کد خبر: ۲۷۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۹ - 2021January 15
قرص‌های آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین: گذشتن تاریخ‌انقضای این قرص‌ها سبب سمی‌شدن آن‌ها می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>داروی تاریخ گذشته نه تن‌ها قابلیت درمانی‌اش را از دست می‌دهد، بلکه شاید مضر هم باشد یا حتی نتیجه عکس بدهد.
به گزارش شفاآنلاین:داروی تاریخ گذشته نه‌ تنها قابلیت درمانی‌اش را از دست می‌دهد، بلکه شاید مضر هم باشد یا حتی نتیجه عکس بدهد؛ مثلا مصرف مسکن تاریخ‌گذشته باعث تشدید درد شود یا دارو‌های آنتی‌بیوتیک به‌مرور زمان مستعد رشد باکتری‌ها شوند، کارایی‌شان برای بهبود عفونت‌ها را از دست بدهند و بدن را به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌کند. چطور باید از خود در برابر این ضرروزیان‌ها محافظت کنیم؟ چه ملاحظاتی را باید در نظر داشته باشیم تا احتمال مصرف دارو‌های تاریخ‌گذشته کمتر شود؟ چطور می‌توانیم چنین دارو‌هایی را دور بیندازیم، بدون آنکه تهدیدی برای محیط زیست و دیگران ایجاد کنیم؟ 
با دارو‌های تاریخ گذشته چه کنیم؟
دارو‌ها معمولا پس از چه مدتی منقضی می‌شوند؟
به‌گفته متخصصان علم پزشکی و داروسازی، بیشترِ دارو‌ها را حتی تا ۱۲ ماه پس از گذشت تاریخ انقضایشان می‌توان مصرف کرد (منتها اگر در شرایط مناسب نگهداری شده باشند)؛ البته به‌استثنای دو دسته از داروها:
قرص‌های آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین: گذشتن تاریخ‌انقضای این قرص‌ها سبب سمی‌شدن آن‌ها می‌شود. مصرف آن‌ها ممکن است به بروز عارضه‌هایی مثل نارسایی کلیوی منجر شود.
دارو‌های مایع مثل نیتروگلیسیرین و انسولین، و دارو‌های تزریقی مثل اپی‌نفرین (آدرنالین): این دارو‌ها نیز به‌محض گذشتن تاریخ انقضایشان باید جایگزین شوند. دارو‌های مایعِ تاریخ‌گذشته اصلا کارایی و خاصیت سابق را نخواهند داشت.
عوارض مصرف داروی تاریخ‌گذشته
پیش از هرچیز باید بدانید مصرف داروی تاریخ‌گذشته دقیقا مثل این است که عمدا بدنتان را در معرض خطر قرار دهید. برخی از داروها، پس از گذشت تاریخ انقضایشان، کارایی معکوس پیدا می‌کنند؛ یعنی نه‌تنها باعث تسکین یا بهبودی نمی‌شوند، بلکه درد و ناراحتی را نیز تشدید می‌کنند. در برخی موارد، چنین اتفاقی ممکن است راه را برای بروز بیماری‌های جدی و مزمن هموار می‌کند.
 
با دارو‌های تاریخ گذشته چه کنیم؟
مصرف داروی تاریخ‌گذشته، در بدترین حالت، باعث نارسایی کبد و کلیه می‌شود. اگر در نتیجۀ مصرف چنین دارو‌هایی روند معمول سوخت‌وساز بدن (متابولیسم) مختل شود (که احتمال آن وجود دارد و دور از ذهن نیست)، احتمال ابتلا به آلرژی و ضعف سیستم ایمنی بدن وجود خواهد داشت.
یادتان باشد بهترین راه برای رهایی از چنین عوارضی این است که در همان وهله اول، دارو‌های تاریخ‌گذشته را دور بیندازید.
با دارو‌های تاریخ‌گذشته چه کنیم؟ راهکار مناسب برای دورریختن این دارو‌ها چیست؟
اولین کاری که باید بکنید این است که روی بسته‌بندی داروی مورداستفاده‌تان را بخوانید. ممکن است دستورالعمل و اطلاعات کافی برای دورریختن داروی تاریخ‌گذشته را آنجا پیدا کنید؛ بنابراین اولویت با روشی است که شرکت سازنده دارو به شما معرفی می‌کند.
برچسب ها: دارو ، آنتی بیوتیک ، قرص
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: