کد خبر: ۲۷۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 22
یک زیرمجموعه از این نوتروفیل ها که تصور می شود بیشتر آسیب زننده هستند ابتدا به بافت پوستی که در معرض اشعه فرابنفش قرار گرفته نفوذ کرده و سپس وارد کلیه می شود.
شفاآنلاین>سلامت>محققان در مطالعه ای به بررسی بیشتر رابطه بین قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آسیب دیدن کلیه پرداختند.

به گزارش شفاآنلاین: محققان آمریکایی در یک مطالعه جدید به فهم بیشتری در مورد چگونگی این موضوع دست پیدا کردند که قرار گرفتن پوست در معرض اشعه فرابنفش (UV) می تواند علائم بالینی در بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس را تشدید کند.

لوپوس بیماری خودایمنی است که موجب التهاب در مفاصل، پوست، کلیه ها، مغز، قلب و ریه ها می شود و بر اثر آن سیستم ایمنی به بافتهای خود آسیب میزند.

تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته تایید کرده است که در حداکثر 80 درصد بیماران مبتلا به لوپوس، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث التهاب موضعی پوست و التهابات سیستمیک از جمله بیماری کلیه شود. هرچند، در مورد سازوکارهای اساسی که این روند را هدایت می کند اطلاعات کافی وجود ندارد.

محققان به منظور تعیین چگونگی تاثیر اشعه فرابنفش در بروز التهاب کلیه به بررسی نقش نوتروفیل ها پرداختند. نوتروفیلها نوعی گلبول سفید هستند که به میزان زیادی در بدن یافت می شود و به عنوان اولین پاسخ دهنده به هر نوع التهاب عمل می کند و با آسیب بافت پوست و کلیه در بیماران لوپوس مرتبط است.

در این مطالعه، محققان در مقاطع زمانی مختلف وجود نشانگرهای التهاب و آسیب در پوست، خون و کلیه موشها را پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش بررسی کردند. آنان توانستند در این مطالعه نشان دهند که نوتروفیل ها نه تنها به بافت پوست قرار گرفته در معرض اشعه ماورا بنفش نفوذ می کند بلکه در سیستم گردش خون پراکنده می شود و به کلیه ها نیز می رسد.

محققان اظهار داشتند: یک زیرمجموعه از این نوتروفیل ها که تصور می شود بیشتر آسیب زننده هستند ابتدا به بافت پوستی که در معرض اشعه فرابنفش قرار گرفته نفوذ کرده و سپس وارد کلیه می شود.

محققان دریافتند که قرار گرفتن پوست در معرض اشعه فرابنفش باعث تحریک فرآیندهای التهابی و آسیب در کلیه حتی در موش های سالم و طبیعی می شود.
برچسب ها: آفتاب ، کلیه ، لوپوس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: