کد خبر: ۲۷۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 20
به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور، متأسفانه ۲۱۵ نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.
شفاآنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: متأسفانه ۲۱۵ نفر در کشور به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

به گزارش شفاآنلاین:مجتبی خالدی با اعلام این خبر اظهار داشت: از ابتدای مهر ماه تاکنون ۴ هزار و ۴۷۶ نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن با اورژانس کشور تماس گرفتند و از این تعداد، یک هزار و ۷۰۷ نفر توسط نیروهای سازمان اورژانس در محل درمان و دو هزار و ۵۵۴ نفر نیز به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور، متأسفانه ۲۱۵ نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

خالدی یادآور شد: استان تهران با یک هزار و ۱۱۰ تماس، خراسان رضوی با ۴۶۰ تماس و آذربایجان شرقی با ۳۳۷ تماس دارای بیشترین موارد تماس با اورژانس به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن بوده‌اند. همچنین استان های چهارمحال و بختیاری و قم کمترین تماس در این مورد را با اورژانس داشته‌اند.

به گزارش ایرنا، مونوکسید کربن گازی است سمی که از احتراق ناقص کربن به وجود می آید که رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آن را قاتل خاموش می نامند.

وقتی این گاز وارد سیستم تنفسی شخصی شود بلافاصله با گلبول های قرمز شخص وارد واکنش شده و باعث می شود تا اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد که اولین عوارض این مساله در ابتدا سوزش چشم ها و پس از سپری شدن زمانی بین ۱ الی ۲ ساعت بسته به غلظت گاز مونوکسید کربن موجود در مکان فرد احساس خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط می کند.

در این حالت اعضای بدن گِزگِز کرده و اگر بدن شخص حساس باشد دچار خونریزی بینی می شود. اگر شخص سعی کند سرپا بایستد دچار سرگیجه به همراه حالت تهوع شده و چشم ها در این حالت اغلب سیاهی می رود. در ادامه ممکن است شخص دچار بیهوشی شود.

افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریعتر مکان را ترک نکنند و یا هوای تازه تنفس نکنند دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند. کودکان، سالمندان، افراد با سابقه بیماریهای قلبی - ریوی و افراد با مبتلا به بیماری های خونی بیشتر از سایرین دچار عوارض ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن می شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: