کد خبر: ۲۷۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 24
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که صحبت کردن بیش از سرفه ممکن است منجر به انتقال کووید۱۹ شود.

شفاآنلاین>سلامت> یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که صحبت کردن بیش از سرفه ممکن است منجر به انتقال کووید۱۹ شود.

به گزارش شفاآنلاین: مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که صحبت کردن می تواند بیشتر از سرفه عامل انتقال ویروس کرونا در مکان های سربسته باشد.

محققان در این مطالعه دریافتند هنگام صحبت کردن، ویروس می‌تواند در طول چند ثانیه تا بیش از ۲ متر منتقل شود.

نتایج تحقیقات حاکی از آن است که رعایت فاصله اجتماعی به تنهایی برای جلوگیری از انتقال کووید۱۹ کافی نیست و استفاده از ماسک و تهویه مناسب نیز برای محدود کردن شیوع بیماری ضروری است.

پیش از این محققان اعلام کرده بودند که ویروس ۲SARS-CoV- می‌تواند از طریق هوا یا قطرات کوچک که در هوا به ویژه در فضا‌های بسته با تهویه ضعیف باقی می‌مانند، گسترش یابد.

در مطالعه جدید که در مجموعه مقالات انجمن سلطنتی منتشر شده است، محققان با استفاده از یک مدل ریاضی نحوه گسترش کووید۱۹ را در فضای بسته با توجه به اندازه محیط، تعداد افراد حاضر، میزان کیفیت تهویه هوا و درصد استفاده حاضران از ماسک بررسی کرده اند.

این مطالعه نشان می‌دهد طولانی شدن صحبت دو نفر که بدون ماسک در مکانی با تهویه نامناسب قرار دارند، احتمال انتشار ویروس کرونا را بیش از سرفه کوتاه افزایش می‌دهد، زیرا هنگامی که صحبت می‌کنیم، قطرات کوچکی تولید می‌شود که می‌توانند در هوا منتشر شده و در یک منطقه بدون تهویه مناسب جمع شوند. از طرف دیگر، سرفه باعث ایجاد قطرات بزرگتری می‌شود که به سرعت بر روی زمین ریخته و یا روی سطوح می‌نشینند.

محققان در یک سناریوی دیگر دریافتند که پس از یک سرفه کوتاه، تعداد ذرات عفونی در هوا پس از ۱ تا ۷ دقیقه به سرعت کاهش می‌یابد. این در حالی است که پس از۳۰ ثانیه صحبت کردن، دستکم ۳۰ دقیقه زمان می برد تا تعداد ذرات عفونی کاهش یابد. البته تعداد زیادی از آن‌ها حتی پس از گذشت یک ساعت نیز همچنان در هوا معلق خواهند بود.

به عبارت دیگر، یک دوز از ذرات ویروس که قادر به ایجاد بیماری هستند، پس از صحبت نسبت به سرفه مدت زمان طولانی تری در هوا باقی می‌مانند.

با این حال، استفاده از ماسک از هر نوع، میزان ویروسی را که از طریق هوا منتقل می‌شود را کاهش می‌دهد، زیرا ماسک‌ها برخی قطرات را فیلتر کرده و حرکت ذرات بازدم را کند می‌کنند.

هنگامی که یک فرد آلوده به مدت یک ساعت در فضای بسته صحبت کند، خطر ابتلای دیگر افراد حاضر در این محیط به ۲۰ ٪ می‌رسد، اما اگر هوا در داخل اتاق جریان داشته باشد، این خطر تا سه برابر کاهش می‌یابد.

محققان دانشگاه کمبریج و کالج امپریال لندن اعلام کردند که تهویه مناسب از اهمیت بالایی در کاهش خطر ابتلا به ویروس در فضای بسته برخوردار است.

«پدرو دو اولیویرا»، نویسنده ارشد این مطالعه از گروه مهندسی کمبریج گفت: دانش ما از انتقال ۲SARS-CoV- از طریق هوا با سرعت شگفت انگیزی تکامل یافته است، چرا که تنها یک سال از کشف این ویروس گذشته است. ما توضیح می‌دهیم که چگونه این قطرات کوچک در فضا‌های بسته برای طولانی مدت تجمع پیدا می‌کنند و اینکه چگونه می‌توان از طریق تهویه مناسب این تجمع را کاهش داد.

محققان از این نتایج برای ایجاد یک ابزار آنلاین رایگان به نام Airborne.cam استفاده کردند تا نشان دهند چگونه تهویه و سایر عوامل بر خطر انتقال ویروس در محیط بسته تأثیر می‌گذارند.

به گفته محققان، این ابزار می‌تواند توسط افرادی که محل کار و کلاس‌های درس را اداره می‌کنند، برای تعیین مناسب بودن تهویه محیط استفاده شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: