کد خبر: ۲۷۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۲۷ دی ۱۳۹۹ - 2021January 16
حجت الاسلام و المسلمین امیر عسگری به واقعه غدیر اشاره کرد و گفت: پیامبر (ص) در آخرین اجتماع عمومی مسلمانان و نزدیک به ۳ مـاه قـبل از رحـلتشان به فرمان الهی در محلی به نـام غـدیر خم از همه مسلمانان بر ولایت امام علی (ع) بیعت گرفتند که گواهی در تاریخ برای امامت امیرالمومنان (ع) باشد.
شفاآنلاین>اجتماعی>حضرت زهرا (س) علاوه بر جان خود از فرزندانشان در راه اثبات ولایت امام علی (ع) دریغ نکردند.

به گزارش شفاآنلاین:حجت الاسلام و المسلمین امیر عسگری سخنران و کارشناس مذهبی،  ابتدا به واقعه غدیر اشاره کرد و گفت: پیامبر (ص) در آخرین اجتماع عمومی مسلمانان و نزدیک به ۳ مـاه قـبل از رحـلتشان به فرمان الهی در محلی به نـام غـدیر خم از همه مسلمانان بر ولایت امام علی (ع) بیعت گرفتند که گواهی در تاریخ برای امامت امیرالمومنان (ع) باشد.

وی در ادامه افزود: هـم‌زمان با تلاش‌های پیامبر (ص) برای حفظ دین، منافقان و بـیماردلان نـیز بیکار ننشستند و برای جداسازی امامت و نـبوت و کنـار گذاشتن اهل‌بیت عصمت و طهارت از صحنه رهبری و هدایت اجتماعی، سیاسی امـت تمام تلاش خود را بکار گرفتند که در این میان می‌توان به سرپیچی از دستورات پیامبر (ص) در جـنگ احـد، صلح حدیبیه و حجة الوداع اشاره کرد. این اتفاقات زمینه‌ساز حرمت‌شکنی رسول‌خدا (ص) در سطح وسیع‌تر و جرأت دادن بـه دیگـران برای ایستادگی در مقابل ایشان بـود.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: بـا تـوجه به این امـور، نـمی‌توان پذیرفـت که تشکیل سقیفه و به ثـمر نشستن اهداف بانیان آن یک کودتا بود؛ اما سؤال اینجاست که پس از رحلت پیامبر (ص) شرایط عـمومی مـردم و گروه مهاجر و انصار چگونه زمینه را بـرای تـحقق اهـداف غـاصبان خـلافت فراهم کرد؟ در پاسخ مـی‌توان گـفت، حیرت، نگرانی و اندوه شدید مردم باعث شد که نتوانند به موقع از عمق فاجعه‌ای که اتفاق افتاد، آگـاه شـوند. در این هنگام بود که وجود گرانقدر صدیقه طاهره (س) در چند بعد به دفاع از جایگاه ولایت و امامت پرداختند.

انتساب به وجود گران مایه پیامبر اکرم (ص)

حجت الاسلام عسگری به فراز مهمی از خطبه فدکیه پرداخت و مطرح کرد: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه به روشنگری جامعه اسلامی می‌پردازد و می‌فرمایند «ای مردم! بدانید که من فاطمه (س) و پدرم محمد است. آغاز و پایان سخن من بر حـق اسـت. آنـ‌چه می‌گویم ناروا نیست و آن‌چه انجام دهم، بـر ظـلم و ناروا تکیه ندارد. پیامبری از جنس خودتان برای شما برانگیخته شد که رنج‌های شما بـرای او سـخت و بر هدایت شما حریص اسـت و بـر مؤمنان بـسیار مـهربان و رحـیم است.» پیامبر (ص) نیز بار‌ها این منزلت را برای مردم بیان کرده بود و این مهم‌ترین امتیاز حضرت فاطمه (س) بود که برای اثبات حقانیت امیرالمومنان (ع) از آن بهره گرفت.

تبیین جایگاه حضرت علی (ع) نزد پیامبر اکرم (ص)

وی به تبیین جایگاه امیرالمومنین (ع) نزد پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا (س) در دفاع از حریم ولایت از هیچ راه صوابی کوتاهی نکرد، به نحوی که در خطبه فدکیه فرمودند: هرگاه آتش جنگ برافروختند خداوند خـاموشش نـموده یا هرگاه شیطان سر برآورد یا اژد‌هایی از مشرکان دهان باز کرد، پیامبر (ص) برادرش (علی‌بن ابی‌طالب) را در کام آن افـکند و او تا زمانی که سر آنان را به زمین نمی‌کوفت و آتش آن‌ها را با شمشیرش خاموش نمی‌کرد، بـاز نـمی‌گشت.

استفاده از سوگواری در دفاع از حریم ولایت

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: در حقیقت گـریه‌های حـضرت زهرا (س) عاملی برای هـشیار کردن مـردم بـود. آن حـضرت ضـمن سوگواری بر مـصیبت پدر، مـصیبت‌های دیگر را که از آن مهم‌تر بود به مردم گوشزد می‌کردند. همین موضوع باعث می‌شد مردم مدینه ابتدا از خویش و سپس از یکدیگر و حتی خـود حـضرت فـاطمه (س) علت آن همه بی‌تابی را جویا شـوند. بـه این ترتیب فـرصتی در اختیار حضرت فاطمه (س) بیفتد که ظلم مخالفان و خطر بزرگی را که پیش آمده بود، بازگو نمایند.

وی ادامه داد: به‌همین دلیل حضرت صدیقه کبری (س) گاهی بر سر قبر پدر و گاهی بر سر قبر شهدای اُحُـد که محل تجمع مسلمانان بود، می‌رفتند و در همه این موارد حضرت زهرا (س) مصیبت‌های وارده بر خود و همسر و فرزندانش را به صورت مرثیه و همراه با گریه به گوش مردم می‌رساندند.

بهره بردن از جایگاه امام حسن و امام حسین (ع) در دفاع از جایگاه ولایت

حجت الاسلام عسگری توضیح داد: حضرت زهرا (س) برای پاسداری از حریم ولایت از جایگاه فرزندانش امام حسن و امام حسین (ع) در میان مردم استفاده کردند. هنوز تصویر بوسه‌های مکرر رسـول خدا (ص) بر دو فرزند عزیزش در خاطره چشم‌ها مانده بود. هنوز طنین صدای رسول خدا (ص) در گوششان می‌پیچد که امام حسن و امام حسین (ع) آقای جوانان اهل بهشتند.

دعوت شبانه از مهاجر و انصار

وی در پایان اضافه کرد: یکی دیگر از کار‌هایی که حضرت زهرا (س) در دفاع از حریم ولایت و امامت انجام دادند، این بود که پس از ماجرای سقیفه ۴ شـب مـتوالی دست فرزندان خود را گرفتند و با امام علی (ع) بر در خانه‌های مهاجر و انصار می‌رفتند. ایشان از آن‌ها در حمایت از امام علی (ع) به عنوان وصی بر حق رسول خدا (ص) یاری می‌طلبیدند.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: