کد خبر: ۲۷۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۱ - ۲۸ دی ۱۳۹۹ - 2021January 17
این امر باعث می شود که منی از طریق آلت تناسلی خارج شود (انزال صورت گیرد).

  شفاآنلاین>سلامت جنسی>  انزال به معنی دفع منی از بدن است. زود انزالی (premature ejaculation or PE) به حالتی گفته می شود که انزال زودترازآنچه مرد یا شریک جنسی اش در طول رابطه جنسی تمایل داشته باشد، اتفاق می افتد. زود انزالی همچنین با عناوینی مثل انزال سریع، اوج زودرس و یا انزال زودرس نیز شناخته […]

به گزارش شفاآنلاین:انزال به معنی دفع منی از بدن است. زود انزالی (premature ejaculation or PE) به حالتی گفته می شود که انزال زودترازآنچه مرد یا شریک جنسی اش در طول رابطه جنسی تمایل داشته باشد، اتفاق می افتد. زود انزالی همچنین با عناوینی مثل انزال سریع، اوج زودرس و یا انزال زودرس نیز شناخته می شود. در این مقاله توضیحاتی درباره درمان زود انزالی می دهیم.

در اکثر مواقع  بروز زود انزالی ممکن است هیچ جای نگرانی نداشته باشد. اما درمواردی نیز میتواند باعث کمتر شدن لذت جنسی شده و روابط را تحت تأثیر قرار دهد و بنابراین باعث سرخوردگی فرد شود. در صورت تکرر این اتفاق و بروز مشکلات ذکر شده، پزشک شما می تواند در این زمینه به شما کمک کند.



. در ایالات متحده ، از هر سه مرد ۱۸ تا ۵۹ ساله ، یک نفر مشکل زود انزالی دارد. معمولاً تصور می شود که این مشکل ریشه ی روانشناختی دارد، اما عوامل فیزیکی و جنبه های پزشکی نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد.

عملکرد انزال چگونه است؟

پروسه ی انزال توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می شود. وقتی مردان تحریک جنسی می شوند، سیگنال هایی به نخاع و مغز ارسال می شود و زمانی که فرد به سطح خاصی از هیجان می رسد، سیگنال های مذکور از مغز فرد به اندام های جنسی وی ارسال می شود. این امر باعث می شود که منی از طریق آلت تناسلی خارج شود (انزال صورت گیرد).

انزال دارای ۲ مرحله است: انتشار و دفع.

مرحله ۱ : انتشار

انتشار در حقیقت انتقال اسپرم از بیضه ها به پروستات است که در آن اسپرم با مایع منی مخلوط می شود تا منی تولید شود. این عمل توسط مجاری وابران ( (vasa deferentiaانجام می شود که  لوله هایی هستند که به حرکت اسپرم از بیضه ها از طریق پروستات به قاعده ی آلت تناسلی کمک می کنند.

مرحله ۲: دفع

دفع هنگامی است که عضلات قاعده آلت تناسلی منقبض می شوند و منی از آلت تناسلی مرد خارج شود. بیشتر اوقات، انزال و ارگاسم (اوج لذت جنسی) به صورت همزمان اتفاق می افتد البته برخی از مردان بدون رخ دادن انزال به اوج لذت خود می رسند. به طور کلی در بیشتر موارد، بعد از این مرحله، نعوظ از بین می رود.

درمان زود انزالی و اختلال نعوظ  (Erectile Dysfunction or ED)

گاهی اوقات زود انزالی مشکل اصلی مردانی است که با مسایل مربوط به اختلال نعوظ دست و پنجه نرم می کنند. اختلال نعوظ به حالتی گفته می شود که آلت تناسلی مردان به استحکام لازم برای انجام رابطه جنسی نمی رسد. از آنجا که نعوظ پس از انزال از بین می رود ، تشخیص زودانزالی از اختلال نعوظ بسیار دشوار است. به طور کلی در ابتدا باید مشکلات مربوط به نعوظ را درمان کرد و سپس با درمان این مشکلات می توان به یک نتیجه گیری نهایی درباره ی زود انزالی رسید.

علل زود انزالی

سروتونین (serotonin)

اگرچه علت دقیق زودانزالی هنوز مشخص نیست، سروتونین ممکن است در این امر نقش داشته باشد. سروتونین یک ماده طبیعی در بدن شما است که توسط سیستم عصبی تولید می شود. مقادیر بالای سروتونین در مغز باعث افزایش زمان انزال می شود و مقادیر کم می تواند زمان انزال را کوتاه کرده و منجر به زود انزالی شود.

مسائل روانشناختی

مسائل روانشناختی یا بهداشت روان می تواند در زوداتزالی موثر باشد، این مسایل شامل موارد زیر است:

افسردگی
استرس
احساس گناه
انتظارات غیر واقعی در مورد عملکرد جنسی
سابقه سرکوب جنسی
عدم اعتماد به نفس
مشکلات رابطه
برطرف کردن مشکلات عاطفی اغلب به درمان زود انزالی کمک می کند.

سایر مسائل مربوط به درمان زود انزالی

زود انزالی و سن

زود انزالی می تواند در هر سنی رخ دهد. اگرچه افزایش سن باعث بروز تغییراتی  در نعوظ و انزال می شود اما پیری را نمیتوان دلیل مستقیم زود انزالی محسوب کرد. برای مردان مسن، نعوظ ممکن است به اندازه ی افراد جوان سفت و بزرگ نباشد و یا سفتی آلت حتی پیش از انزال کمتر شده و یا از بین برود. در این افراد مدت زمانی که شخص حس میکند نزدیک به ارگاسم و انزال است ممکن است خیلی کوتاه باشد و در نهایت همه ی این تغییرات می تواند منجر به انزال زودرس در یک فرد مسن شود.

زود انزالی و شریک جنسی

با بروز زود انزالی شما ممکن است احساس کنید که اندکی از صمیمیت خود را با شریک جنسیتان از دست داده اید. ممکن است احساس عصبانیت، شرم و ناراحتی کنید و از شریک جنسی خود فاصله بگیرید. زود انزالی نه تنها می تواند بر شما تأثیر منفی بگذارد، بلکه ممکن است بر شریک جنسی شما نیز تأثیرات مخربی بر جا بگذارد.  این مشکل می تواند باعث شود حس نزدیکی طرفین کمتر شده و در نتیجه هر دو طرف آسیب ببینند.

صحبت درمورد این مشکل گام بسیار مهمی در رفع آن است. زوج درمانی یا سکس تراپی و مشاوره جنسی توسط متخصصین مثل دکتر بهشتیان می تواند در این زمینه مفید باشد. تمرین هایی مانند روش فشار دادن ممکن است برای شما و همسرتان برای طولانی تر کردن زمان نعوظ مفید باشد (برای جزئیات بیشتر به بخش درمان زود انزالی). از همه مهمتر ، یک زن و شوهر باید راه های آرامش را یاد بگیرند چرا که نگرانی (مانند اضطراب عملکرد) می تواند زود انزالی را بدتر کند.

تشخیص زود انزالی

اکثر مردان معولا در حین رابطه جنسی و خودارضایی تا حدی بر زمان و طول مدت انزال خود کنترل دارند. اگر مردی حس کند که نمی تواند زمان انزال و یا طول مدت آن را حتی برای اندکی کنترل کند ممکن است مشکل زود انزالی داشته باشد. معمولا تشخیص این اختلال توسط سکس تراپیست باید انجام شود.

هنگامی که زودانزالی مانع لذت جنسی شما می شود، باید به پزشک خود مراجعه کنید. تشخیص اختلال به این صورت است که دکتر باید بفهمد که آیا انزال زود هنگام است، دیر رخ می دهد و یا اصلاً رخ نمی دهد. اغلب اوقات پزشک شما پس از معاینه جسمی و صحبت با شما می تواند تشخیص دهد که آیا مشکل زود انزالی دارید یا خیر.

برخی از سوالاتی که وی ممکن است  از شما پرسیده شود عبارتند از:

زودانزالی هر چند وقت یکبار اتفاق می افتد؟
از چه مدت این مشکل را داشتید؟
آیا این مشکل فقط با یک شریک اتفاق می افتد یا همه شرکا؟
آیا زودانزالی با هر بار تلاش در رابطه جنسی اتفاق می افتد؟
چه نوع فعالیت جنسی (به عنوان مثال ، معاشقه ، استمنا، ، آمیزش ، استفاده از نشانه های دیداری و غیره) دارید و هر چند وقت یکبار؟
چگونه زود انزالی فعالیت جنسی شما را تحت تاثیر قرار داده است؟
روابط شخصی شما چگونه است؟
آیا چیزی وجود دارد که زودانزالی را بدتر یا بهتر کند (به عنوان مثال ، مواد مخدر ، الکل و غیره)؟
انجام آزمایش فقط در صورتی نیازمی شود که پزشک شما در حین معاینه متوجه وجود مشکلی خاص شود و آزمایش را لازم بداند.

درمان زود انزالی

درمان های روانشناختی ، رفتار درمانی و دارویی اصلی ترین روش های درمان برای زود انزالی هستند. برای تعیین بهترین روش درمان شما می توانید با پزشک خود مشورت کنید. البته گاهی بیش از یک نوع درمان نیز ممکن است به طور همزمان استفاده شود.

روان درمانی

درمان روانشناختی زود انزالی در حقیقت کار بر روی احساسات و عواطفی است که ممکن است باعث ایجاد مشکل در روابط جنسی شود. هدف از این نوع درمان یادگیری منشأ مشکلات و یافتن راه حلهایی است که ممکن است به برطرف شدن این مشکلات و در نتیجه بهبود زود انزالی کمک کند. این روش همچنین می تواند به زوجین کمک کند تا به هم نزدیکتر شوند. درمان روانشناختی می تواند به شما کمک کند تا ازعدم رضایت خود ازعملکرد جنسیتان کمتر عصبی شوید. همچنین می تواند اعتماد به نفس جنسی و درک بیشتری به شما بدهد تا به رضایت همسرتان کمک کند. این نوع درمان را هم می توان به تنهایی و هم به همراه درمان پزشکی و یا رفتاری مورد استفاده قرار داد. سکس تراپیست به شما کمک می کند تا مشکل زود انزالی خود را با انجام تمریناتی رفع کنید.

رفتاردرمانی

در رفتار درمانی، درمان زود انزالی از تمریناتی برای کمک به ایجاد تحمل برای به تأخیر انداختن انزال استفاده می شود. هدف این است که به شما کمک کند بدن خود را از زود انزالی دور نگه دارید. برخی از انتخاب ها روش فشار دادن و روش توقف-شروع (stop-start ) است. تمرینات در مورد زودانزالی خیلی خوب جواب می دهند ، اما ممکن است تاثیرشان ماندگار نباشند.

دارو

پزشکان متوجه شده اند که زنان و مردانی که داروهای ضد افسردگی مصرف میکنند دیرتر به ارگاسم می رسند. داروهایی مانند فلوکستین ، پاروکستین ، سرترالین ، کلومیپرامین و ترامادول بر میزان سروتونین تأثیر می گذارند. بعضی از پزشکان از این داروها به صورت جانبی (به معنی استفاده برای دلایلی متفاوت از مصرف اولیه دارو) برای درمان زود انزالی استفاده می کنند. اگر یک دارو موثر نباشد، ممکن است پزشک پیشنهاد کند داروی دیگری را امتحان کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: