مانند درد شدید و احساس ناتوانی در حین فعالیت‌های روزانه مواجه می‌شوند و این عارضه مانع از لذت بردن آن‌ها از زندگی شود وکیفیت زندگی افراد را کاهش میدهد لذا با توجه به اهمیت موضوع  در اینباره با دکتر مرتضی نخعی امرودی، ارتوپد، جراح شانه و آرنج و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر روشنک مرادی،متخصص ارتوپد، جراح استخوان و مفاصل گفتگو کرده ایم. در ابتدا دکتر نخعی امرودی در اینباره می‌گوید: آرتروز آرنج مانند آرتروز دیگر مفاصل، یک بیماری اکتسابی است، یعنی پس از گذشت زمان در بدن حادث می‌شود.

هرکدام از مفاصل بدن می‌توانند به آرتروز مبتلا شوند
وی خاطرنشان کرد: هرکدام از مفاصل بدن می‌توانند به آرتروز مبتلا شوند و آرتروز آرنج یکی از آنها است؛ اما آرتروز برخی مفاصل مانند آرتروز انگشتان، زانو، ران و شانه شایع‌تر از آرتروز آرنج هستند. این بیماری معمولا افراد میانسال را درگیرمی کند. نام دیگر بیماری آرتروز آرنج، سائیدگی مفصل آرنج است. این جراح شانه و آرنج مطرح کرد: در صورت ابتلا به آرتروز، غضروف مفصلی که بین دو استخوان دو طرف مفصل قرار دارد به دلایلی جنس خود را از دست می‌دهد، نرم‌تر و شکننده‌تر شده و کم کم شکاف‌هایی در آن پیدا می‌شود و به مرور زمان و با بدتر شدن بیماری، قطعاتی از آن کنده می‌شود.
وی ادامه داد: وقتی بیماری آرتروز آرنج پیشرفت کند، قطعات بزرگ‌تری از غضروف‌های بین دو استخوان جدا شده و عملا تماس استخوان با استخوان اتفاق می‌افتد. دکتر نخعی امرودی بیان کرد: در مفصل سالم بین دو استخوان در محل مفصل، غضروف قرار دارد و مقدار کمی هم مایع مفصلی هم در آنجا هست. این وضعیت باعث می‌شود که سطوح مفصل به نرمی روی یکدیگر حرکت کرده و یکدیگر را آزرده نکنند.
این متخصص ارتوپد ابراز کرد: در صورت ابتلا به آرتروز غضروف‌ها از بین می‌روند و استخوان برروی استخوان حرکت کرده، خراشیده شده و باعث بروز درد می‌شود. به دنبال آن بیمار کم کم نمی‌تواند مفصل خود را حرکت دهد و بنابراین به مرور زمان دامنه حرکتی آرنج کمتر و کمتر می‌شود و این امر باعث می‌گردد که پس از گذشت زمان مفصل آرنج نتواند به طور کامل صاف و خم شود.وی افزود: به طور کلی مهمترین نشانه ابتلا به آرتروز آرنج، ایجاد محدودیت حرکتی است یعنی بیمار نمی‌تواند آرنج خود را به طور کامل صاف کند و یا آن را کامل خم نماید. این محدودیت حرکتی معمولا همراه با درد است و گاهی اوقات هنگام گیر کردن استخوان‌ها بر روی یکدیگر سر و صداهایی به صورت خرت خرت کردن هم احساس می‌شود.

دکتر نخعی امرودی اضافه کرد: بعضی وقتها نیز درصورت ابتلا به آرتروز آرنج قطعات غضروف شکسته شده بین دو استخوان دو طرف مفصل در برخی زوایا گیر می‌کنند و آرنج دچار قفل شدگی می‌شود و بیمار با کمی تکان دادن آن را آزاد می‌کند. این جراح شانه و آرنج مطرح کرد: معمولا مفصل که دچار آرتروز می‌شود مقداری نیز تورم در آن وجود دارد و از آرنج سالم بزرگتر به نظر می‌رسد. در اغلب موارد همراه آرتروز مفاصل، مقدار مایع مفصل نیز افزایش می‌یابد که در اصطلاح عامیانه به آن می‌گویند "مفصل آب آورده است"،بنابراین افزایش مایع مفصلی خود یک بیماری جداگانه نیست و معمولا نشانه‌ای از سایر بیماری‌های مفصلی مانند آرتروز است.

وی اظهار داشت فردی که مبتلا به بیماری آرتروز آرنج است در هنگام انجام کارهای سنگین دچار درد در ناحیه آرنج می‌شود و توان حرکت دادن این ناحیه نیز در برخی موارد وجود ندارد.
دکتر نخعی امرودی در پاسخ به این پرسش که علل بروز آرتروز آرنج چیست "، گفت: علل بروز آرتروز آرنج مانند علل بروز دیگر مفاصل است، یعنی عواملی مثل سن، انجام ورزش‌های سنگین، آسیب‌های وارده به آرنج و شکستگی یا دررفتگی‌های قبلی از عوامل مستعد‌کننده آرتروز هستند. این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: معمولا این بیماری در افرادی که کارهای سنگین دستی و نیز در ورزشکارانی که ضربات سنگین با دست می‌زنند مانند بوکسورها شایع‌تر است. وی ابراز کرد: راه تشخیص بیماری آرتروز آرنج در مرحله اول گرفتن شرح حال و معاینه است. در هنگام گرفتن شرح حال معمولا سابقه انجام ورزش‌های سنگین یا کار سنگین و یا شکستگی و در رفتگی‌هایی که وجود داشته، بررسی می‌شود و پس از گرفتن شرح حال بیمار پزشک را معاینه می‌کند که مشخص می‌شود مفصل دچار محدودیت حرکتی است. یعنی مفصل آرنج فرد به اندازه آرنج سالم باز یا بسته نمی‌شود؛ حرکات آن معمولا دردناک و گاهی نیز همراه با صدای خرت خرت کردن و گیرکردن است و هرچه آرتروز پیشرفته‌تر باشد این علایم شدیدتر است.دکتر نخعی امرودی اضافه کرد: پس از انجام معاینه، عکس ساده از فرد گرفته می‌شود که به آن اصطلاحا "عکس سیاه و سفید" گفته می‌شود. اصولا در بیماری آرتروز همه مفاصل منجمله آرنج، بهترین وسیله تشخیصی پس از انجام معاینه همان عکسبرداری ساده است که نشانه‌های آرتروز را به صورت واضح نشان می‌دهد. وی تصریح کرد: در عکس ساده از مفصل مشخص می‌شود که فاصله مفصل کم شده، لبه‌های استخوان‌ها در کنار مفصل تیز شده و گاهی نیز قطعاتی استخوانی در مفصل دیده می‌شود و این یافته‌های به دست آمده توسط عکس ساده آنقدر مشخص هستند که معمولا نیاز به بررسی بیشتر مانند انجام‌ام آرآی، سی تی اسکن و یا سایر کارهای تشخیصی نیست؛ بنابراین برای تشخیص آرتروز مفاصل معمولا پس از عکسبرداری ساده اقدام بیشتری نیاز نیست.این جراح شانه و آرنج افزود: اگربیمار مبتلا به آرتروز آرنج را بخواهیم برای درمان جراحی کنیم و یا به مشکل دیگری غیر از آرتروز هم شک داشته باشیم از کارهای تشخیصی دیگر مانند ‌ام آرآی و سی تی اسکن هم استفاده می‌کنیم.

درمان بیماری آرتروزآرنج نیز مانند سایر مفاصل است
دکتر نخعی امرودی توضیح داد: درمان بیماری آرتروزآرنج نیز مانند سایر مفاصل است. بیمار باید به مفصل مبتلا کمتر فشار وارد کند، ورزش و کارهای سنگین را انجام ندهد و باید از وارد شدن ضربه به مفصل جلوگیری کند تا بتوان به وسیله این راهکارها عمر باقیمانده مفصل را افزایش داد. وی ادامه داد: به غیر از این اقدامات اولیه برخی کارهای دیگر هم برای کنترل درد افراد مبتلا به آرتروز آرنج موثر هستند، مثل گرم نگه داشتن مفصل با استفاده از کیسه آب گرم و بانداژ. همچنین استفاده از ژل‌ها و پمادهای مسکن موضعی، انجام فیزیوتراپی و گاهی اوقات نیز مصرف مسکن خوراکی مفید است. این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرد:هدف از انجام فیزیوتراپی در افراد مبتلا به آرتروز آرنج جلوگیری از کاهش شدید دامنه حرکتی و کنترل درد می‌باشد.وی عنوان کرد: معمولا از مسکن‌های تزریقی برای افراد مبتلا به آرتروز نباید استفاده کرد زیرا این بیماری، یک بیماری مزمن است و در صورت ابتلا به بیماری‌های مزمن، مصرف مسکن‌های تزریقی توصیه نمی‌شود. دکتر نخعی امرودی تشریح کرد: اگر درد فرد مبتلا به آرتروز آرنج شدید باشد و یا محدودیت حرکتی شدیدی در فرد رخ دهد بخصوص اگر محدودیت حرکتی در هر دو آرنج باشد ممکن است که نیاز به جراحی باشد.این متخصص افزود: در عمل جراحی، امروزه از تعویض مفصل آرنج استفاده می‌شود که مانند تعویض مفصل زانو، ران و یا شانه خیلی به کنترل درد بیمار کمک می‌کند؛ البته مانند هر عمل دیگری گاهی عوارضی نیز در پی دارد.

طول عمر پروتز مفصل آرنج کوتاه‌تر از سایر مفاصل است
وی می‌گوید: نتایج تعویض مفصل آرنج به خوبی و دوام تعویض مفصل زانو، ران و یا شانه نیست و معمولا طول عمر پروتز مفصل آرنج کوتاه‌تر از سایر مفاصل است. دکتر نخعی امرودی بیان کرد: اگر آرتروز پیشرفته آرنج در افراد جوان رخ دهد و بیمار باید کارهای سنگین را انجام دهد گاهی اوقات از روش خشک کردن مفصل استفاده می‌شود که اصطلاح علمی آن "فیوژن یا آرترودز" است. این جراح شانه و آرنج ادامه داد: در عمل جراحی"فیوژن یا آرترودز" استخوان‌های دو طرف مفصل آرنج در زاویه حدود 90 درجه به یکدیگر جوش داده می‌شوند تا مفصل آرنج کاملا بی‌حرکت شود. صورت انجام این نوع عمل، درد از بین می‌رود زیرا آرنج حرکتی ندارد و در ضمن می‌توان با آن کارهای سنگین انجام داد. وی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به آرتروز مفصل آرنج مهمترین راهکار، کاهش انجام کارهای سنگین و صدمات وارده به آرنج است. بنابراین باید از وارد شدن ضربه‌ها و کارهای خیلی سنگین پرهیز کرد.

بالا رفتن سن، فاکتوراصلی ابتلا به آرتروز است
درادامه نیز دکتر مرادی در این باره اظهار داشت: هنگامی که درباره بیماری آرتروز صحبت می‌شود منظور این است که غضروف‌های سطح مفصلی از بین رفته است. وی بیان کرد: مفصل آرنج نقطه‌ اتصال بین استخوان بازو و استخوان‌های زند زیرین و زند زبرین می‌باشد. در مفصل آرنج انتهای استخوان‌ها را بافتی نرم و براق به نام غضروف مفصلی می‌پوشاند که به استخوان‌ها اجازه می‌دهد تا به‌ آسانی بر روی یکدیگر بلغزند و حرکت کنند. این امر به حرکت نرم و روان آرنج و کنترل حرکات دست کمک می‌کند و در صورت از بین رفتن این غضروف‌ها فرد به بیماری آرتروز آرنج مبتلا می‌شود.این متخصص ارتوپد مطرح کرد:یکی از فاکتورهای اصلی ابتلا به بیماری آرتروز در افراد، سن است زیرا با بالا رفتن سن، احتمال از بین رفتن غضروف‌های مفصلی در افراد افزایش می‌یابد.وی می‌گوید: میزان سرعت ابتلا به آرتروز در همه افراد بستگی به افزایش سن، نوع نژاد،جنسیت،میزان فعالیت و حرکت دادن مفصل و از جمله این که ضربه‌ای به مفصل وارده شده دارد.

دکتر مرادی خاطرنشان کرد: ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند بیمارهای روماتیسمی،بیماری‌های عفونی غضروف در ابتلا به آرتروز مفاصل نقش بسیار مهمی دارد بدین خاطر است حتی در برخی مواقع احتمال ابتلا به آرتروز در سنین پایین نیز وجود دارد.

 غضروف نمی‌تواند خود را ترمیم کند
این جراح استخوان و مفاصل بیان کرد: مشکل اصلی در درمان بیماری آرتروز این است که اکثر بافت‌های بدن طوری طراحی شده است که در صورت فعالیت می‌توانند خودشان را ترمیم کند اما غضروف نمی‌تواند خود را ترمیم کند بدین خاطر که در درون آن رگ‌های خونی وجود ندارد. وی عنوان کرد: اگراتفاقی مانند وارد شدن ضربه برای غضروف مفاصل بیفتد منجر به بروز آرتروز در افراد می‌شود. از جمله عللی که باعث بروز آرتروز در مفاصل می‌شود بالا بودن وزن است که البته درباره آرتروز آرنج اینگونه نیست و در باره این مفصل باید گفت که حرکت زیاد و انجام کارهای سنگین، وارد شدن ضربه، ابتلا به روماتیسم باعث بروز آرتروز مفصل آرنج می‌شود. دکتر مرادی تصریح کرد: همانطور که گفته شد در ناحیه آرنج سه مفصل وجود دارد که به وسیله آن خم و راست می‌شود و در صورت ابتلا افراد به بیماری آتروز مفصل آرنج در مراحل اولیه، علامت خاصی وجود ندارد و بدین خاطر است که اغلب افراد هنگامی که بیماری پیشرفت کرده و
علامت دار شده است، به پزشک مراجعه می‌کند.این جراح استخوان و مفاصل ادامه داد: اغلب افراد در هنگام ابتلا به آرتروز آرنج، درد بسیار خفیفی را مشاهده می‌کنند که با بی‌توجهی و مصرف خودسرانه دارو، آن را تحمل می‌کنند که باعث پیشرفت بیماری شده و فرد به مرور زمان دچار محدودیت حرکتی می‌شود.

روش درمانی مورد استفاده، به شدت آرتروز آرنج بستگی دارد
وی با بیان این نکته که " روش درمانی مورد استفاده، به شدت آرتروز آرنج بستگی خواهد داشت"، توصیه کرد: افراد باید بروز درد در ناحیه آرنج را جدی گرفته با مراجعه زود هنگام به پزشک متخصص در درمان آن اقدام نمایند تا از پیشرفت بیماری و ابتلا به آرتروز پیشرفته جلوگیری شود زیرا
در مان نوع پیشرفته این بیماری بسیار مشکل است. دکتر مرادی می‌گوید برای پیشگیری از شدت بیماری آرتروز آرنج و کاهش درد در مراحل اولیه پزشک انجام فیزیوتراپی را توصیه می‌کند و مصرف برخی از دارو‌ها مانند داروهای غضروف ساز نیز در درمان این بیماری موثر است. این جراح استخوان و مفاصل با بیان این نکته " هدف روش‌های درمانی استفاده‌شده برای آرتروز آرنج، بازگردانی عملکرد طبیعی، کاهش درد و جلوگیری از آسیب بیشتر می‌باشد. " یاد آورشد: در صورت ابتلا به نوع پیشرفته بیماری آرتروز آرنج، انجام عمل جراحی توصیه می‌شود که در اکثرمواقع به ترمیم این مفصل پرداخته می‌شود اما در موارد بسیار نادر نیز تعویض مفصل آرنج به افراد توصیه می‌شود.وی ادامه داد: از روش جراحی تعویض مفصل آرنج بیشتر در کسانی استفاده می‌شود که نیاز دارند مفصل آرنج حرکت داشته باشد ولی قدرت زیادی از این مفصل نمی‌خواهند. بنابراین افراد مسن که اجسام سنگینی را با دست برنمیدارند ممکن است از این نوع جراحی سود ببرند. از تعویض مفصل آرنج در درمان تخریب مفصلی ناشی از روماتیسم مفصلی هم استفاده می‌شود. دکتر مرادی تشریح کرد: آرتروز در ابتدا در یک گوشه مفصل پیشرفت می‌کند و یکی از علل بروز پیشرفت آرتروز، وجود آرتروز قبلی در بدن است که باعث بروز این پیشرفت می‌شود. این جراح استخوان و مفاصل ابراز کرد: اگرچه تشخیص آرتروز آرنج بر اساس علائم چندان دشوار نمی‌باشد، بهتر است پیش از آغاز درمان با پزشک مشورت شود. پزشک متخصص شدت التهاب را تعیین کرده و بهترین گزینه درمانی را برای درمان عارضه مشخص می‌کند.جهت تشخیص عارضه پزشک معمولاً از تصویربرداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن یا ‌ام آر‌ای استفاده می‌کند. وی در پایان گفت: متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کووید 19، افراد حتی در صورت بروز درد در ناحیه آرنج کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و در نتیجه شاهد پیشرفت بیماری آنها هستیم اما توصیه ما این است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صورت لزوم و بروز درد حتما به پزشک مراجعه کنند و یا به صورت آنلاین از متخصصان مشورت گرفته و از پیشرفت بیماری خویش جلوگیری کنند.

تزریق نانوذرات به زانو برای درمان آرتروز
محققان می‌گویند تزریق نانوذرات به زانوهای دچار آرتروز می‌تواند به کند شدن تخریب غضروف‌ها کمک کند.به گزارش ایسنا، آرتروز یک وضعیت دردناک، ناتوان‌کننده و نسبتاً شایع است که کند کردن یا متوقف کردن آن دشوار است، بنابراین گزینه‌های درمانی عمدتا به کاهش درد محدود می‌شوند. اما یک مطالعه جدید بر روی موش‌ها اکنون نشان داده است که تزریق نانوذرات به زانو تحت عنوان نانودرمانی می‌تواند تخریب غضروف‌ها را کند کند.آرتروزبیماری بسیار شایعی است که در تمام مناطق جغرافیایی دیده می‌شود. به این بیماری، ساییدگی مفصل، ورم مفاصل و استخوان‌ها و آماس مفصلی‌استخوانی هم گفته می‌شود.آرتروز یک بیماری تخریبی پیش‌رونده در غضروف مفاصل است، ولی برخلاف نام‌گذاری آن، یک بیماری التهابی نیست(بر خلاف روماتیسم مفصلی) چون التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه می‌باشد.در آرتروز، تحلیل غضروف مفصلی و درگیری استخوان زیر غضروفی داریم که باعث التهاب بافت‌های اطراف می‌گردد. این عارضه ممکن است هر یک از مفاصل را درگیر سازد، ولی شایع‌ترین مفاصل درگیر عبارتند از مفاصل دست،پا، زانو، ران و ستون فقرات. این بیماری بسیار شایع است و در ۲۵ درصد ویزیت‌های پزشکان عمومی و ۸۰ درصد رادیوگرافی افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود که البته فقط ۷۰ درصد از آنان علامت دارند.غضروف‌ها در مفاصل ما به ویژه در زانوها، جایی که در معرض نیروهای وارده مادام العمر ناشی از راه رفتن و دویدن قرار می‌گیرد، نقشی اساسی دارند. اما از آنجا که به طور طبیعی خود را ترمیم نمی‌کنند، می‌توانند با گذشت زمان یا به علت آسیب تخریب شوند و منجر به درد مرتبط با آرتروز شوند.دانشمندان در سال‌های اخیر راه‌هایی برای کاهش تخریب غضروف با استفاده از یک مولکول مشتق شده از جلبک‌ها یا حتی رشد مجدد آن با تغییر سلول‌های بنیادی یا تزریق مولکول‌های خاص پیدا کرده‌اند. اکنون محققان در این مطالعه جدید با هدف قرار دادن یک مسیر پروتئینی که قبلاً به رشد غضروف مرتبط شده است، مولکول مخصوص خود را تولید کردند که نویدبخشی را در بازسازی غضروف نشان می‌دهد."لینگ کین" از محققان این مطالعه می‌گوید: "آزمایشگاه ما یکی از معدود مواردی در جهان است که "سیگنالینگ گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال"(EGFR) در غضروف را مطالعه می‌کند و از همان ابتدا دریافتیم که کمبود یا غیرفعال شدن "EGFR" سرعت گسترش آرتروز را در موش‌ها تسریع می‌کند.وی افزود: بنابراین ما پیشنهاد کردیم که می‌توان از آن برای درمان آرتروز استفاده کرد و در این مطالعه برای اولین بار ثابت کردیم که فعال شدن بیش از حد آن داخل زانو، پیشرفت آرتروز را مسدود می‌کند.ابتدا این تیم با استفاده از فعالیت بیش از حد EGFR در موش‌های مهندسی شده این موضوع را تایید کرد. در این آزمایش مشخص شد که غضروف این حیوانات به مرور زمان تخریب نشد و حتی وقتی محققان با جراحی مقداری از مینیسک آنها را برای شبیه‌سازی شرایط آرتروز برداشتند، غضروف آنها در برابر آسیب مقاومت کرد.این روش به شکل معکوس نیز مورد آزمایش قرار گرفت و مشاهده شد که موش‌هایی که دارویی را برای جلوگیری از عملکرد EGFR دریافت کردند، با تسریع تخریب غضروف مواجه شدند.محققان در مرحله بعدی نانودرمانی جدیدی را بر اساس این مسیر ایجاد کردند. آنها یک لیگاند EGFR –لیگاند به یک یون یا مولکول متصل به یک اتم فلز گفته می‌شود- به نام "تبدیل‌کننده فاکتور رشد-آلفا"(tgf-α) را به نانوذرات مصنوعی متصل کردند که می‌تواند برای کاهش سرعت تخریب غضروف به زانو تزریق شود."شیلیانگ چنگ" از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: لیگاندهای EGFR آزاد، عمر کوتاهی دارند و به دلیل اندازه کوچک نمی‌توانند درون کپسول مفصلی نگه داشته شوند. نانوذرات به محافظت از آنها در برابر تخریب کمک می‌کنند، آنها را در مفصل نگه می‌دارند، سمیت خارج از هدف آنها را کاهش می‌دهند و آنها را در عمق غضروف‌های متراکم حمل می‌کنند تا به کندروسیت‌ها برسند.کندروسیت به سلول یا یاخته غضروف گفته می‌شود. وظیفه کندروسیت ساخت و حفظ ماتریس غضروف است که شامل کلاژن و اگریکان و سایر گلیکوپروتئین‌ها می‌باشد.تیم تحقیق این روش را بر روی موش‌هایی که دارای غضروف آسیب دیده بودند، آزمایش کردند و دریافتند که تخریب غضروف و سفت شدن استخوان کند می‌شود و به نظر می‌رسد درد زانوی آنها کاهش می‌یابد. ضمن اینکه هیچ عارضه جانبی قابل توجهی نیز در آنها مشاهده نشد.این روش هر چقدر هم که نتایج امیدوار کننده‌ای داشته باشد، قبل از اینکه بتواند به آزمایشات انسانی منتقل شود، راه درازی در آزمایشات حیوانات دارد."جیمو آن" نویسنده مسئول این تحقیق می‌گوید: در حالی که بسیاری از جنبه‌های فنی این برنامه هنوز باید بررسی شود، توانایی متوقف کردن یا کاهش روند آرتروز با این تزریق به جای عمل جراحی، چشمگیر است.روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: