کد خبر: ۲۷۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۹ - 2021January 19
طرح پرستار پیگیر در دانشگاه‌های شهید بهشتی، شیراز و بیرجند اجرا می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>نشست کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
به گزارش شفاآنلاین:در این نشست به موضوعات مختلفی همچون رونمایی از سند کمیته در بهمن ماه، ارتباط بین بیماری‌های غیرواگیر و واگیر، برنامه‌های آموزش عمومی سازمان غذا و دارو در زمینه سند ملی بیماری‌های غیرواگیر، عملکرد داروخانه‌ها در شناسایی بیماران، بازنگری سند ملی کمیته و افتتاح سایت تولید محصولات ایمپلنت دندانی در روز شنبه با حضور ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره شد.

سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور است
در ابتدای این نشست افشین استوار مدیر کل دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار ابتلا به سرطان در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است، گفت: سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور است و سالانه نزدیک به ۵۱ هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه احتمال بهبودی در ایران و جهان نزدیک به ۵۰ درصد است، تصریح کرد: متاسفانه سرعت رشد بیماری در ایران نسبت به دیگر نقاط جهان بیشتر است. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ نزدیک به ۱۱۵ درصد در تعداد کل بیماران رشد داشته باشیم.

استوار ادامه داد: از آنجایی که سرطان، پرهزینه‌ترین بیماری است بنابراین توسعه برنامه‌های پیشگیری و کنترل آن در کشور بسیار با اهمیت است که در غیر این صورت شاهد افزایش هزینه‌هایی می‌شویم که قادر به مدیریت آن‌ها نخواهیم بود.

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت از تدوین اهداف برنامه ملی مدیریت سرطان خبر داد و عنوان کرد: ما بهترین و با کیفیت‌ترین نظام ثبت سرطان را در منطقه داریم.

وی به اشاره به طراحی سامانه سیما اشاره و مطرح کرد: در این سامانه اطلاعات از بخش‌های مختلف جمع آوری شده و در اختیار مدیران و سیاستگذاران قرار خواهد گرفت؛ در ابتدای شیوع کرونا دستورالعمل پیشگیری و مراقبت کرونا برای بیماران مبتلا به سرطان تهیه و ابلاغ شد.

راه اندازی ۲۵ پایگاه اورژانس تا پایان سال در کشور
در ادامه این نشست قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درباره اینکه تاثیر بیماری‌های غیرواگیر در مرگ و میرناشی از کرونا بسیار جدی است، گفت: در ۴۹ مرکز کشور به صورت شبانه روزی برنامه ۲۴۷ اجرا می‌شود؛ ۱۲۰ مرکز شبانه روزی هم در قالب برنامه ۷۲۴ خدمات ارائه می‌دهند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود ارائه خدمات پیش بیمارستانی به مردم، ادامه داد: سالانه بالغ بر ۱۶ هزار نفر در پی حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند، مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا ۱۴ درصد کاهش یافته است.

جان بابایی بیان کرد: مدیریت سرعت را باید جدی بگیریم؛ به ازای افزایش هر کیلومتر سرعت تصادفات جرحی ۳ درصد و فوت ناشی از ۴ تا ۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. درواقع کاهش ۵ درصدی سرعت منجر به کاهش ۳۰ درصدی مرگ و میر خواهد شد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش سرعت در بزرگراه ها، به اعتباربخشی مراکز اورژانس پیش بیمارستانی اشاره و خاطرنشان کرد: به دنبال اجرای این طرح تعداد پایگاه‌های اورژانس افزایش و ۱۹۸ مرکز اورژانس توسعه و بهسازی شده اند و تا پایان سال ۲۵ مرکز راه اندازی خواهد شد.

مصطفی قانعی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت هم در ادامه اظهار کرد: در دوران شیوع کووید ۱۹ شبکه‌ای تخصصی راه اندازی شد و درپی آن طرح‌های منسجمی انجام شد.

 طرح پرستار پیگیردر سه دانشگاه علوم پزشکی
براساس این گزارش مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به نقش پرستاران در کاهش بیماری‌های غیرواگیر اشاره و اظهار کرد: موضوع ۵۰ درصد پایان نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و درباره مدیریت بیماری‌های غیرواگیر است که در پیشگیری از ابتلا بسیار کمک کننده است.

وی توانمندسازی پرستاران شاغل در بخش‌های درمانی و مراقبت در منزل را از مهم‌ترین اقدامات معاونت دانست و از پیگیری وضعیت بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر پس از ترخیص از بیمارستان خبر داد.

حضرتی راه اندازی کلینیک‌های آموزش سلامت در بیمارستان‌ها را از دیگر اقدامات انجام شده در معاونت پرستاری وزارت بهداشت برشمرد و بیان کرد: طرح پرستار پیگیر در دانشگاه‌های شهید بهشتی، شیراز و بیرجند اجرا می‌شود. در این طرح وضعیت بیماران پس از ترخیص حداقل تا ۳ ماه توسط پرستاران پیگیری خواهد شد.

در پایان این نشست احمد حاجبی مدیرکل دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت به ضرورت اصلاح دوشاخص در نسخه بازبینی سند کمیته اشاره و عنوان کرد: بهتر است سند بیماری‌های غیرواگیر پشتوانه‌ای برای افزایش خدمات سلامت روان در بیمارستان‌های جنرال شود.
برچسب ها: سرطان ، بیماری ، غیرواگیر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: