کد خبر: ۲۷۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۹ - 2021January 12
خرید کالاهای پروتئینی مانند مرغ و تخم‌مرغ که همواره نقش مهمی در سفره خانوارهای ایرانی داشته، طی یک‌سال اخیر سخت و سخت‌تر شده است.گرچه در روزگاری نه‌چندان دور تخم‌مرغ ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین غذای مصرفی خانوارها به شمار می‌رفت اما در هفته‌های اخیر و با افزایش چندباره این کالا تقریبا خیلی از خانوارها در خرید آن کوتاه آمده‌اند.

شفاآنلاین>سلامت> خرید کالاهای پروتئینی مانند مرغ و تخم‌مرغ که همواره نقش مهمی در سفره خانوارهای ایرانی داشته، طی یک‌سال اخیر سخت و سخت‌تر شده است.گرچه در روزگاری نه‌چندان دور تخم‌مرغ ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین غذای مصرفی خانوارها به شمار می‌رفت اما در هفته‌های اخیر و با افزایش چندباره این کالا تقریبا خیلی از خانوارها در خرید آن کوتاه آمده‌اند. وضعیتی که با تداوم آن باید تخم‌مرغ را نیز در دسته کالاهای لوکس و گران‌قیمت طبقه‌بندی کرد.

به گزارش شفاآنلاین: از تابستان گذشته تاکنون قیمت تخم‌مرغ سوار بر اسب گرانی شده و گویا به این زودی‌ها قصد توقف ندارد. طبق نامه‌ای که سازمان دامپزشکی کشور پیشتر ابلاغ کرده ، قرار بود از اول بهمن تخم‌مرغ‌های فله‌ای از بازار جمع‌آوری‌شده و از تاریخ مذکور این کالا فقط به‌صورت بسته‌بندی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد تخم‌مرغ ۱۵ عددی با بسته‌بندی باقیمت ۳۶ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود اما تخم‌مرغ فله‌ای ۳۰تایی باقیمت۴۴هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. اختلاف قیمت اندک در مقایسه با تعداد تخم‌مرغ‌ها این نگرانی را به وجود آورده که اجرای طرح الزام بسته‌بندی تخم‌مرغ‌ها شاید معنای دیگر گرانی این کالا در کشور باشد. در گزارشی به جزئیات این طرح پرداخته ایم.
 
آیا با شروع طرح الزام برای بسته‌بندی تخم‌مرغ، قیمت این کالا نیز گران‌تر خواهد شد یا خیر؟ از این‌رو با تولیدکنندگان، تشکل‌ها و همچنین سازمان دامپزشکی گفت‌وگو کرده‌ایم که نظر آنها را در ادامه گزارش می‌خوانید.

از ابتدای سال تاکنون برخی کالاهای اساسی افزایش دوبرابری قیمت را تجربه کردند. تخم‌مرغ یکی از کالاهای اساسی است که نهاده‌های آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود تا مردم بتوانند این کالا را با نرخ ارزان‌تری بخرند اما در چند ماه گذشته شاهد بودیم به‌رغم حمایت‌های صورت گرفته در تأمین نهاده‌های موردنیاز برای تولید این کالا، تخم‌مرغ با رشد عجیبی در قیمت مواجه بوده و مصرف‌کنندگان باید درازای یک شانه تخم‌مرغ ۳۰عددی، رقمی بین ۴۴ تا ۴۸ هزار تومان بپردازند.
 
سازمان دامپزشکی کشور در نامه‌ای که به واحدهای صنفی و شرکت‌های تولیدکننده تخم‌مرغ ارسال کرده، گفته است از اول بهمن این کالا باید به‌صورت بسته‌بندی راهی بازار شود. این در حالی است که قیمت تخم‌مرغ بسته‌بندی ۱۵ عددی اختلاف زیادی با یک شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی فله‌ای ندارد.
 
موضوعی که نشان‌دهنده فاصله قابل‌توجه قیمت تخم‌مرغ‌های فله‌ای با بسته‌بندی‌شده دارد. ازاین‌رو این نگرانی بین مردم هست که اجرای این طرح به نفع تولیدکنندگان و گران‌تر کردن این کالا بوده و آنها قصد دارند با هزینه بسته‌بندی حداقلی آن را باقیمت‌های بالاتری به مصرف‌کنندگان بفروشند.
 
منبع تأمین پروتئین
 
بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند هر نفر باید روزانه یک تخم‌مرغ مصرف کند اما گران شدن این محصول شاید دلیلی باشد تا مردم در مصرف این منبع پروتئینی صرفه‌جویی کنند. با افزایش قیمت مرغ و ماهی که منابع دیگر پروتئین هستند اغلب مصرف‌کنندگانی که قدرت خریدشان را ازدست‌داده‌اند، پروتئین خود را از تخم‌مرغ تهیه می‌کنند. البته قیمت‌گذاری تخم‌مرغ موافقان و مخالفانی دارد و برخی معتقدند اجرای این طرح باعث می‌شود این کالا در بازار ارزان‌تر شود و برخی دیگر می‌گویند اجرای این طرح بهانه‌ای برای افزایش قیمت این کالاست.
 
توقف لزوم بسته‌بندی و  شناسنامه‌دار کردن تخم‌مرغ‌ها
 
دکتر سیدبهمن نقیبی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ایران در پاسخ به سؤال مبنی بر برنامه سازمان دامپزشکی درباره الزام فروش تخم‌مرغ به‌صورت بسته‌بندی از ملغی شدن موقت آن نامه خبر داد  و گفت: با توجه به شرایط و وضعیت فعلی بازار تخم‌مرغ این موضوع فعلا به حالت تعلیق درآمده است.
 
وی در تشریح دلایل اخذ این تصمیم خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای بهداشت عمومی در عرضه فرآورده‌های دامی که تخم‌مرغ نیز یکی از آنها محسوب می‌شود پیش‌نویسی باعنوان برنامه ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم‌مرغ در سازمان دامپزشکی تهیه‌شده است.
 
گرچه در حالت عادی سال‌هاست تخم‌مرغ در خانه‌ها، مغازه‌ها و در فضاهای معمولی نگهداری می‌شود و حتی به تاریخ‌مصرف آن توجه چندانی نمی‌شود اما باید در نظر داشت تخم‌مرغ یک ماده پروتئینی فسادپذیر است که اگر دچار مشکل شود طبیعتا مصرف‌کنندگان آن نیز دچار مشکل خواهند شد.
 
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ایران این پیش‌نویس را دارای چند بخش مختلف دانست و اظهار کرد: بر این اساس باید روی تخم‌مرغ‌ها پرینتی حک شود تا بر اساس آن تمامشان دارای شناسنامه و مشخص شود تاریخ تولید و انقضای آنها چه زمانی بوده و باید در چه شرایطی نگهداری شود؟
 
موضوع بعدی این‌که علی‌القاعده تخم‌مرغ نیز باید مانند سایر فرآورده‌های خام دیگر در محدوده دمای خاصی حمل و نگهداری شود که تمام این موارد در این پیش‌نویس دیده‌شده است.
 
وی ادامه داد: در قسمت انتهای این طرح نیز گفته‌شده در راستای این‌که وضعیت بهداشتی و سلامت تخم‌مرغ‌ها ارتقا پیدا کند و بتوان مبدأ تخم‌مرغ‌ها را به‌صورت دقیق رصد کرد، شناسنامه تخم‌مرغ باید به‌صورت لیبل همراه با تخم‌مرغ ارائه شود تا مشتریان بتوانند به‌راحتی سلامت تخم‌مرغ را تشخیص دهند.
 
نقیبی ادامه داد: تصور و برداشتی که ابتدا از این طرح شد این بود که این بسته‌بندی حتما باید در ابعاد و تعداد ۲، ۴، ۶، ۸ و... تایی باشد درحالی‌که ما درجایی از این سند گفته‌ایم بسته‌بندی تخم‌مرغ‌ می‌تواند در شانه‌ها ۲۰ یا ۳۰ عددی باشد و فقط شرط آن این است که هنگام عرضه مشخصات تخم‌مرغ‌ ذکرشده باشد.
 
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی ایران با اشاره به این موضوع که در هفته‌های گذشته وقتی قیمت تخم‌مرغ افزایش یافت، این نگرانی در سازمان دامپزشکی کشور ایجاد شد که مبادا اجرای این طرح به ایجاد هزینه سربار دیگری روی قیمت تخم‌مرغ منجر شود، لذا سازمان دامپزشکی کشور به این جمع‌بندی رسید تا زمانی که در قیمت تخم‌مرغ به شرایط پایدارتری برسیم فعلا این موضوع متوقف شود تا در شرایط مناسب‌تری حلقه آخر این زنجیره را احیا کنیم.
 
وی ادامه داد: ازآنجاکه باید بخشی از مواد غذایی روزانه ما حتما پروتئین حیوانی باشد و از طرفی در حال حاضر شاید ارزان‌ترین پروتئین ارزشمند حیوانی در جامعه ما تخم‌مرغ است نباید اقداماتی که در ارتباط با آن انجام می‌شود، باعث شود قیمت آن به‌طور سرسام‌آوری افزایش یابد.
 
نقیبی خاطرنشان کرد: قرار نیست با اجرای این دستورالعمل فروش دانه‌ای تخم‌مرغ متوقف شود بلکه صرفا قرار است همه تخم‌مرغ‌ها دارای شناسنامه شوند. نمونه بارز آن را می‌توان لاشه‌هایی دانست که از قصابی‌ها بیرون می‌آید همه آنها با این‌که دارای یک لیبل دامپزشکی هستند اما ممکن است فردی به قصابی مراجعه کرده و نیم کیلو گوشت خریداری کند ازاین‌رو بسته‌بندی یا لیبل زدن به تخم‌مرغ‌ به معنای ممانعت از فروشی آن به‌صورت دانه‌ای نیست.
 
 قیمت ‌های تخم مرغ کاذب است
 
طبق ابلاغیه اخیر وزیر جهاد کشاورزی، توزیع تخم‌مرغ در سطح شهر تهران باقیمت مصوب انجام می‌شود تا به‌راحتی در دسترس باشد. محمدرضا طلایی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به توزیع تخم‌مرغ در کشور گفت: در آبان ماه شاهد افزایش قیمت در تخم‌مرغ بودیم که به دستور وزیر جهاد کشاورزی، توزیع گسترده تخم مرغ در تمام شهرها انجام شد.
 
وی بابیان این‌که با توجه به توزیع تخم‌مرغ انتظار کاهش قیمت آن را داشتیم، ادامه داد: از آنجایی‌که قیمت‌گذاری در زمینه تخم‌مرغ بسته‌بندی صورت نگرفته بود، تخم‌مرغ با قیمت‌های کاذب در مراکز خرید به فروش می‌رسید که با تکلیفی که داریم از امروز به‌صورت گسترده و به‌صورت مستقیم توزیع آن را انجام می‌دهیم و این توزیع تا رسیدن قیمت تخم‌مرغ به قیمت مصوب ادامه خواهد داشت.
 
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با قیمت مصوب تنظیم بازار برای تخم‌مرغ عنوان کرد: قیمت مصوب در حال حاضر ۱۴هزار تومان در مرغداری است که با هزینه حمل توسط پشتیبانی باقیمت ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان به میادین سطح شهر عرضه می‌شود؛ همچنین هر کیلو تخم‌مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان توسط خرده‌فروشی‌ها توزیع خواهد شد و قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ در میادین هم حدود ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان و قیمت در مراکز خرید تا ۳۳هزار تومان خواهد بود.
 
 مشکل دو نرخی شدن تخم‌مرغ
 
فرزاد طلاکش، دبیر انجمن تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران افزود: تخم‌مرغ‌ها چون سایز و وزن‌های مختلف دارند آن بخشی که قرار بود برای مصارف مردم باشد باید صد‌درصد بسته‌بندی باشد وگرنه در مصارف مربوط به قنادی‌ها یا صنایع غذایی نیازی به بسته‌بندی وجود ندارد بلکه قرار بر این بود که در مسیر قبلی خودش باید تامین شود و این طرح صرفا برای مراکز عرضه بود.
 
وی درباره نیاز روزانه کشور به تخم مرغ تصریح کرد: در حال حاضر روزانه ۳۱۰۰ تن تخم مرغ تولید می‌شود که تمام این تولید نیز در داخل کشور مصرف می‌شود.
 
دبیر انجمن طیور ایران با اشاره به عدم کمبود تخم مرغ در بازار و تامین نیاز با توجه به تولید موجود گفت: دلیل افزایش قیمت تخم‌مرغ کمبود تولید آن نیست بلکه مشکل اصلی دونرخی شدن قیمت تخم مرغ است و دلیل آن هم ورود دولت به یک چرخه اقتصادی بزرگ است که در گذشته روند خودش را طی می کرده اما حالا دولت بدون محاسبه به یکباره وارد این چرخه شده است که همین موضوع قیمت‌ها را در بازار به هم ریخته است.
 
مرغ‌های آمریکایی و آلمانی به ایران نرسید تخم‌مرغ گران شد
 
ناصر نبی‌پور، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران به گفت: سال‌های گذشته برای تنظیم بازار ۴۰ تن تخم مرغ در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد و بازار به تنظیم می‌رسید اما اکنون روزانه ۱۲۰ تن راهی میادین می‌شود و خبری از تنظیم بازار نیست.
 
وی افزود: ظرفیت استان تهران در بخش مرغداری ۱۶ میلیون قطعه است اما پنج‌میلیون مرغ دارد؛ به همین دلیل به شهرهای دیگر فشار می‌آوردند تا بخشی از تولیدات خود را به پایتخت ارسال کنند اما ظرفیت همه واحدهای تولیدی کاهش یافته و دلیل اصلی آن قیمت‌های دستوری در ادوار قبلی است.
 
نبی‌پور تاکید کرد: اگر صد درصد نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار مرغدار قرار بگیرد قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ ۱۵هزار و ۷۳۳ تومان است اما دولت اصرار دارد که واحدهای تولیدی باید با ضرر محصولات خود را با قیمت کیلویی ۱۴هزار تومان عرضه کنند. مشخص است در دوره بعد جوجه‌ریزی کاهش می‌‌یابد.
 
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران به تاثیر تحریم‌ها در بازار تخم مرغ اشاره کرد و گفت: اجداد مرغ از کشورهای آمریکا و آلمان تامین می‌شود اما  واردکنندگان به‌دلیل شرایط تحریمی نتوانستند وارد کنند و دلیل کمبود تخم‌مرغ این موضوع است.
 
وی به اجرای طرح بسته‌بندی تخم مرغ اشاره و تاکید کرد: اگر تخم‌مرغ فله با قیمت ۴۵ هزار تومان به دست مردم برسد صدای دولت و مردم بلند می‌شود اما مشخص نیست چرا با گرانی تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی برخورد نمی‌شود. تخم‌مرغ بسته‌بندی نهایتا کیلویی ۵۰۰ تومان با فله تفاوت دارد اما اختلاف آن به حدود ۱۰ هزار تومان می‌رسد.
 
تخم مرغ‌های ارزان و لوکس در راه است
 
مهدی معصومی، رئیس انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار ایران به خبرنگار ما می‌گوید: قرار بود از اول بهمن تخم مرغ‌ها با بسته بندی و برند راهی بازار شود اما به دلیل نوسانات قیمتی این کالا اجرای این طرح به تعویق افتاد.
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوال در این باره که با توجه به نزدیک بودن قیمت بسته بندی ۱۵ عددی و ۳۰ عددی فله با اجرای طرح بسته بندی چه آینده‌ای در انتظار قیمت تخم مرغ است گفت: پس از بسته بندی قیمت‌گذاری به سه نوع تقسیم می‌شود که شامل بسته ۳۰عددی معمولی با قیمت ۳۶ هزار تومان، بسته‌های شش، ۹ و ۱۵ عددی با درجه متوسط و بسته‌بندی لوکس است.
این در حالی است که قیمت تخم مرغ ۳۰ عددی فله اکنون در بازار حدود ۴۵ هزار تومان است.
 
وی در مورد بسته‌بندی‌های جدید تخم‌مرغ تصریح کرد: ۸۰ درصد تخم‌مرغ‌های بازار را تخم مرغ‌های معمولی تشکیل می‌دهند و بخشی از آن نیز در بسته‌بندی‌های کوچک‌تر راهی بازار می‌شود. ۲ درصد از سهم بازار تخم‌مرغ به تخم‌مرغ‌های لوکس و لاکچری تعلق می‌گیرد که قیمت هر عدد آن حدود ۲۵۰۰ تومان است.
 
البته قیمت آن توسط سازمان حمایت تعیین نمی‌شود و ممکن است با قیمت‌های بالاتر یا پایین تر به دست متقاضیان برسد. ضمن این‌که فرمولاسیون و نوع بسته‌بندی این تخم مرغ‌ها با تخم مرغ‌های دیگر تفاوت دارد.
 
معصومی از بسته‌بندی تخم مرغ حمایت کرد و گفت: واحدهایی که تخم مرغ فله تولید می‌کنند می‌توانند با ایجاد مراکزی تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور محصولات خود را با بسته‌بندی ‌به بازار عرضه کنند.
 
یکی از مزایای تخم‌مرغ بسته‌بندی ‌این است که از مبدا تا واحد نهایی عرضه کننده قیمت کنترل می‌شود و این‌طور نیست که هر سوپرمارکتی برای خود قیمت‌گذاری کند.
 
رئیس انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار ایران سازمان حمایت اعلام کرد: سازمان حمایت برای تخم مرغ‌های معمولی قیمت‌گذاری می‌کند و این محصولات با قیمت مشخص، تاریخ تولید و انقضا عرضه خواهد شد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که دلیل گرانی تخم مرغ در ماه‌های اخیر چیست تصریح کرد: طرح بسته بندی به معنای ثبات قیمت، کیفیت و نظم در توزیع است و این ظرفیت وجود دارد که همه محصولات تولید شده در این بخش با بسته‌بندی راهی بازار شود اما گرانی‌های اخیر تخم مرغ به بی‌نظمی در بازار بازمی‌گردد.
 
شرکت پشتیبانی امور دام نیمی از تولیدات را جمع‌آوری و با نرخ دولتی روانه بازار می‌کند که این به معنای اعطای مجوز به نیمی از تولیدات دیگر است که با قیمت آزاد به بازار ورود کنند. هرچند این رویه کنار گذاشته شد و از امروز قیمت هر کیلو تخم مرغ ۱۴ هزار تومان است.
 
معصومی تاکید کرد: سالانه حدود یک میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که همه این مقدار در چرخه مصرف قرار می‌گیرد. البته در برخی مقاطع مازاد مصرف صادر خواهد شد اما اکنون صادرات نداریم.
 
رئیس انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار ایران ادامه داد: تخم مرغ به میزان نیاز کشور تولید می‌شود و کمبودی در این بخش وجود ندارد. روزنامه جام جم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: