کد خبر: ۲۷۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 25
تلاش ما این است که در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به نیازهای بومی و منطقه‌ای توجه داشته باشیم و تجارب و نظرات کارشناسی را در سطوح سه‌گانه ستاد وزارت بهداشت، مناطق جغرافیایی و دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع و تقسیم کنیم و همه تصمیمات مبتنی بر خردجمعی گرفته شود

شفاآنلاین>سلامت> معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست "روسای کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی ستاد وزارت بهداشت" ضمن اشاره به افزایش وام دستیاری در سال آینده، گفت: تلاش ما این است که در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به نیازهای بومی و منطقه‌ای توجه داشته باشیم و تجارب و نظرات کارشناسی را در سطوح سه‌گانه ستاد وزارت بهداشت، مناطق جغرافیایی و دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع و تقسیم کنیم و همه تصمیمات مبتنی بر خردجمعی گرفته شود.

به گزارش شفاآنلاین: نشست " کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی ستاد وزارت بهداشت" به دنبال ایجاد "کارگروه‌های مشورتی امور فرهنگی در سه سطح دانشگاه، منطقه و ستاد" روز گذشته (یک‌شنبه) در سالن "شهید احدی" معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی و رییس کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در این نشست، گفت: خوشبختانه امروز در کشور از جهت وضعیت شیوع بیماری کووید۱۹ به ثبات رسیده‌ایم و همانطور که وزیر بهداشت بیان کرده است باید قدر این وضعیت را بدانیم و از آن محافظت و نگهداری کنیم.

لاری ادامه داد: خوشبختانه اقدامات موثری در طرح شهیدسلیمانی صورت گرفت. این طرح با هدف بیماریابی و محدودسازی افراد مبتلا برای پیشگیری از کرونا اجرا می‌شود. در طرح شهید سلیمانی تمرکز بر بحث پیشگیری از کروناست و این طرح شامل سه فاز اصلی مراقبت، حمایت و نظارت است. در گام اول این طرح اقناع‌سازی افراد مبتلا برای رعایت مسائل بهداشتی صورت می‌گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اضافه کرد: باید از ظرفیت و توان دانشجویی در پیشبرد طرح شهید سلیمانی بهره ببریم. ما باید در معاونت فرهنگی و دانشجویی در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به سمت دانشجومحوری حرکت کنیم تا بتوانیم به غنا و عمق بیشتر این طرح دامن بزنیم و سهم خودمان را در این زمینه پررنگ‌تر ببینیم. در شرایط فعلی ما باید هوشمندانه عمل کنیم و حضور دانشجویان در سطح دانشگاه‌ها را با مناطق زرد و قرمز از جهت شیوع کرونا تنظیم کنیم تا از اجتماعات غیرلازم پرهیز شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره شرایط کرونا در کشور عنوان کرد: اگر کرونای جهش‌یافته در کشور شایع نشود پیشی‌بینی ما این است که در اسفندماه با موج نرم‌تری از تلفات ناشی از کووید در کشور مواجه شویم. اما اگر کرونای جهش یافته در کشور شیوع پیدا کند در ماه‌های پیش‌رو شرایط سخت می‌شود. چرا که اقلیم کشور ما وسیع است و می‌تواند این جهش در کشور صورت بگیرد. به همین دلیل باید از وضعیت فعلی استفاده کنیم و کارهای سیاستگذارانه و بنیادی را پیش ببریم.

لاری درباره فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مالی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: در چندماه گذشته به‌طور جدی درگیر مسائل مربوط به بودجه و افزایش ۴۰ درصدی بودجه در ردیف تعمیر و تجهیز و افزایش سرانه غذایی دانشجویان بودیم. خوشبختانه در سال جاری ۶۰۰ میلیارد ریال برای پرداخت وام دستیاری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخت شده است و برای سال آینده درخواست ۲۰۰۰ میلیارد ریال جهت اختصاص به وام دانشجویان دستیاری و تحصیلات تکمیلی داده‌ایم که مورد تصویب کمیسیون بهداشت قرار گرفت و پیگیر تحقق آن در بودجه سال آینده هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: ما حدود ۲۲ هزار دانشجوی دستیاری و تحصیلات تکمیلی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی تابع وزارت بهداشت در کشور داریم که تأمین امور رفاهی معیشت این عزیزان از جمله اولویت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است. برقراری بیمه تأمین اجتماعی دستیاران و دانشجویان phd که عموماً با مشکلات معیشتی بیشتری مواجه هستند، از جمله برنامه‌های در دست اقدام است.

لاری با اشاره به اهمیت تأمین خوابگاه‌های متأهلی، گفت: تهیه و تأمین خوابگاه متاهلی در عین حال که ضرورتی انکار نشدنی است، اما به دلیل محدودیت منابع مالی امری دشوار است. توزیع این‌گونه خوابگاه‌ها در در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور  متوازن نیست به نحوی که حدود 50 درصد خوابگاه‌های متأهلی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز متمرکز شده است. خوشبختانه امسال ۱۳ پروژه خوابگاهی در ردیف برنامه و بودجه قرار گرفت که اتفاق بزرگی بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت رتبه‌بندی در زمینه ارزیابی دقیق دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیان کرد: خوشبختانه با تلاش‌ها و همکاری دکتر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، تلاش‌های خوب و همکاری مشترکی در مسیر رتبه‌بندی در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و دانشجویی صورت گرفته است. ما باید تمام فعالیت‌های خود را براساس شاخص‌ها و رتبه‌بندی پیش ببریم و اختلاف درخواست‌ها و برنامه عملیاتی را به حداقل برسانیم. خوشبختانه پایگاه خبری مفدا و شورای انضباطی توانسته است در این مسیر پیشقدم باشند و این اتفاق باید به تمام سطوح معاونت تسری پیدا کند.

لاری در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت الکترونیکی شدن فرآیندها و فعالیت‌های اجرایی در تمام سطوح معاونت فرهنگی و دانشجویی تأکید کرد، گفت: یکی دیگر از برنامه‌های مورد توجه در معاونت فرهنگی و دانشجویی، استفاده از سامانه‌های مختلف جهت الکترونیکی کردن برنامه‌های و فعالیت‌ها است که باعث انسجام فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی می‌شود. در ماه‌های اخیر سامانه "کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی" فعالیت خود را آغاز کرد و تلاش داریم فعالیت‌های مدنظر خود در این حوزه را به سرانجام برسانیم.

گفتنی است بر اساس دستورالعمل و  آیین‌نامه‌های مربوطه ، دکتر سیما سادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به عنوان «رییس کارگروه مشورتی ستاد»  و دیگر مدیران معاونت فرهنگی و دانشجویی نظیر مدیرکل فرهنگی، مدیر کل دانشجویی، رییس مرکز قرآن و عترت، رییس شورای مرکزی انضباطی دانشجویان و مدیر روابط عمومی و مدیر برنامه‌ریزی و نظارت معاونت فرهنگی و دانشجویی به اعضای کارگروه مشورتی ستاد را تشکیل می‌دهند. البته رییس صندوق رفاه دانشجویان نیز به علت ماهیت وظایف صندوق رفاه که ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان است نیز به عضویت کارگروه ستادی شورای امور فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در آمده است.

معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی که مسئولیت دبیری کلان مناطق جغرافیایی را بر عهده دارند نیز به عضویت کارگروه مشورتی امور فرهنگی و دانشجویی ستاد وزارت بهداشت در آمده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: