کد خبر: ۲۷۲۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 24
رئیس انجمن پیوند سلول‌های بنیادی خونساز ایران مطرح کرد؛
رئیس انجمن پیوند سلول‌های بنیادی خونساز ایران مطرح کرد: در حوزه درمان سرطان از کانادا بسیار بالاتر هستیم، اما به دلیل مشکلات دارویی اعم از واردات، تولید و بحث پوشش بیمه بیماران مشکلات عدیده‌ای نسبت به کشور‌های خارجی دارند.
شفاآنلاین>سلامت>قوام زاده گفت: با کمک تکنولوژی سلول درمانی موفق به درمان چند بیمار مبتلا به کرونای حاد شده‌ایم.

به گزارش شفاآنلاین:اردشیر قوام زاده رئیس انجمن پیوند سلول‌های بنیادی خونساز ایران، در نشست خبری که در آستانه روز جهانی سرطان دانشگاه شریعتی برگزار شد، گفت: از ۱۳۶۹ انجام پیوند‌های مختلف در ایران آغاز شد و در طی سال‌های اخیر به قدری در این زمینه پیشرفت کرده ایم که روزانه ۴۰۰ پیوند موفق انجام می‌دهیم.

او گفت: پیوندهای مغز استخوان، خون جفت، بند ناف و خون غیر خویشاوند اولین پیوندهایی هستند که در ایران انجام شدند.

قوام زاده افزود: در اسفند ۱۳۶۳ اولین فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی در ایران تایید شد و در سال ۱۳۷۲ اولین انجمن هماتولوژی در ایران به ثبت رسید. در حال حاضر حدود ۴۰۰ مرکز هماتولوژی و آنکولوژی در سراسر کشور فعال است. همچنین ۱۹ مرکز پیوند داریم که از بین این مراکز، مرکز پیوند کرمانشاه، تبریز و اطفالِ مشهد بسیار فعال هستند.

رئیس انجمن پیوند سلول‌های بنیادی خونساز ایران با بیان اینکه در حال حاضر در عرصه سلول درمانی (ایمن سلولی) فعال هستیم، ادامه داد: موفقیت‌های چشمگیری در زمینه درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان به دست آورده‌ایم. همچنین با تکنولوژی سلول درمانی موفق به درمان ۱۰ بیمار حاد مبتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری و چند بیمار در بیمارستان امام خمینی شدیم.

او گفت: در حال حاضر از نظر سطح علمی در رشته‎‌های هماتولوژی و آنکولوژی با تمام دنیا برابری می‌کنیم، اما همچنان در مورد تجهیز برخی دستگاه‌ها مشکلاتی داریم و مسئولان باید توجه بیشتری به بحث امکانات در زمینه هماتولوژی و آنکولوژی داشته باشند.

توزیع دارو‌های بیماران سرطان باید دارای سیستم خاصی باشد

قوام زاده تاکید کرد: توزیع دارو‌های مورد نیاز برای مبتلایان به سرطان باید دارای یک سیستم خاص باشد که این سیستم در کشور ما ناقص است. باید اطلاع رسانی درستی در مورد بیمه بودن دارو‌های سرطان و تعرفه‌های آزاد، صورت بگیرد تا بیماران علاوه بر مشکلات بیماری، دغدغه تامین دارو و بیمه را نداشته باشند.

رئیس انجمن پیوند سلول‌های بنیادی خونساز ایران مطرح کرد: در حوزه درمان سرطان از کانادا بسیار بالاتر هستیم، اما به دلیل مشکلات دارویی اعم از واردات، تولید و بحث پوشش بیمه بیماران مشکلات عدیده‌ای نسبت به کشور‌های خارجی دارند.

او افزود: در اوایل انقلاب فقط ۷درصد از بیماران سرطانی زنده می‌ماندند، اما در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی در عرصه‌ پیوند، ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران سرطانی زنده می‌مانند.

قوام زاده گفت: درمان سرطان به یک تیم متشکل از جراح، مدیکال آنکولوژیست، دکتر ژنتیک، پاتولوژیست، روانپزشک، رادیولوژیست نیاز دارد تا بتوانند بهترین خدمات درمانی را ارائه دهند.

رئیس انجمن پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز ایران درخصوص وضعیت داروهای سرطانی در بازار تصریح کرد: متاسفانه برخی داروها که برای درمان سرطان مناسب است با قیمت های گزاف و به راحتی در بازار یافت می‌شوند در حالیکه دولت باید روی عرضه دارو با قیمت مناسب  نظارت داشته باشد و امکان وارادات و تولید آن را فراهم کند.

قوام زاده با بیان اینکه تمام آلاینده‌های محیط زیست در افزایش آمار ابتلا به سرطان ریه موثر هستند، گفت: پرهیز از نمک، غذا‌های گلخانه‌ای، الکل، سیگار و رعایت رژیم اصولی غذایی و انجام ورزش در کاهش آمار ابتلا به سرطان بسیار موثر است.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: