کد خبر: ۲۷۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۲ - ۲۳ دی ۱۳۹۹ - 2021January 12
نبود مراکز درمانی مجهز در هرمزگان باعث شده بیماران به استان‌های همجوار سفر کنند و برای آن مبالغ هنگفتی بپردازند. کمبود فضاهای درمانی و تجهیزات پزشکی خصوصا در شرایط فعلی که امکان واردات بسیاری از اقلام پزشکی وجود ندارد، در غالب استان‌های کشور مشهود است

شفاآنلاین>سلامت> نبود مراکز درمانی مجهز در هرمزگان باعث شده بیماران به استان‌های همجوار سفر کنند و برای آن مبالغ هنگفتی بپردازند. کمبود فضاهای درمانی و تجهیزات پزشکی خصوصا در شرایط فعلی که امکان واردات بسیاری از اقلام پزشکی وجود ندارد، در غالب استان‌های کشور مشهود است؛

به گزارش شفاآنلاین: اما این کمبودها در استان هرمزگان نمود عینی‌تری دارد و باعث شده بسیاری از بیماران هرمزگانی برای درمان یا ادامه مراحل درمانی خود به استان‌هایی مانند یزد، فارس و کرمان مراجعه کنند که علاوه‌بر افزایش هزینه‌های درمان و سردرگمی بسیاری از بیمارانی که معمولا از روستاهای دوردست هرمزگان به این سه استان مراجعه می‌کنند، هزینه سفر و اقامت نیز بر این بیماران تحمیل می‌شود که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و عدم بهره‌مندی قشر ضعیف از بیمه تأمین اجتماعی، هزینه‌های کمرشکنی را بر آنها وارد می‌کند؛ هزینه‌هایی که عموما توان پرداخت آن را ندارند.

از سویی اگر فقط بحث یک‌بار سفر و تشخیص صحیح در میان بود، شاید دردسرهای کمتری متوجه شهروندان هرمزگانی می‌شد، اما انجام آزمایش‌های متعدد، جورواجور و گاه تکراری که هزینه‌های اضافی و سنگینی را طی مراحل تشخیص بیماری بر دوش بیماران می‌گذارد، در عمل باعث می‌شود عطای درمان در دوردست‌ها را به لقایش بخشیده و با درد و بیماری خود بسوزند و بسازند.

دلالان ویزیت

فرض کنید شما یک بیمار هرمزگانی هستید و می‌خواهید برای درمان به یکی از استان‌های همجوار سفر کنید. نخستین دغدغه شما اخذ نوبت از پزشک معالج‌تان است.

در شرایط کرونایی این روزها هم که دریافت نوبت فقط به‌صورت اینترنتی امکان‌پذیر است، شرایط سخت‌تر هم می‌شود به‌ویژه اگر در منطقه‌ای محروم از اینترنت باشید یا به هر دلیل به موبایل و اینترنت دسترسی نداشته باشید.

در این صورت در همان مرحله نخست یعنی دریافت نوبت از قافله جا می‌مانید البته اگر موفق شوید با یکی از افرادی که به‌عنوان واسطه (شما بخوانید دلال) عمل کرده و برای بیماران نوبت بدون معطلی می‌گیرند، مرتبط شوید، باید مبالغی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تومان را برای ثبت‌نام اینترنتی به‌عنوان حق ویزیت و دستمزد واسطه بپردازید.

یکی از افرادی که در زمینه دریافت نوبت و ویزیت بدون معطلی در یکی از استان‌های همجوار هرمزگان فعالیت می‌کند، به ما می‌گوید روزانه حدود‌ ۱۰۰الی ۱۵۰نفر از هرمزگان برای ویزیت بیماران توسط پزشکان با تخصص‌های مختلف با او تماس می‌گیرند.

س. واحدی، یکی از شهروندان هرمزگانی است که تاکنون چندین‌بار برای درمان به شهر یزد سفر کرده و با توجه به مشکلی که داشته باید خیلی زود از سوی پزشک متخصص ویزیت می‌شده. این اجبار درمانی او را ناچار کرده برای هر بار اخذ نوبت و علی‌رغم شرایط نامساعد مالی مبلغ ۱۰۰هزار تومان پرداخت کند.

واحدی به جام‌جم می‌گوید: هزینه ویزیت پزشک متخصص با احتساب کسورات بیمه ۱۰۰هزار تومان نشد اما شخص دلال تنها با یک تلفن به منشی پزشک، نوبت را در روز دلخواه برایم رزرو کرد.

با توجه به حق ویزیتی که این شهروند هرمزگانی پرداخت کرده و با یک حساب و کتاب ساده می‌توان دریافت که درآمد ماهانه دلال‌های بخش ویزیت از پزشکان این حوزه بیشتر نباشد، کمتر نیست.

تشخیص‌های سرسری

م. احمدی یکی از شهروندان هرمزگانی است که چندین‌بار برای طی مراحل درمانش مجبور شده به یزد برود و علت اصلی این سفرهای اجباری را کمبود و نقص خدمات مجموعه پزشکی و پرسنل مراکز درمانی دولتی هرمزگان عنوان می‌کند و با تاکید بر این‌که تنها چیزی که برای من مهم است دریافت خدمات خوب تشخیصی است، می‌گوید: معمولا مردم حتی آنها که بی‌بضاعت و فاقد تمکن مالی هستند هم حاضرند هزینه بالای درمان در بندرعباس را بپردازند اما جواب درست و خدمات خوبی از پزشکان استان و شهر خود دریافت کنند و چون این خدمات را نمی‌گیرند به‌ناچار به شهرهای دیگر می‌روند.

وی با اشاره به خدمات مطلوب درمانی و تشخیصی در مراکز درمانی دولتی برخی استان‌های همجوار می‌افزاید: مراکز درمانی دولتی خوبی در استان‌های همجوار وجود دارد و بسیاری از پزشکان حاذق و متخصص که عملکرد تشخیصی فوق‌العاده‌ای دارند در کلینیک‌ها و مراکز درمانی دولتی، چند نوبت در هفته بیماران را با نرخ بسیار پایین‌تری از مراکز درمانی دولتی بندرعباس ویزیت و معالجه می‌کنند و همان خدماتی که در مطب خصوصی پزشک متخصص ارائه می‌شود، در مراکز دولتی به بیماران می‌دهند.
احمدی با گلایه از تشخیص‌های نادرست برخی پزشکان هرمزگانی می‌گوید: یک روز حال مادرم بد شد و او را سریع به بیمارستان شهید محمدی بردیم.

تشخیص پزشک این بود که سرطان پیشرفته است و چندان امیدی به درمان نیست. دچار شوک بزرگی شدیم و من تا مرحله سکته پیش رفتم. فوری مادرم را به یکی از بیمارستان‌های دولتی شیراز بردیم که خوشبختانه با انجام یک دوره شیمی‌درمانی کاملا خوب شد. فقط بحث تشخیص نادرست نیست. اینجا کمبود خدمات پزشکی و پرستاری هم مشکل‌ساز است. به طور مثال در بیمارستان دولتی شهری مثل شیراز، از هر سه بیمار یک پرستار مراقبت می‌کرد، اما اینجا حتی در بیمارستان خصوصی که به‌طور معمول شرایط بهتری نسبت به مراکز دولتی دارد، هر پرستار بین ۱۲ تا ۱۳مریض دارد. خب چگونه یک پرستار امکان رسیدگی به این تعداد بیمار را دارد؟
کمبود بیش از ۱۹۰۰تخت بیمارستانی

کمبود تجهیزات و فضای بیمارستانی همواره از مشکلات عمده بخش درمان در استان هرمزگان بوده است؛ در حالی که بیش از ۲۵۰۰تخت فعال درمانی در هرمزگان شامل ۱۶۱۸تخت مربوط به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و ۷۳۳تخت مربوط به مراکز درمانی خصوصی و غیردانشگاهی در این استان وجود دارد، اما به اذعان دکتر فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، با توجه به آمار استاندارد کشوری که به ازای هر هزار نفر جمعیت باید ۳/۲تخت وجود داشته باشد، بیش از ۱۹۰۰تخت برای جبران کمبود بخش بهداشت و درمان این استان نیاز است.

فرشیدی درعین حال به افزایش ظرفیت تخت‌ های بیمارستانی در سال۱۳۹۷ اشاره کرده و می‌گوید: طی سال۹۷ بیش از ۶۰تخت بیمارستانی جدید به ظرفیت قبلی اضافه شد که اضافه شدن ۴۰تخت در بخش بستری و اورژانس بیمارستان فاطمه‌الزهرای حاجی‌آباد، چهار تخت در بخش NICU بیمارستان کودکان بندرعباس، توسعه بخش دیالیز بیمارستان فارابی بستک با اضافه شدن پنج تخت جدید و افزایش ظرفیت این بخش به ۱۳تخت فعال، هشت تخت تالاسمی در بیمارستان شهید محمدی و راه‌اندازی مرکز ناباروری بیمارستان شهیدمحمدی با یک تخت اتاق عمل و چهارتخت بستری از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در راستای توسعه خدمات به بیماران هرمزگانی است.

به گفته وی، در سال۹۸ نیز افزایش سه تخت در ICU سوختگی و یک تخت ICU فراهم‌آوری اعضا، راه‌اندازی ۱۴تخت در بخش داخلی غدد و روماتولوژی در بیمارستان شهیدمحمدی، راه‌اندازی بخش هماتولوژی(خون و سرطان)تخت بیمارستان شهیدمحمدی با ۲۴تخت، راه‌اندازی بخش گوارش بیمارستان شهیدمحمدی با ۲۱تخت، افتتاح اورژانس شهدای بندرلنگه با ۳۱تخت، افتتاح اورژانس نیاپوری خمیر با ۱۴تخت و افتتاح اورژانس میناب با ۳۰تخت، راه‌اندازی بخش تالاسمی سیریک با سه‌تخت و افزایش هشت تخت تالاسمی به ظرفیت قبلی این بخش در شهیدمحمدی از دیگر اقدامات دانشگاه علوم‌پزشکی در راستای افزایش فضاهای بیمارستانی و انجام خدمات مطلوب به شهروندان هرمزگانی بوده است.

مراجعه بیماران به استان‌های همجوار کم می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین به بهره‌برداری از بیمارستان ۱۳۰تختخوابی و کلینیک فوق‌تخصصی زنان و زایمان دکتر شریعتی بندرعباس به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم دولت در راستای ارائه خدمات بهینه به مردم اشاره و تصریح می‌کند: برای جبران کمبود فعلی و توسعه فضاهای بیمارستانی در استان، بیمارستان ۵۳۱تختخوابی پردیس دانشگاه تا پایان سال جاری و با پیگیری و مساعدت دکتر همتی، استاندار هرمزگان قرار است به بهره‌برداری برسد و ظرفیت خوبی در این حوزه برای استان ایجاد خواهد شد.

فرشیدی همچنین، احداث بیمارستان ۱۶۰تختخوابی میناب، احداث بیمارستان ۲۶۴تختخوابی با مشارکت نفت ستاره خلیج‌فارس، توسعه ۹۶تخت در بیمارستان کودکان بندرعباس و توسعه ۷۰تخت در بیمارستان فارابی بستک را به عنوان ظرفیت‌های فعال و در حال اجرا برای جبران کمبود در بخش بیمارستانی این استان عنوان کرده و می‌گوید: با این افزایش ظرفیت و توسعه فضاهای بیمارستانی و تخصصی، میزان مراجعه بیماران هرمزگانی به استان‌های همجوار کاهش محسوسی خواهد داشت.

پالایشگاه‌ها و صنایع آلاینده ورود کنند

این سخن بیراه نیست استان‌هایی که دارای پتروشیمی و صنایع نفتی و آلاینده هستند و در عین حال توجهی به جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها از صنایع خود در هوا ندارند،‌ علل بخش زیادی از بیماری‌ها در این مناطق ریشه در همین آلاینده‌ها دارد. اتفاق ناخوشایندی که باید تبعات آن را پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و صنایع آلاینده بپذیرند.

احمد مرادی، عضو مجمع نمایندگان هرمزگان ضمن گلایه از صنایع فعال در استان برای عدم جبران عوارض آلایندگی که توسط این صنایع ایجاد می‌شود، می‌گوید: صنایع فعال در بندرعباس حتی حاضر نشدند برای کارکنان خود یک بیمارستان تخصصی بسازند که افراد در زمان بیماری ناچار نباشند برای بهره‌مندی از خدمات بهداشتی و درمانی به سایر شهرها بروند.

مرادی یادآور می‌شود استان هرمزگان در حوزه بهداشت و درمان از نظر برخورداری از تخت بیمارستانی از استاندارد کشوری ۵۰ درصد عقب‌تراست و برای جبران آن حداقل ۳۰۰۰میلیارد تومان مورد نیاز است که مسؤولان پالایشگاه‌ها و صنایع باید در این زمینه اقدام کنند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی بار دیگر با یادآوری کمبود سرانه تخت‌های بیمارستانی در هرمزگان خواستار جبران این کمبود با استفاده از زیرساخت‌های درمانی سازمانی تامین اجتماعی شده و با بیان ضرورت احداث درمانگاه تخصصی در شهرستان‌های بندرخمیر و حاجی‌آباد می‌افزاید: باوجود پیگیری‌ها و موافقت‌های لازم در این خصوص، اما متاسفانه مردم این دو شهرستان هنوز چشم‌انتظار راه‌اندازی این درمانگاه‌ها هستند که همت مضاعفی را می‌طلبد. جام جم هرمزگان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: