کد خبر: ۲۷۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 21
به دنبال برخی صحبتهای اخیر مبنی بر حذف برنامه غربالگری دوران بارداری، انجمن علمی پریناتولوژی در بیانیه ای نسبت به این موضوع هشدار داد.

شفاآنلاین>سلامت> انجمن علمی پریناتولوژی ایران در بیانیه ای در مورد برنامه غربالگری جنین، ضمن حمایت از این برنامه، نسبت به حذف آن هشدار داد و از مجلس شورای اسلامی خواست در قانونگزاری، هشت مورد مطرح شده در این بیانیه را مد نظر قرار دهد.

به گزارش شفاآنلاین: به دنبال برخی صحبتهای اخیر مبنی بر حذف برنامه غربالگری دوران بارداری، انجمن علمی پریناتولوژی در بیانیه ای نسبت به این موضوع هشدار داد.

در این بیانیه آمده است: «در این زمان که مسئله افزایش جمعیت مورد توجه قرار گرفته است و کمیسیون جمعیت مجلس محترم شورای اسلامی درصدد تصویب طرح جوانی جمعیت می باشد، به منظور اطلاع تصمیم گیرندگان کمیسیون جمعیت و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نقطه نظرات انجمن علمی پریناتولوژی ایران را ضمن پایبندی به اصل افزایش جمعیت و کمک موثر به فرآیند آن به استحضار می رساند:

۱. غربالگری بارداری به منظور ارتقای سلامت مادر و جنین و نوزاد و ایجاد اطمینان خاطر و آرامش والدین از تولد فرزند سالم و کاهش بار مالی دولت به جهت هزینه های سرسام آور مراقبت از کودکان ناتوان جسمی و ذهنی شدید به وجود آمده است.

۲. همانطور که مادران در دوران بارداری از نظر کم خونی، دیابت، فشارخون، بیماریهای عفونی و زایمان زودرس غربالگری می شوند، از نظر اختلالات ژنتیکی و ساختاری جنین هم غربالگری می شوند.

۳. غربالگری ناهنجاریهای کروموزومی که از حدود ۳۳ سال پیش معرفی شد و تحول علمی عظیمی در نظام مراقبت از مادران باردار ایجاد کرد، هیچگاه اجباری نبوده و پس از انجام مشاوره دقیق با مادر و آگاه سازی والدین انجام می شود که انجام آن کاملا اختیاری و آگاهانه می باشد.

۴. غربالگری جنین شامل سونوگرافی جنین و آزمایش خون در هفته ۱۳-۱۱حاملگی است که میزان خطر احتمالی ناهنجاری جنین را تعیین می کند.

۵. هیچگاه براساس نتیجه مشکوک غربالگری اولیه تصمیم گیری نهایی نمی شود.

۶. در صورت نتیجه مشکوک اولیه، مادر مورد مشاوره قرار گرفته و در صورت تمایل والدین با تست غربالگری NIPT یا تست تشخیصی قطعی، ناهنجاری تایید یا رد می شود.

۷. در صورت ابتلای جنین به ناهنجاری ساختاری و یا ژنتیکی، والدین از بیماری آگاه شده و خود را آماده پذیرش نوزاد مبتلا کرده و در هنگام زایمان از مراقبتهای ویژه شامل تیم حمایتی، تجهیزات، امکانات و کمکهای احتمالی برحسب نوع بیماری برخوردار می شوند.

۸. در صورت ابتلای جنین به ناهنجاریهای شدید فیزیکی و ذهنی در صورت تمایل، خانواده می توانند به سازمان پزشکی قانونی کشور مراجعه و با نظر سه کارشناس معتمد پزشکی قانونی و طی مراحل سختگیرانه اداری و قانونی، جوز ختم بارداری توسط سازمان محترم پزشکی قانونی صادر می شود. (ماده قانونی سقط درمانی مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و مورد تایید شورای نگهبان می باشد.)

انجمن پریناتولوژی ایران به عنوان متولی سلامت مادر، جنین و نوزاد با علم و آگاهی کامل نسبت به حساسیت خانواده های ایرانی و با توجه به مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در راستای اطمینان بخشی به مادر و والدین از جهت سلامتی جنین و رعایت عدالت اجتماعی حمایت خود را از برنامه غربالگری که اهرم موثر افزایش جمعیت می باشد اعلام می دارد.

حذف برنامه غربالگری در این زمان که سواد سلامت جامعه افزایش یافته، منجر به عدم تمایل به فرزندآوری خصوصا فرزندآوری جوانان شده و چه بسا می تواند منجر به سقط های غیرقانونی، غیرایمن و افزایش مرگ و میر مادر و از دست رفتن قدرت باروری شود.

از قانونگزاران محترم درخواست می شود توصیه های علمی انجمن علمی پریناتولوژی ایران را مد نظر قرار دهند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: