کد خبر: ۲۷۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - 2021January 20
مدیر عامل سازمان انتقال خون:
پیمان عشقی اظهار کرد: ۲۳ کشور عضو رسمی کارگروه بین‌المللی انجمن خون های نادر هستند و ایران هم عضو این انجمن است و به دلیل فعالیت‌های خوب ایران در این زمینه، در زمره کشورهای توسعه یافته هستیم.
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: اکنون در دنیا چهار هزار واحد خون افراد با گروه خون نادر ذخیره‌سازی شده که ۳۵۰ واحد آن متعلق به ایران است یعنی ایران ۱۰ درصد از خون‌های نادر ذخیره شده را به خود اختصاص داده است.

 به گزارش شفاآنلاین:پیمان عشقی روز چهارشنبه در آیین تجلیل از اهداکنندگان خون‌های نادر افزود: ۲۳ کشور عضو رسمی کارگروه بین‌المللی انجمن خون های نادر هستند و ایران هم عضو این انجمن است و به دلیل فعالیت‌های خوب ایران در این زمینه، در زمره کشورهای توسعه یافته هستیم.

وی ادامه داد: همچنین ایران تنها کشور مسلمان عضو کارگروه بین المللی انجمن خون‌های نادر است.
عشقی گفت:‌ در این انجمن کشورهای آمریکا، انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل، نیوزلند ،هلند، سوئیس، ایران، اسپانیا، هند، ژاپن، چین، آلمان، فنلاند، فرانسه و تایوان عضو هستند.
مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: اکنون در دنیا چهار هزار واحد خون افراد با گروه خون نادر ذخیره سازی شده که ۳۵۰ واحد از آن متعلق به ایران است یعنی ایران ۱۰ درصد از خون‌های نادر ذخیره شده را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: همچنین بیش از هشت هزار اطلاعات افرادی که دارای گروه های خونی نادر و اهدا کنندگان خون در این زمینه نیز هستند در دنیا جمع آوری شده که ۱۴۰۰ مورد از این اطلاعات مربوط به ایران است که این امر موجب افتخار ایران در دنیا است و این افتخار توسط اهدا کنندگان و تیم متخصص و کارشناسان انتقال خون حاصل شده است.
عشقی گفت: برای تضمین و استقرار موفقیت آمیز برنامه ملی خون در ایران ۱۰ گام اساسی و مهم برداشته شده است.
وی افزود: این برنامه ها شامل توجیه برنامه و تجزیه و تحلیل وضع موجود با توجه به فرصت ها و تهدیدات، آموزش منابع انسانی متخصص در علم و ایمونو هماتولوژی پیشرفته، حمایت مدیریت ارشد در تخصیص و تامین بودجه، جایگاه سازمانی و دسترسی به آنتی سرم های نادر تجهیزات و مواد مصرفی اختصاصی، مدیریت ایجاد ارتباط موثر و هماهنگی بین مراکز انتقال خون سراسر کشور است.
عشقی ادامه داد: همچنین روابط عمومی و بین الملل، امکانات فیزیکی و تسهیلات محیطی و نگهداری تجهیزات با پشتیبانی واحد مهندسی، سیستم نرم افزارهای جامعه جامع و بسته‌بندی و تضمین و حمل و نقل مناسب از گام‌های مهم دیگر برای تضمین استقرار موفقیت آمیز برنامه ملی خون در ایران است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر ایران به چنین جایگاهی در عرصه اهدای خون و خون های ذخیره شده دست یافته به دلیل از خودگذشتگی ها و ایثار مرد م نو عدوست ایران است که ریشه در فرهنگ انسانی و ایرانی ما دارد.
وی افزود: بنابه تاکیدات مهمی که در آموزه های دینی ما و قرآن به آن اشاره شده، زنده نگهداشتن یک فرد، زنده نگه داشتن یک جامعه است و ما همیشه به این فرهنگ افتخار می کنیم و در اهدای خون نیز اهدا کنندگان خون ترجمان این مطلب هستند.
عشقی با بیان اینکه روز ملی خون‌های نادر در کشور ۲۱ دی ماه است و با تاخیر این روز برگزار شده، گفت: علت به تاخیر افتادن این آیین مباحث مربوط به شیوع ویروس کرونا و همچنین مشکلات بودجه‌ای بود که این مشکلات بودجه‌ای تا حدی رفع شد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: اما اینکه برخی مسئولان در این آیین شرکت نکردند موجب دلتنگی ما شد اما این مسئولان خود را از دیدن این افتخار از خود گذشتگی اهدا کنندگان خون‌های نادر محروم کردند و اینکه این نوع آیین‌ها اوج افتخار نظام سلامت ما است که در قالب مدیریت قوی شکل گرفته است.
وی با تشکر از مدیریت ارشد در نظام سلامت و همچنین مجموعه انتقال خون تاکید کرد: در جایی که یک جانی روانی و بیمار خطرناک و قمار باز در اریکه قدرت دنیا بود به خواست خداوند از اریکه قدرت به پایین کشیده شد و دیدیم که چطور  یک ویروس او را به زمین زد.

عشقی تاکید کرد: در کشور مدیریت کارهای شبکه ای سخت است اما در انتقال خون با استفاده از شبکه ملی خون رسانی در کشور فعالیت‌های چشمگیری داریم و در این زمینه اقدامات مهمی به ثمر رسیده است.

در این آیین از اهداکنندگان خون های نادر و همچنین از پیشکسوتان متخصصان و کارشناسان حوزه انتقال خون و به ویژه خون های نادر تجلیل شد.ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: