کد خبر: ۲۷۱۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۶ - ۳۰ دی ۱۳۹۹ - 2021January 19
جلسه ۱۴۳ از شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور امروز با حضور متخصصان واکسن کرونا برگزار شد.
شفاآنلاین>سلامت>قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از خرید بیش از ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونای خارجی از منابع معتبر خبر داد.
به گزارش شفاآنلاین:منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۴۳ شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: جلسه ۱۴۳ از شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور امروز با حضور متخصصان واکسن کرونا برگزار شد. در این جلسه اخبار واکسن کووید ۱۹، چالش‌های تولید و خرید واکسن کرونا توسط دستگاه‌های ذی ربط بررسی شد.

خرید واکسن کرونا متوقف نمی‌شود

او افزود: مسئولانی از وزارت بهداشت، ستاد اجرایی فرمان امام و مسئولین واکسن سازی‌های دارای سابقه مثل رازی و پاستور، محققین و دانشمندان فرهنگستان علوم پزشکی در این جلسه شرکت داشتند و عنوان این جلسه تولید و خرید واکسن کرونا بود. هیچ کدام از این دو مورد یعنی خرید و ساخت متوقف نمی‌شود.

کبگانیان تصریح کرد: اولین نکته این بود که عدم خرید واکسن از کشور‌های دشمن حمایت از سلامت احاد ملت است، زیرا برخی از این واکسن‌ها در پلتفرم‌های شناخته شده نیستند. نکته بعدی این بود که در کنار خرید واکسن از کشور‌های تولید کننده حمایت از تولید ملی واکسن بسیار ضروری و جزو وظایف ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور است. به علت شرایط اضطراری فاز ساخت اضطراری به یک سال تقلیل پیدا کرد، در حالی که معمولا مجوز‌های واکسن ۵ سال طول می‌کشد. به دلیل این شرایط کنونی سازمان‌های ناظر فاز اضطراری و تاییدیه‌ها را زودتر انجام دادند، ولی تاییده‌های نهایی ملی را فقط کشوری مثل عربستان داده که محل سوال است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در کشور ۶ موسسه از دولت و نظام برای تولید واکسن کرونای ایرانی تاییدیه گرفته اند. البته بر اساس آمار جدید ۹ شش شرکت ایرانی در حال تولید ۶ نوع واکسن در چهار پلتفرم هستند. در شش ماه آینده ایران تمام تکنولوژی‌های واکسن را خواهد داشت که برخی در اسفند ۹۹ و برخی در خرداد ۱۴۰۰ به سرانجام خواهند رسید. این واکسن‌ها بر اساس ویروس کشته هستند و برخی از  آن‌ها بر اساس ژنوم ام آر آن‌ ای هستند که این روش ناشناخته است و واکسن تهیه شده توسط شرکت فایزر با این روش ساخته شده است.

کبگانیان افزود: در حال ساخت واکسن پروتئین پایه با دولت کوبا هستیم که همکاری خوبی بوده است.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: مردم در این دوران سختی‌های زیادی را تحمل کردند، اما دستاورد‌های خوبی داشتیم که علاوه بر واکسن ساز‌های دولتی موسسات و بخش خصوصی نیز فعال شدند. پیش بینی می‌کنیم ۶ تا ۹ ماه دیگر این دوران را سپری کنیم و تا شش ماه آینده نه تنها واکسن ساز‌های قوی دولتی اقدامات خوبی انجام داده باشند، بخش خصوصی نیز اقدامات موثری از خود به نمایش بگذارد.

او در ادامه بیان کرد: تولید کننده‌های دارو به علت تحریم خیلی تحت فشار هستند، اما به علت این فشار پیشرفت‌های خوبی هم داشته‌اند و در زمینه‌های تک فعال شده اند. علاوه بر این فاز‌های بالینی و حیوانی واکسن کرونای ایرانی روند خوبی را پشت سر گذاشته است و نگرانی ما در این جلسه هجوم به سمت تولید انبوه از یک تا دو میلیون دوز واکسن به بالا است.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: چالشی که در این زمینه محققین ما در قسمت تولید انبوه داشتند، تحریم برخی دستگاه‌ها و وسایل بود، زیرا شرکت‌های دانش بنیان نتوانستند آن‌ها را وارد کنند. البته با این وجود مشکل جدی به این دلیل برای ساخت واکسن نداریم.

تولید انبوه واکسن کرونای بنیاد برکت آغاز شد

به گفته‌ی این مقام مسئول، گزارشی از سوی بنیاد برکت داده شده که نشان از شروع فاز تولید انبوه واکسن ایرانی در چند روز اخیر دارد.

او افزود: جدای از تولید واکسن داخلی کرونا، خرید واکسن از منابع معتبر خارجی به دلیل حفظ مصالح ملت قطع نشده است و از سه کانال وزارت بهداشت در حال خرید واکسن است.

خرید ۱۶ میلیون دوز واکسن از کوکس

کبگانیان گفت: مسیر اول خرید واکسن از طریق کوکس و سازمان بهداشت جهانی است که شرط ما این بود این واکسن ها از کمپانی فایزر نباشد و رقم آن ۱۶.۸ دهم میلیون دوز است.

او افزود: تولید داخلی واکسن کرونا ۲۵ میلیون دوز است و تا اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ این میزان واکسن توسط بنیاد برکت تولید خواهد شد. کانال بعدی خرید ۲۵ میلیون دوز واکسن از مسیر هایی جز who است که این رقم نیاز سنین های مختلف جمعیت به واکسن را برطرف می کند. البته انواع مختلف واکسن برای سنین مختلف و زمینه های مختلف واگیر دار بودن واکسن توصیه می شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بعد از این گزارشات درباره واکسن چهار مصوبه دیگر هم داشته ایم و امیدواریم به مرحله اجرا هم دربیاید. مرحله اول از مجلس و دولت درخواست کرده ایم که توجه ویژه ای به ساخت واکسن برای قانون بودجه ۱۴۰۰ داشته باشند.

کبگانیان ادامه داد: قانون دوم مصوبه حمایت از صندوق نوآوری و شکوفایی که برای فاز سه واکسن انسانی کرونا است چرا که هزینه زیادی می طلبد‌. مصوبه سوم یک کار پژوهشی است در این کار به هیچ وجه به دنبال سیاسی کاری نیستیم و درصددیم مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری مطالعه ای را انجام دهند و نتیجه را ظرف سه ماه اعلام کنند. این تحقیق درباره ساخت و تولید صنعتی ویروس ها است که نگرانی و دغدغه ماست. از آنها درخواست کرده ایم با توجه به حواشی مطرح شده پیرامون آن در این باره تحقیق کنند.

کبگانیان عنوان این تحقیق را «ساخت و تولید ویروس های صنعتی و خطرات و ریسک های آن برای آینده بشریت» اعلام کرد و افزود: در صدد القای بدبینی در کشور نیستیم ولی لازم است که اطلاعاتی در این زمینه داشته باشیم. گزارشاتی درباره ویروس های صنعتی داشته ایم و به عنوان کشوری که بدون دشمن نیستیم باید کار تحقیقاتی را شروع کنیم.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان یادآوری کرد: مصوبه آخر ایجاد پیوست رسانه ای در این رابطه است. برخی از کارهای داخل برای تولید و خرید واکسن نیازمند پیوست رسانه ای برای برای تولید و خرید واکسن کووید ۱۹ است.
برچسب ها: واکسن ، کرونا ، دوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار