کد خبر: ۲۷۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۸ دی ۱۳۹۹ - 2021January 17
آسپرین خون را رقیق می کند و خطر بروز لخته های خونی را کاهش می دهد. از سوی دیگر گمان می رود که خصیصه های ضد التهابی آسپرین خطر ابتلا به سرطان روده و سایر اشکال این بیماری را کاهش دهد

شفاآنلاین>سلامت> محققان بر اساس نتایج یک مطالعه جدید متوجه شدند که مصرف سه قرص آسپرین در هفته می‌تواند خطر مرگ و میر ناشی از سرطان‌های سینه و مثانه را تا یک سوم کاهش دهد.

به گزارش شفاآنلاین: میلیون ها نفر در سراسر جهان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی آسپرین مصرف می کنند. آسپرین خون را رقیق می کند و خطر بروز لخته های خونی را کاهش می دهد. از سوی دیگر گمان می رود که خصیصه های ضد التهابی آسپرین خطر ابتلا به سرطان روده و سایر اشکال این بیماری را کاهش دهد.

اکنون محققان «موسسه ملی سرطان» در آمریکا در نتیجه یک مطالعه جدید که روی ۱۴۰ هزار مرد و زن مبتلا به سرطان سینه و مثانه انجام شد، متوجه شدند که مصرف یک روز در میان آسپرین می تواند میزان بهبودیافتگان از سرطان های مثانه و سینه را افزایش دهد.

محققان در این مطالعه میزان مصرف آسپرین افراد مورد مطالعه را بررسی کردند؛ اندازه دوز قرص آسپرین در انگلیس معمولا ۷۵ میلی گرم است. نتیجه این مطالعه نشان داد، افراد مبتلا به سرطان سینه یا مثانه که دستکم سه بار در هفته آسپرین مصرف می کردند به ترتیب یک چهارم و یک سوم کمتر احتمال داشت که بر اثر این بیماری ها جان خود را از دست دهند. علاوه بر این، هر نوع مصرف آسپرین خطر مرگ و میر ناشی از این بیماری ها را در مقایسه با افرادی که هرگز آسپرین مصرف نکرده بودند به ترتیب ۲۱ و ۲۵ درصد کاهش داد.

دکتر «لومنس-کروپ» از موسسه ملی سرطان آمریکا گفت: اگرچه این مطالعه نشان داد که مصرف دست کم سه بار در هفته آسپرین با کاهش شدید خطر مرگ و میر ناشی از سرطان های مثانه و سینه همراه بود اما هرگونه مصرف این قرص نیز باعث افزایش میزان زنده ماندن بیماران مبتلا به این بیماری ها می شود.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف آسپرین برای برخی از انواع سرطان ها مفید است اما با افزایش دفعات استفاده از این قرص می توان منفعت بیشتری مشاهده کرد. آزمایشات نشان داده اند که این دارو با فرآیندهای التهابی در سرطان های سینه و مثانه مقابله می کند اما خطر ابتلا به این سرطان ها را کاهش نمی دهد.

مصرف طولانی مدت آسپرین با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی، سرطان های دستگاه گوارش و مرگ و میر ناشی از هر بیماری ارتباط دارد.

سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در میان زنان است و هنگامی بروز می کند که رشد سلول ها در سینه از کنترل خارج می شود اما سرطان مثانه در مردان رایج تر است به طوری که مردان ۴ برابر بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند. هر چه سن افراد بالاتر رود، احتمال ابتلای آنها به سرطان مثانه بیشتر خواهد شد و این بیماری در میان گروه سنی ۷۵ تا ۸۴ سال بیشتر دیده می ‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: