کد خبر: ۲۷۲۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 26
قبلا رئيس جمعيت هلال احمر اعلام کرده بود که اين نهاد واکسن کروناي چيني خريداري خواهد کرد. اين در حالي است که پيش از اين يکي از واکسن‌هاي توليد شده از سوي چين، از سوي سازمان غذا و دارو رد شده است.

شفاآنلاین>سلامت> قبلا رئيس جمعيت هلال احمر اعلام کرده بود که اين نهاد واکسن کروناي چيني خريداري خواهد کرد. اين در حالي است که پيش از اين يکي از واکسن‌هاي توليد شده از سوي چين، از سوي سازمان غذا و دارو رد شده است.

به گزارش شفاآنلاین: مقامات رسمي وزارت بهداشت، تاکنون درباره اين موضوع اظهارنظري نکرده‌اند که از کدام کشور واکسن را مي‌گيرند. در اين بين رئيس کميسيون بهداشت مجلس نيز به واردات واکسن کرونا واکنش نشان داد و حسينعلي شهرياري با تأکيد بر اينکه مسئولان بايد براي اعتمادسازي و اطمينان از عدم وجود عوارض واکسن خارجي، نخستين تزريق کنندگان باشند گفت: «واکسن فايزر و مشابه آن به دليل عدم طي کردن فازهاي باليني طي چند ماه اخير تلفات زيادي داشته است بنابراين بايد در واردات واکسن دقت بسيار زيادي داشت.»

همچنين به اعتقاد مصطفي قانعي، دبير کميته علمي ستاد ملي مقابله با کرونا «سهميه ايران در کواکس اولين محموله وارداتي واکسن کرونا است که در هفته‌هاي آينده وارد کشور خواهد شد.» وي ادامه داد: در کميته ملي واکسن کرونا تصميم گرفته شد که از منابعي واکسن تهيه شود که فرمايش مقام معظم رهبري محقق شود و حدود سه هفته قبل از فرمايش ايشان، موضوع خريد واکسن کرونا از فايزر از دستور کار خارج شده بود و اين موضوع اصلا مطرح نبود.

اما حسين قناعتي، رئيس اتاق فکر ستاد مقابله با کروناي تهران در گفت‌وگوي کوتاهي در رابطه با واردات واکسن کرونا مي‌گويد: «رئيس‌جمهوري بايد اين مسأله را اعلام مي‌کرد. چرا که سهميه کوواکس تا پايان امسال در دسترس قرار نخواهد گرفت.» آنطور که از اظهارات مديران کرونا در کشور مشخص است، هم‌اکنون 2 گزينه جدي براي واردات واکسن به ايران، وجود دارد؛ يکي از واکسن‌هاي توليد شده در چين و واکسن آسترازنکاي سوئدي.

چه کشورهايي واکسن سوئدي زدند

اواسط دي ماه هم سازمان تنظيم محصولات دارويي و بهداشتي انگلستان از صدور مجوز لازم براي تزريق سراسري واکسن کروناي ساخت مشترک دانشگاه آکسفورد اين کشور و شرکت آسترازنکاي سوئد خبر داد. اين واکسن از طريق وکتور ويروسي ساخته شده و تاکنون مراحل فاز دوم و سوم آزمايش باليني آن هم تمام ‌شده است. اتحاديه اروپا،آمريکا و انگلستان به ‌ترتيب براي خريد 400ميليون، 300ميليون و 100ميليون دوز از اين واکسن قرارداد اوليه امضا کرده‌اند. اين واکسن، جزو واکسن‌هاي ارزان و آسان در نگهداري است. گفته مي‌شود هر دوز آن، 2.50پوند است و مي‌توان آن را در دماي طبيعي يخچال بين 2تا 8درجه سانتيگراد نگهداري کرد. کشورهاي هند و آرژانتين استفاده از آن را تأييد کرده‌اند.

افزايش آمار کرونا در ايران

در اين شرايط، از روز گذشته آمار شيوع کرونا در کشور افزايش داشته و سخنگوي وزارت بهداشت هشدار داد که کاهش در ميزان عمل به توصيه هاي بهداشتي از سوي هر يک از ما مي‌تواند موج چهارم بيماري را به صوت فراگير در کشور ايجاد کند. سيما سادات لاري، اعلام کرده: «همانطور که بارها اعلام کرده‌ايم، وضعيت بيماري کوويد-19 در کشور به شدت حساس، شکننده و ناپايدار است و متاسفانه با توقف روند کاهشي در موارد بستري و مرگ و مير ناشي از کرونا مواجه شده‌ايم.» طبق اعلام اين وزارتخانه نيز از يکشنبه (5 بهمن) تا دوشنبه (6 بهمن) 6هزار و 309 بيمار جديد کوويد-19 در کشور شناسايي شده‌اند، که 681 نفر از آنها بستري شدند. در اين بين 98 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و 4057 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آخرين تحليل‌ها، 18 شهرستان کشور در وضعيت نارنجي، 154 شهرستان در وضعيت زرد و 276 شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند.

چه کساني اول واکسن مي‌زنند؟

ايرانيان پيش از اين تجربه اولويت‌بندي تزريق واکسن آنفلوآنزا را از سر گذرانده‌اند؛ واکسني که امسال به‌دليل ماجراي تحريم‌ها با تأخير وارد کشور شد و در شرايطي که در ابتدا دايره مشمولان آن بزرگ بود، با محدوديت واردات، در مرتبه اول زنان باردار را در اولويت قرار داد و در موارد معدودي هم شامل افراد سالمند و مبتلايان به بيماري‌هاي خاص شد؛ هر چند که ويروس به‌دليل رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي کرونا، امسال شيوعي نداشت. حالا با نزديک شدن به زمان واکسيناسيون، هرچند محدود، ماجراي اولويت‌بندي مطرح مي‌شود. متخصصان عفوني مي‌گويند که نخستين گروهي‌ که بايد واکسينه شوند، کادر درمان هستند. البته چهاردهم دي، سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا، اعلام کرد که افراد در معرض آسيب‌ مثل کادر درمان که در ‌آي سي يو مشغول به کارند، سالمندان و افرادي که در خانه سالمندان زندگي مي‌کنند، افراد بالاي 75سال، افراد با بيماري‌هاي زمينه اي، در اولويت‌اند که براي واکسيناسيون اين افراد که تعدادشان به 21ميليون نفر مي‌رسد، 42ميليون دوز واکسن نياز است.روزنامه آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: