کد خبر: ۲۷۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 21
در حالی که بازار سرمایه کشور بعد از افت شدید 40 روزه، از نیمه معاملات روز سه شنبه به روند ریزشی پایان داد و دیروز هم صعودی بود، حواشی بورسی دولت و مجلس همچنان داغ است.

شفاآنلاین>سلامت> در حالی که بازار سرمایه کشور بعد از افت شدید 40 روزه، از نیمه معاملات روز سه شنبه به روند ریزشی پایان داد و دیروز هم صعودی بود، حواشی بورسی دولت و مجلس همچنان داغ است.

به گزارش شفاآنلاین: رئیس دفتر رئیس جمهور در اظهاراتی تند از دخالت مجلس و کمیسیون اقتصادی در بورس  انتقاد کرد و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم درباره اجرا نشدن مصوبات قبلی شورای عالی بورس تذکر داد و گفت : نرم افزارهای نظارتی بورس متوقف شده و مورد استفاده قرار نگرفته اند!

دیروز شاخص کل بورس 33 هزار واحد معادل 9/2 درصد رشد کرد تا امیدها برای بازگشت این شاخص به کانال 2/1 میلیون واحد زنده شود. البته رشد بازار متکی بر نمادهای بزرگ شاخص ساز بود تا شاخص کل هم وزن فقط 6/0درصد رشد کند. اما بازار به طور کلی متعادل شد. با وجود متعادل شدن بازار و راحت شدن خیال برخی از سهامداران، حواشی بورس داغ است. دیروز واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت با انتقاداتی تند از مجلس گفت: از مجلس و کمیسیون‌های مجلس می‌خواهیم که در بورس دخالت نکنند؛ خودتان شاهد بودید که می‌آیند یک جلسه می‌گذارند و مصاحبه می‌کنند و به محض این که بورس مثبت می شود می گویند ما مشکل بورس را حل کردیم و دولت نتوانست آن را برطرف کند، هنگامی هم که بورس منفی می‌شود می‌گویند ما از اول تذکر داده بودیم.

این در حالی است که عمده انتقادات در خصوص بورس، مبتنی بر دخالت های دولت در این نهاد از جمله دعوت رئیس جمهور مبنی بر این که مردم همه چیز را به بورس بسپارند و اظهارات خود واعظی مبنی بر پیش بینی بازگشت بورس از سطح 6/1 میلیون واحد است.

در همین باره، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به انتقاد از مدیران اقتصادی دولت پرداخت و ضمن اشاره به جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر اقتصاد و مدیران سازمان بورس برای بررسی وضعیت بازار از اجرا نشدن مصوبات قبلی انتقاد کرد و گفت: جای تأسف دارد که حتی بخش‌هایی از نرم‌افزار‌های نظارتی که از قبل در مجموعه فعالیت‌های بازار سرمایه برای رصد فعالیت‌ها، جلوگیری از تخلفات و ضرر و زیان مردم به‌کار گرفته شده بودند از حوزه تصمیم‌گیری خارج شده و مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

وی با اشاره به این که متأسفانه گزارش دقیقی از تعداد تخلفات و رسیدگی در دست نیست و گزارش های اندکی نیز به قوه قضاییه ارجاع شده، تصریح کرد: 200 پرونده تخلف اصلی داریم که 5 درصد آن ارجاع شده و در دستور کار قرار گرفته و به بخش عمده تخلفات و جرایم رسیدگی نشده است که کمیسیون اقتصادی به این موضوع ورود کرده و فعال شدن پرونده‌های مرتبط با دستکاری قیمت و ایجاد حمایت از فضای مجازی برای تصمیم‌گیری را خواستار شده است.

همچنین پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل90 مجلس نیز در برنامه ای تلویزیونی گفت: من در هفته گذشته نامه‌ ای را به‌صورت طبقه‌بندی شده به رئیس‌جمهور نوشتم که دخالت‌های شما این وضعیت بورس را نابسامان می‌کند، این هم اسنادش. ببینید ما به‌دلیل طبقه‌بندی شدن بعضی از اسناد خیلی نمی‌توانیم بیاییم این جا شفاف مسائل را ارائه کنیم.

اما ما اسناد را برای رئیس‌جمهور در کمیسیون اصل ۹۰ داریم که دخالت‌های مستقیم و دستورهای شخص رئیس‌جمهور و مسئولانی که با ایشان مرتبط هستند، از مسئولان دفترشان و دیگران در واقع این وضعیت نابسامان را در بورس ایجاد کرده است.در همین حال محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی و عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: شورای عالی بورس در جلسه دیروز با استعفای حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت کرد. به گفته علیزاده، وزارت اقتصاد و دولت تا ۱۵ روز فرصت دارند نفر جایگزین را معرفی کنند. روزنامه خراسان 

برچسب ها: بورس ، مجلس ، دولت ، سرمایه ، بازار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: