کد خبر: ۲۷۱۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۳۰ دی ۱۳۹۹ - 2021January 19
شکیب الحق-دکترای میکروبیولوژی بالینی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان
شکل گیری چنین ویروس های نوظهوری از عامل اصلی ایجاد کننده بیماری کووید 19 دور از انتظار نیست
شفاآنلاین :سلامت >یادداشت >در حال حاضر سه واریانت جدید از کروناویروس در انگلستان ( انتشار به بیش از 20 کشور) ، افریقای جنوبی و برزیل بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک و توالی یابی ژنتیکی گزارش شده است . شکل گیری چنین ویروس های نوظهوری از عامل اصلی ایجاد کننده بیماری کووید 19 دور از انتظار نیست . ویروس کرونا در داخل ساختار خود حاوی ژنوم RNA تک رشته ای مثبت است که می تواند با جهش های مداوم منجر به پایداری و گسترش خود در محیط و میزبان اختصاصی شود. بدون شک در صورت امکان توالی یابی گسترده می توان واریانت های بسیار بیشتری را در جامعه شناسایی و درخت تکاملی انها را به تصویر کشید. خوشبختانه بسیاری از واریانت های در حال چرخش در جامعه بی خطر هستند. برخی از انها می تواند برای ویروس اولیه مخرب و تعدادی از انها نیز متاسفانه می تواند بیماریزایی شدیدتری نسبت به قبل ایجاد کند.

به نظر می رسد که واریانت های انگلیس B.1.1.7، افریقای جنوبی 501Y.V2 و برزیل P.1به شدت مسری و قدرت انتقال بیشتری در مقایسه با ویروس های قبلی کرونا دارند. در سه واریانت گزارش شده ، تغییرات در قسمت شاخک پروتئینی ویروس اتفاق افتاده است که می تواند به ویروس در اتصال به سلول میزبان انسانی خود کمک کند. در نتیجه این واریانت ها در الوده کردن سلولها و انتشار سریع ویروس عملکرد بهتری دارند. بر اساس اخرین پژوهش های مرکز بهداشت بریتانیا ، قدرت سرایت و عفونت زایی واریانت انگلیسی بین 30 تا 50 درصد گزارش شده است و همین امر منجر به ایجاد قرنطینه ملی و تعطیلی سراسری در انگلستان شد.

نگرانی اخیر پژوهشگران پیرامون واریانت های جدید کرونا بیشتر بر روی توانایی انها در دور زدن سیستم ایمنی میزبان است . مکانیسم فرار از سیستم ایمنی میزبان در واریانت های جدید می تواند به ویروس کرونا کمک کند تا در بیمارانی که به کووید 19 مبتلا هستند نسبت به ویروس همچنان حساس بمانند و حتی عفونت های راجعه را در انها ایجاد شود . مواردی از عفونت راجعه در شهر مانوس در کشور برزیل پس از ایمنی جمعی گزارش شده است. به همین دلیل ممکن است در اینده نیاز به بازنگری مجدد در تولید و ساخت واکسن های جدید داشته باشیم .
ایجاد یک شبکه جهانی متشکل از همه کشورها به منظور ارتقا و امکان توالی یابی واریانت های ویروس های نوپدید و اطلاع رسانی سریع و به موقع ان می تواند در پیگیری بهتر و ارتقا نظام مراقبت جهانی نسبت به ویروس کرونا بسیار موثر باشد. همچنین حمایت اقتصادی و همکاری های اکادمیک از مراکز تحقیقات و پژوهش علوم پایه و بالینی در سراسر جهان به منظور یافتن دقیق مکان جهش ها و مکانیسم بیماری زایی واریانت های جدید ویروس کرونا باید مورد توجه دولتمردان ، مراکز اموزشی و شرکت های دانش بنیان به همراه مراکز واکسن سازی و داروسازی کشورها قرار گیرد.
واریانت انگلیسی در حال حاضر با سرعت قابل توجهی در انگلستان ، ایرلند و دانمارک به همراه سایر کشور ها در حال گسترش است. اینکه واریانت های موجود در چرخش چگونه می توانند بر روند پاندمی کرونا در اینده اثر گذار باشند پرسشی است که هنوز به طور دقیق مشخص نیست. تفاوت واریانت ها در میزان قدرت انتقال و توانایی انها در دور زدن سیستم ایمنی به همراه ایجاد عفونت های راجعه نهفته است . به عنوان مثال ، واریانت افریقای جنوبی ممکن است قدرت انتقال بیشتری داشته باشد اما توانایی ایجاد عفونت راجعه در ان کمتر دیده شود. هر چه بانک اطلاعاتی و پژوهش های ما پیرامون نمونه های ویروس در جامعه به همراه اطلاعات بیماران بستری در بیمارستان و افراد ایمن شده ناشی از واکسیناسیون بیشتر و منسجم تر باشد، بهتر می توانیم به یک نظام مراقبت کارامد جهانی ،منطقه ای و محلی دست پیدا کنیم .

خوشبختانه تا کنون واکسن های تایید شده فعلی شرکت های امریکایی و اروپایی از سوی سازمان بهداشت جهانی در مقابل واریانت های جدید کرونا از لحاظ ایمنی و اثرگذاری بر اساس نتایج ازمایشات بالینی انسانی موفقیت امیز بوده است . اما از طرفی احتمال مقاومت به واکسن و دور زدن سیستم ایمنی میزبان حتی پس از ایمنی جمعی از سوی واریانت های جدید دور از انتظار نیست . وزارت بهداشت و درمان کشور با خرید به موقع واکسن های تایید شده جهانی به منظور ایجاد ایمنی جمعی در جامعه، واکسیناسیون گسترده گروه های پرخطر را می تواند در اولویت کاری در ماههای اینده قرار دهد. رعایت فاصله گذاری اجتماعی به همراه استفاده از ماسک در اماکن عمومی و شستشوی مرتب دستها توسط شهروندان نیز در کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از واریانت های جدید کرونا بسیار موثر است.


عضو انجمن بیماری های عفونی و ویروس های نوپدید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: