کد خبر: ۲۷۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 24
اسماعیل حسین پور‪-‬ فرض کنید راننده‌ای آگاهانه سوار بر ماشینی بی‌ترمز، راهی خیابان شود. این فرد قطعا باعث آسیب‌رسانی جدی به خود و دیگران می‌شود. فرد بدون ماسک دقیقا به همین راننده قانون‌شکن می‌ماند.

شفاآنلاین>سلامت> اسماعیل حسین پور‪-‬ فرض کنید راننده‌ای آگاهانه سوار بر ماشینی بی‌ترمز، راهی خیابان شود. این فرد قطعا باعث آسیب‌رسانی جدی به خود و دیگران می‌شود. فرد بدون ماسک دقیقا به همین راننده قانون‌شکن می‌ماند.

بدیهی است برای برخورد با رانندگان متخلف، اعمال قانون با اقتدار صورت می‌گیرد و نقش بازدارندگی دارد؛ ولی برای افرادی که مقید به ماسک زدن نیستند عملا چه اقدام قانونی میسر است؟

ستاد ملی مبارزه با کرونا در مهرماه 99 افراد بالای 18 سال را مکلف به استفاده از ماسک کرده است. حال سوال این است با گذشت بیش از چند ماه، از این مصوبه، چند عابر بی‌ماسک در تهران ثبت مشخصات یا جریمه شده اند؟
چرا فقط افراد بالای 18 سال ملزم به استفاده از ماسک هستند؟ مگر 15 ساله‌ها نمی‌توانند ناقل کرونا باشند؟ متولی اصلی جریمه شهروندان سهل انگار کیست؟ نوع و نحوه دریافت جرایم چگونه است؟
بدیهی است برخی تصمیمات که در سطح کلان اتخاذ می‌شود و مستقیما با سلامت مردم ارتباط دارد؛ باید دارای پشتوانه حقوقی و ضمانت اجرایی قوی و کارآمد باشد. نیک پیداست این تصمیم ناقص، ناقض سلامت شهروندان است. متاسفانه برخی خوش بینی‌های مقطعی و خودستایی ها، ثناگویی‌ها و شعر و شعارها، در کنار بعضی بی‌تدبیری‌ها باعث فراگیر شدن این ویروس
منحوس شد.
هرچند بی‌توجهی‌ها به نظر کارشناسان، نظیر عدم بازگشایی مدارس یکی از علل اصلی رقم‌خوردن این روزهای سیاه برای مردم است؛ ولی باید بپذیریم بی‌توجهی برخی شهروندان نیز، عامل تشدید شرایط حاد امروز است.
تاکنون توصیه، نصیحت، سفارش و خواهش هرچند باعث استفاده فراگیر از ماسک شده؛ ولی مسئولان نیز ضمن تجدید نظر در مصوباتشان، باید با برخی شهروندان سهل انگار با اقتدار و قاطعیت بیشتری برخورد کنند و احساس می‌شود مانند برخی کشورها، جرایم وضع شده باید توسط یک دستگاه یا نهاد مشخص، پس از ثبت مشخصات عابران، از حساب‌شان برداشت شود؛ تا بتواند نقش بازدارندگی داشته باشد.روزنامه آفتاب یزد
برچسب ها: ماسک ، قانون ، کرونا ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: