کد خبر: ۲۷۲۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 24
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت اظهار کرد: کشور ما در شرایط تحریم در اقیانوس بلا با دست بسته شنا کرد و دستاورد‌های برجسته‌ای نسبت به کشور‌های پیشرفته بدست آورد؛ در این میان کمک عزیزان بسیجی در طرح شهید سلیمانی بسیار ارزنده بود.
شفاآنلاین>سلامت>نمکی گفت: عقب نشینی از دستورالعمل‌ها خیانت ملی است و اگر به هر دلیلی مقابل اجرای شیوه نامه‌ها کوتاه بیاییم، نمی‌توانیم راه را ادامه دهیم.

به گزارش شفاآنلاین:سعید نمکی وزیر بهداشت در دهمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خطاب به روسای دانشگاه‌ها اظهار کرد: کشور ما در شرایط تحریم در اقیانوس بلا با دست بسته شنا کرد و دستاورد‌های برجسته‌ای نسبت به کشور‌های پیشرفته بدست آورد؛ در این میان کمک عزیزان بسیجی در طرح شهید سلیمانی بسیار ارزنده بود.

او ادامه داد: از مردم که صبوری کردند، کسبه‌ای که از کسب و کار دست کشیدند و همچنین از عزیزانی که در سازمان‌های مردم نهاد برای سلامت مردم با مشارکت در طرح محله محور شهید سلیمانی همراه ما بودند، قدردانی می‌کنیم.

نمکی گفت: عده‌ای در بیرون کشور منتظر بودند ما در شرایط سخت اقتصادی در باتلاق فرو رویم اما این اتفاق نیفتاد؛ البته ما نگرانی‌هایی هم داریم. این دستاورد به راحتی می‌تواند به طوفان سهمگین و غیرقابل کنترل بدل شود. امروز بروز ویروس‌های جهش‌یافته یکی از بلا‌های اصلی است و باید نظارت بر دستورالعمل‌ها به شدت تشدید شود.

وزیر بهداشت با اشاره به ١٠ دستورالعمل که باید دانشگاه‌های علوم پزشکی آن‌ها را عملیاتی کنند، گفت: نامه‌ای ارسال کردم که ١٠ بند بود و تولید تقاضای من ارسال بر اجرای دستورالعمل هاست. عقب نشینی از دستورالعمل‌ها خیانت ملی است و اگر به هر دلیلی با هر جوسازی قرار است مقابل اجرای شیوه نامه ها کوتاه بیاییم، نمی‌توانیم راه را ادامه دهیم.

نمکی تصریح کرد: امروز برد ما در مدیریت کرونا آبروی جمهوری اسلامی و عزت خون شهدا است؛ اگر نتوانیم در عرصه بین‌المللی کرونا را مدیریت کنیم کسر شأن و بی‌آبرویی برای کل جمهوری اسلامی است نه وزارت بهداشت، به همین دلیل عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تجاوز به حریم دیگران در این طرح عظیم ملی و هرگونه شعله ور شدن آتش بیماری و ماندن کشور در باتلاق بیماری می‌تواند ضربه‌ای به جمهوری اسلامی باشد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: البته ابزار ایستادن در برابر دستور العمل‌ها دست ما نیست زیرا ما نیروی انتظامی و نظامی و ابزار بازدارنده نداریم و فقط باید مرتب تذکر بدهیم و کاستی‌ها را بگوییم، دستورالعمل‌ها را ارزیابی و نظارت کنیم و به مقامات ذی‌ربط  نتایج را منعکس کنیم. 

او با تاکید بر پایش مستمر بیماری و خیزهای جدید و کوچک کرونا در استان‌ها گفت: باید پایش مستمر بیماری را ادامه دهیم و نباید دلخوش به فتح المبین آمار دو رقمی مرگ و میر کرونا در عرصه بین المللی باشیم زیرا  هرگونه غفلت می تواند آتشی دامنگیرتر داشته باشد. اگر پیک قبل ۱۰ تا ۱۲ روز طول کشید تا بیماری گسترش پیدا کند؛ در پیک جدید ممکن است به دلیل سرعت بالای ویروس در ۴۸ ساعت گرفتار پیک جدیدی شویم که جمع و جور کردن آن بسیار کار سختی است، به همین دلیل پایش مستمر و هرگونه خیز جدید و اندک بیماری باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.

وزیر بهداشت با اشاره به حفظ طرح شهید سلیمانی با وجود کاهش بیماری کرونا گفت: پیوند عزیزان با بزرگوارانی که در طرح شهید سلیمانی در کنار ما بودند به عنوان هسته مرکزی این حرکت نباید سست شود. اینکه فکر کنیم تعداد مرگ کاهشی شد و تعداد تخت های خالی بیمارستانی افزایش پیدا کرد، اشتباه است.

او تاکید کرد: نباید پیوند صمیمانه برادران و خواهران ما با سازمان بسیج و دیگر همراهان ما سست شود البته می‌توان تعداد نیروها را کم کرد اما نباید این ساز و کار را از دست بدهیم چرا که دوباره احیا کردن این ساز و کار در شرایط سخت کار آسانی نیست. اگر اختلاف نظر و نقاط ضعفی وجود دارد و در تقسیم کار مشکلاتی می بینید، همه را برطرف کنید و این زیرساخت ارزشمند طرح شهید سلیمانی را برای روزهای سخت مملکت حفظ کنید.

تعداد تست های کرونا را به شدت بالا ببرید

نمکی با تأکید بر بیماریابی خانه به خانه افزایش تست های کرونا تصریح کرد: اکنون که روزهای آرام تری در بخش‌های بستری داریم باید بیماریابی را خانه به خانه پیش ببریم و کانون های آلوده را پیدا کنیم. امروز باید با وسواس بیشتر به پیدا کردن موارد جدید بپردازیم. نباید بنشینید تا افراد علامتدار سراغ شما بیایند، بلکه باید شما سراغ افراد علامت دار و یا دارای علائم خفیف بروید و در تک‌تک مناظر و محله‌های گرفتار بیمار یابی کنید.

او گفت: امروز باید کار را ۳ تا ۵ برابر کنیم و بیماری یابی را تا ۱۰ برابر افزایش دهیم تا اگر طوفانی در راه است، شما در استان‌ها شعله های کوچک بیماری کرونا را خاموش کرده باشید تا مانع گسترش بیماری شوید.

مراکز ۱۶ ساعته سر پایی کرونا نباید تعطیل شوند

وزیر بهداشت با بیان اینکه درمانگاه‌ها و مراکز ۱۶ ساعته سر پایی کرونا نباید تعطیل شوند، افزود: نگهداری این مراکز هزینه بر است اما برخی صرفه جویی ها به شدت در آینده می‌تواند هزینه‌های سنگین تری به دنبال داشته باشد. خواهش من این است که درمانگاه سرپایی با نمونه گیر تعطیل نشوند و ما هزینه‌های آن را تأمین خواهیم کرد.

نمکی با اشاره به اینکه هنوز تعداد تست های سریع کرونا کافی نیست، گفت: تست های سریع به ویژه برای بیمارانی که در روزهای اول بروز علائم هستند و شیوه نمونه گیری با این تست ها برای تعیین تکلیف زودتر بیماران باید مورد استفاده قرار گیرند.

وزیر بهداشت با اشاره به نگرانی ها درباره افزایش سفرها به جزایر جنوبی تصریح کرد: عزیزان بحث قرنطینه بیماران کرونا مثبت را جدی بگیرند. در استان هرمزگان ۸۰۰ بیمار داشتیم که به خوبی در منزل قرنطینه شده بودند و فقط ۱۹ بیمار در فضاهای قرنطینه ای مراقبت می‌شدند. ما باید از فضاهای قرنطینه ای برای بیماران مبتلا به کرونا بیشتر استفاده کنیم و این ابزار بایگانی شده تلقی نشود چرا که راه اندازی مجدد آن هزینه بر خواهد بود.

او با تاکید بر نظارت بر ورودی‌های کشور در مبادی مرزی گفت: در استان‌هایی که مرز هوایی و دریایی دارند باید به شدت مراقبت کرد؛ اگر ورودی ها به خوبی کنترل نشوند و ویروس جهش یافته به اقلیم ما قدم بگذارند یکی از معضلات جدی ما در مدیریت بیماری کرونا در آینده خواهد بود.  برخی گزارش هایی که دریافت می‌کنیم حاکی از آن است که در مبادی ورودی، نظارت ها به خوبی انجام نمی شود درخواست داریم در ورودی و خروجی هواپیماها به ویژه پروازهای داخلی نظارت کافی صورت گیرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: برای مثال گزارشی داشتیم که یکی از خطوط هوایی خارج از استاندارد مسافر سوار می‌کند و اعلام کرده است که این مسافران خانواده هستند. این معنا ندارد اگر خانواده کنار هم می‌نشینند و ظرفیت استفاده شده هواپیما فراتر از حد و یکی از خانواده ها آلوده باشد و بیماری به سایر افراد منتقل شود، چطور می‌خواهیم شرایط را کنترل کنیم.

نمکی ادامه داد: به همین دلیل باید کنترل روی خطوط هوایی و مسافرت‌های داخلی و خارجی بالا برود و پایگاه‌های دیده‌بانی بیشتر شود. اگر جایی حریف برخی افراد نشدید، موضوع را به ما گزارش کنید چرا که من به عنوان مسئول در وزارت بهداشت آمادگی دارم در برابر هجمه‌ای که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی شاید نتوانند در استان خود در برابر آن بایستند، ایستادگی کنم.

وزیر بهداشت با اشاره به اصول کلی کنترل بیماری کرونا در کشور گفت: ما با هوشمندی بیشتر، پایش مستمر و رصد موارد بیماری، فعال نگه داشتن مراکز سرپایی و رصد و نظارت بر مبادی ورودی و خروجی کشور می‌توانیم از پیک آینده کرونا جلوگیری کنیم البته همه این‌ها به شرط نظارت مستمر بر دستورالعمل‌ها و عدم کاهش آن است که رابطه مستقیم با شیوع بیماری و افزایش پیک دارد.

او با تاکید بر برخورد‌ها با متخلفان و ناقضان دستورالعمل‌های بهداشتی افزود: باید جسورانه  در برابر هرگونه هنجار شکنی در هرکجای مملکت و توسط هر مقامی ایستادگی کنیم.

وزیر بهداشت یادآوری کرد: ایستادگی در برابر دستورالعمل‌های بهداشتی وظیفه اصلی است و هرکس در این رابطه قصور کند، مورد مواخذه من قرار خواهد گرفت.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: