کد خبر: ۲۷۱۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 21
زمستان واقعی با ورود موج سرما و سامانه بارشی به حداقل پنج استان آغاز شد. افت شدید دما، به متولیان تامین انرژی برای تعادل‌بخشی به مصرف گاز و برق - اولویت به مشترکان خانگی و قطع موقت دسته‌ای از مشترکان غیرخانگی- اخطار صریح می‌دهد برای آنکه امکان لذت برف بدون مازوت - هوای بدون آلودگی - فراهم شود.
شفاآنلاین>سلامت> زمستان واقعی با ورود موج سرما و سامانه بارشی به حداقل پنج استان آغاز شد. افت شدید دما، به متولیان تامین انرژی برای تعادل‌بخشی به مصرف گاز و برق - اولویت به مشترکان خانگی و قطع موقت دسته‌ای از مشترکان غیرخانگی- اخطار صریح می‌دهد برای آنکه امکان لذت برف بدون مازوت - هوای بدون آلودگی - فراهم شود.

به گزارش شفاآنلاین: سامانه بارشی جدید از امروز به‌صورت گسترده به بخش‌های زیادی از کشور نفوذ خواهد کرد. مطابق پیش‌بینی هواشناسی انجام شده، از روز چهارشنبه به شکل خفیف و از امروز به شکل گسترده، یک سامانه بارشی به کشور نفوذ خواهد کرد و اثرات ناشی از آن به شکل افزایش برودت و بارش برف و باران دست‌کم تا اوایل هفته آینده تعدادی از استان‌های کشور را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

آن‌طور که پیش‌بینی شده است تمام یا بخشی از ۲۲ استان کشور، شاهد فعالیت این سامانه از امروز خواهند بود. اثرات فعالیت این سامانه در این گروه از استان‌های کشور به سه شکل شامل برودت شدید و افت شدید دمای هوا، برف سنگین یا بارش برف و باران به‌صورت همزمان نمایان خواهد شد. از میان این سه شکل البته نوع اول یعنی برودت و افت شدید دمای هوا تقریبا در میان تمامی شهرهای این استان‌ها مشترک خواهند بود.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد همزمان با آغاز فعالیت این سامانه بارشی جدید، زمستان واقعی نیز در بخش‌هایی از کشور آغاز می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد: فعالیت این سامانه سبب می‌شود دمای هوا در تبریز تا منفی ۱۶، در یزد تا منفی ۶، در شهرهایی از استان گلستان تا منفی ۳، در اصفهان تا منفی ۱۱، در کرج تا منفی ۹، در اراک تا منفی ۱۱ و در تهران تا ۶ درجه زیر صفر کاهش پیدا کند. هرچند آغاز زمستان واقعی در بخش‌هایی از کشور همزمان با فعالیت این سامانه بارشی می‌تواند یک اتفاق مثبت باشد اما «موج جدید سرما و سامانه بارشی» می‌تواند یک اخطار مشخص به تامین‌کنندگان برق و گاز نیز داشته باشد.

بررسی روند دمای هوا، چگونگی تامین سوخت نیروگاه‌ها و اثر آن بر آلودگی هوای کلان‌شهرها طی یک ماه گذشته حاکی از آن است که اوایل دی ماه به واسطه کاهش دما، چالش‌هایی در حوزه تامین گاز برای نیروگاه‌ها ناشی از افزایش مصرف گاز خانگی رخ داد. اتفاقی که نتیجه آن پمپاژ گاز دی اکسید گوگرد و حمله مازوتی به آسمان برخی از شهرهای کشور شد.

بنابراین اگر با شروع دوره جدید کاهش دمای هوا در بخش زیادی از شهرهای کشور، اخطار و پیش‌بینی هواشناسی توسط عوامل تامین گاز و برق جدی گرفته نشود به نظر می‌رسد هفته سرد زمستانی که از امروز آغاز شده می‌تواند علاوه بر بارش برف و باران، آلودگی مازوتی را مجددا مهمان ناخوانده آسمان این شهرها کند.

این درحالی است که اگر این هشدار جدی گرفته شود، اثری که در این شهرها برجای خواهد گذاشت مستقل از آلودگی شدید هوا است.

کارشناسان معتقدند این اخطار با توجه به وضعیت آلودگی شدید هوای کلان‌شهرها در هفته‌های اخیر باید جدی گرفته شود.

در هفته‌های اخیر، آلودگی مازوتی و کمبود جریان تامین گاز و اجبار نیروگاه‌ها به استفاده از سوخت مایع(مازوت یا گازوئیل فاقد استاندارد یورو۴) دو ریشه داشته است.

ریشه نخست، قیمت دستوری برای فروش برق و گاز بوده طوری‌که قیمت فروش از بهای تمام شده کمتر بوده است که سبب شده مصرف بالای خانگی رقم بخورد. ریشه دیگر به مصرف ماینرها در روزهای سرد باز می‌گردد. آن‌طور که اعلام شده روزهایی که افزایش مصرف برق و گاز به شدت در بخش خانگی و صنایع بالا و داستان مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها برای تامین برق، به‌عنوان متهم اصلی هوای سمی معرفی می‌شد، روزانه بیش از ۳۰۰ مگاوات برق با تعرفه خانگی و تعرفه‌های مشابه خانگی، توسط استخراج‌‌کنندگان ارزهای مجازی مصرف می‌شود و این دستبرد به‌دلیل شکاف نرخ تعرفه‌‌های ارزان برق در بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی با تعرفه ۴۶۰ تومانی مصوب برای استخراج‌‌‌کنندگان مجاز رمز ارز است.

بنابراین همزمان با کاهش دمای هوا و احتمال افزایش مجدد مصرف گاز خانگی مدیریت مصرف گاز و برق می‌تواند مانع از حمله مازوتی مجدد به آسمان کلان‌شهرها شود. به این صورت که گروهی از مشترکان غیرخانگی از جمله صنایع و به‌ویژه ماینرها در این هفته، در حوزه مصرف گاز یا برق محدود شوند تا در صورت افت شدید دمای هوا و افزایش مصرف گاز خانگی، کمبود تامین گاز برای نیروگاه‌ها، اجباری در جایگزینی آنها با مازوت را به‌وجود نیاورد. دنیای اقتصاد


برچسب ها: هوا ، برف ، مازوت ، سامانه بارشی ، برق ، گاز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار