کد خبر: ۲۷۱۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۹ - 2021January 14
وضعیت آلودگی به حدی رسیده که کمیته اضطرار کیفیت هوا از دولت خواست پایتخت را برای دو روز تعطیل کنند‌ اما این درخواست روی میز ماند و ذرات معلق دست‌به‌دست ویروس کرونا داده‌اند تا ریه‌های شهروندان را تسخیر کنند.

شفاآنلاین>سلامت> درست در روزهایی که تعداد جان‌باختگان روزانه ویروس کرونا در کشور به کمترین تعداد خود در سه ماه گذشته رسیده، غول دیگری سر از آسمان تهران و تعدادی دیگر از شهرهای بزرگ برآورده است؛ غول آلودگی هوا. 

به گزارش شفاآنلاین: وضعیت آلودگی به حدی رسیده که کمیته اضطرار کیفیت هوا از دولت خواست پایتخت را برای دو روز تعطیل کنند‌ اما این درخواست روی میز ماند و ذرات معلق دست‌به‌دست ویروس کرونا داده‌اند تا ریه‌های شهروندان را تسخیر کنند. براساس مطالعات انجام‌شده جهانی، آلودگی هوا می‌تواند سبب افزایش موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر به علت کووید ‌۱۹ شود. افزایش هر میکروگرم غلظت ذرات معلق، تا هشت ‌درصد در افزایش موارد مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا مؤثر است.

دراین‌باره علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران نیز در مصاحبه‌ای گفته است: «مهم‌ترین مسئله در زمینه آلودگی هوا، تضعیف مکانیسم تنفسی و آسیب به سیستم تنفسی افراد است. بیماری کووید ۱۹ سیستم تنفسی افراد را درگیر کرده و در این شرایط که آلودگی هوا منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، احتمال درگیری و ابتلای شهروندان به ویروس کرونا نیز افزایش پیدا می‌کند».

طبق گفته زالی «این شرایط زمینه آلرژی و اختلال تنفسی را افزایش می‌دهد. پیش‌بینی می‌کنیم در این شرایط ۱۲درصد از دانش‌آموزان تهرانی به نوعی به بیماری‌ها و حساسیت‌های حاد تنفسی دچار شوند».

آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرها در شرایطی رخ داده که به‌واسطه محدودیت‌های کرونایی در حداقل یک ماه اخیر بسیاری از کسب‌و‌کارها تعطیل بوده و دچار مشکلات اقتصادی فراوانی شده‌اند. از طرفی تعطیلی مدارس، تعطیلی دانشگاه‌ها، دورکاری حداقل بخشی از کارکنان اداره‌ها نیز اجرا شده اما وضعیت هوا در روزهای گذشته به گونه‌ای بود که همچنان خیابان‌ها و بزرگراه‌ها مملو از اتومبیل بود و آلودگی هوا در حدی بود که دید افقی در مقایسه با هوای سالم به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده بود.

باید در نظر داشت که هم آلودگی هوا و هم کرونا هر دو ارتباط مستقیمی با رفت‌وآمدها و حضور ما در مکان‌‌های شلوغ و پرتردد دارد. یکی باعث ترافیک و افزایش آلودگی می‌شود و دیگری منجر به گسترش هر‌چه بیشتر ویروس کرونا و هر دو نیز به شکل مستقیمی روی هم تأثیرگذار هستند. یعنی هرچه بیشتر با ماشین در شهر رفت‌وآمد کنیم، ترافیک بیشتری ایجاد می‌کنیم و هوا آلوده‌تر می‌شود و افزایش آلودگی هم مساوی است با آسیب‌پذیری بیشتر در برابر بیماری کووید ۱۹.
شلوغی خیابان‌ها تا قبل از ساعت ممنوعیت تردد، در کنار شلوغی مترو و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و افزایش شیوع ویروس کرونا در مترو، چالش‌های فراوانی است که پیش‌روی مسئولان و مردم قرار گرفته است.

در چنین شرایطی یکی از راه‌های مدیریت این معضل، برنامه‌ریزی دقیق برای شیوه رفت‌و‌آمد و تردد شهروندان در شهر چه برای استفاده از خودروی شخصی و چه هنگام استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است.

به کمک فناوری‌های نوین و نقشه‌ و مسیریاب‌های آنلاین می‌توان ساعت رفت‌وآمد و مسیر تردد خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که زمان کوتاه‌تری را حین عبور‌و‌مرور تلف کنیم. علاوه‌بر‌این می‌توان با کمک‌گرفتن از برخی از این نقشه‌های بومی بهترین و سریع‌ترین مسیرهای حمل‌و‌نقل عمومی را نیز پیدا کرد. 

«بلد» از جمله نقشه‌ها و مسیریاب‌های بومی است که با به‌کارگیری آن می‌توان رفت‌وآمد شهری را هم برای استفاده از خودرو و هم حمل‌و‌نقل عمومی مدیریت کرد و با کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیرها برای رسیدن به مقصد در هر ساعت از شبانه‌روز آشنا شد.

«بلد» که پرنصب‌ترین اپ نقشه و مسیریاب ایرانی است، یک افزونه جدید به نقشه خود اضافه کرده. با این افزونه جدید کاربر می‌تواند براساس لوکیشن، شاخص کیفیت هوای منطقه محل حضور خود را به‌صورت لحظه‌ای در گوشه سمت چپ صفحه نمایشگر گوشی‌اش مشاهده کند.

با جابه‌جایی محل نمایشگر به سمت مناطق دیگر شهر نیز می‌توان از میزان آلودگی و شاخص کیفیت هوای نقاط دیگر شهر به همین صورت اطلاع پیدا کرد.

این ویژگی از‌آن‌رو واجد اهمیت است که در این روزها که معضل کرونا با بحران آلودگی هم‌زمان شده است، کاربران بلد می‌توانند با استفاده از آن علاوه بر اینکه کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیرهای رفت‌و‌آمد شهری خود را پیدا می‌کنند، با اطلاع از شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای تهران در همه مناطق بیست‌و‌دوگانه شهری از میزان آلاینده‌های هوا براساس منطقه نیز مطلع شوند و حضور و رفت‌وآمد خود در سطح شهر را به همین شکل مدیریت کنند. فراموش نکنیم اگرچه ویروس کرونا شاید فقط عده‌ای خاص را آلوده کند‌ اما آلودگی هوا همه افرادی را که در این هوا تنفس می‌کنند به یک ‌اندازه درگیر می‌کند.

به همین دلیل لازم است همه ما همان‌طور‌که نسبت به حضور در مکان‌هایی که احتمال آلودگی به ویروس کرونا در آنها بالاست جانب احتیاط را رعایت می‌کنیم، با استفاده از این فناوری‌ها از وضعیت آلودگی هوا در مناطق مختلف نیز مطلع شویم و حضور و رفت‌وآمد خود را بر همین اساس تنظیم کنیم. روزنامه شرق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: