کد خبر: ۲۷۱۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۹ - 2021January 10
به اختلالات پیش از قاعدگی که معمولاً هر ماه اتفاق می‌افتد، سندروم پیش از قاعدگی یا PMS می‌گویند. بسیاری از خانم‌ها این اختلالات را تجربه می‌کنند.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>در عادت ماهیانه، زنان و دختران علاوه بر رنج‌هایی که در آن ۷ روز متحمل می‌شوند، قبل از قاعدگی دچار pms نیز می‌شوند. pms یا سندروم پیش از قاعدگی موضوعی‌ست که بسیاری از خانم‌ها و دختران آن را تجربه کرده‌اند. امروز در این مطلب، قصد داریم موضوع سندروم پیش از قاعدگی را بررسی کنیم. 

«اولین مواجهه من با پریود در سال اول راهنمایی بود. همکلاسی ام سر کلاس پریود شد و پشت مانتوی آبی روشنش یک لکه بزرگ شد. جرات تکان خوردن نداشت و وقتی معلم به زور از جاش بلندش کرد شروع کرد به گریه کردن. بعد با والدینش تماس گرفتند و چون مادرش نبود پدرش به دنبالش اومد، پدرش شرمزده و دستپاچه بود و دخترش رو نگاه نمی‌کرد. بعد یک مانتوی سیاه بلند بهش داد و با خودش برد.

دو سال بعد که خودم این فرآیند طبیعی رو تجربه کردم، تازه فهمیدم که طبیعت برای زایش چه بازیهای عجیبی رو در پیش گرفته. بعد که بزرگتر شدم با مشکل پی ام اس روبرو شدم. pms نه فرآیند ترسناکیه و کثیف و خصوصی و شرم آوره.در طول این دوره که شدت و کیفیتش برای همه زنها یکسان نیست، زنها رنج‌های جسمی و روانی رو متحمل میشوند که باید اطرافیانشون در جریان اونها باشند. بر خلاف چیزهایی که گفته میشه در دوره پی ام اس زنها عقلشون رو از دست نمی‌دهند و دیوانه نیستند.» این‌ها دلنوشته‌های یک دختر و شاید همه دختران سرزمینمان باشد، باتوجه به این که بسیاری از اختلالات این دوران نادیده گرفته می‌شود و علاوه بر درد جسمی اختلالاتی در حالت روحی نیز صورت می‌گیرد که معمولا توجهی به آن نمی‌شود، امروز تصمیم گرفتیم درباره PMS یا سندروم پیش از قاعدگی  با شما صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

pms یا سندروم پیش از قاعدگی چیست؟

به اختلالات پیش از قاعدگی که معمولاً هر ماه اتفاق می‌افتد، سندروم پیش از قاعدگی یا PMS می‌گویند. بسیاری از خانم‌ها این اختلالات را تجربه می‌کنند. این سندروم در برخی موارد خفیف است و مشکلی جدی ایجاد نمی‌کند، درحالی‌که در موارد شدید می‌تواند زندگی روزمره‌ی خانم‌ها و حتی اطرافیان آن‌ها را سخت کند.

علائم PMS

معمولاً یک هفته قبل از اینکه سیکل پریودی شروع شود، ممکن است حالت‌هایی به صورت تورم بدن، تغییرات خلق‌و‌خو، نفخ سراسری یا حتی گوارشی، خستگی، بی‌حوصلگی، سنگینی و کرختی بدن برای خانم‌ها اتفاق بیفتد که این‌ها علائم سندروم پیش از قاعدگی است. این سندروم بین بانوان خیلی شایع است. از علائم این اختلال به‌ موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

علائم احساسی و رفتاری سندروم پیش از قاعدگی

۱. اضطراب و بی قراری

۲. حالت‌های افسردگی

. گریه کردن ناگهانی و بی اختیار

۴. تغییرات خلق و خو و خشم ناگهانی

۵. تغییر اشتها و میل به مواد غذایی

۶. بی‌خوابی و مشکلات خواب

۷. گوشه گیری

۸. ضعف ارتباطی

۹. تغییر میل جنسی

۱۰. زودرنجی

علائم فیزیکی سندروم پیش از قاعدگی

. درد عضلات و مفاصل

۲. سردرد

۳. خستگی

۴. افزایش وزن به دلیل بالا رفتن حجم مایعات بدن

۵. نفخ شکمی

۶. تحریک پذیری سینه‌ها

۷. بروز ناگهانی جوش صورت

۸. یبوست یا اسهال

چه عواملی باعث PMS می‌شوند؟

علت دقیق PMS ناشناخته است و تاکنون هیچ فرضیه منفرد قانع‌کننده‌ای برای توجیه علائم سندروم پیش از قاعدگی ارائه نشده است، اما عوامل مختلفی ممکن است در بروز آن نقش داشته باشند:

تغییرات چرخه‌ای هورمون‌ها

علائم و نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی با تغییرات و نوسانات هورمونی تغییر کرده و با بارداری و یائسگی متوقف می‌شود. به‌نظر می‌رسد مربوط به نوسانات هورمون‌ها (از جمله استروژن و پروژسترون) است که جهت آماده‌سازی برای قاعدگی تولید می‌شوند. این علائم با توجه به بدن هر زن متفاوت است. شدت و نوع بروز این سندروم در زنان مختلف، متغیر است.

تغییرات شیمیایی در مغز

سروتونین یک انتقال دهنده‌ی عصبی و یا یک ماده‌ی شیمیایی در مغز انسان است که نقش بسیار مهمی را در شکل‌گیری حالات رفتاری و احساسی انسان ایفا کرده و تغییرات مقدار آن عامل محرک بروز PMS است. اگر مقدار این ماده کافی نباشد، ممکن است به افسردگی پیش از قاعدگی، خستگی، مشکلات خواب و اشتهای بیش از حد منجر شود.

افسردگی

برخی از زنان با پیش از قاعدگی شدید، به افسردگی مبتلا هستند و این مشکل آن‌ها تشخیص داده نشده است. با این همه افسردگی به تنهایی عامل بروز این مشکل نیست.

PMS چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تاکنون روشی قطعی برای تشخیص سندروم پیش از قاعدگی شناسایی نشده است، آزمایشی هم برای تشخیص آن وجود ندارد. اگر در جریان چرخه‌ی قاعدگی هر ماه علائم مخصوصی را تجربه می‌کنید، پزشک با ارزیابی آن‌ها در مورد احتمال ابتلا به PMS نتیجه گیری خواهد کرد.

پزشک از فرد می‌خواهد که به مدت دو چرخه قاعدگی علائم و نشانه‌های خود را به صورت دقیق در تقویم یادداشت کند، این کار به تشخیص دقیق‌تر سندروم کمک می‌کند.

روزی که علائم شروع می‌شود و روزی که علائم از بین می‌روند را به دقت یادداشت کنید. تاریخ آغاز و پایان عادت ماهیانه خود را هم در تقویم علامت بزنید. این کار به شما در تشخیص بهتر کمک می‌کند.

برای کمتر شدن عوارض سندروم پیش از قاعدگی چه کنیم؟

بیشتر عوارض این دوره با اقدامات خیلی راحتی قابل کنترل است. به عنوان مثال، رعایت کردن یک رژیم غذایی سالم بهتر و راحت‌تر از درمان‌های دارویی است، اما درصد کم باقی‌مانده را شاید لازم باشد با با راهنمایی‌ها و حمایت‌های دارویی پزشکتان کنترل کنید. به عنوان مثال، گاهی درمان این اختلالات ممکن است با دارو‌های مختلفی انجام شود که حالت افسردگی زنان را از بین می‌برد، ولی اگر این درد‌ها به صورت مختصر است، می‌توانید با همراهی اطرافیانتان و درک متقابل این دوره را پشت سر بگذارید.

شما می‌توانید برای بهبود و کمتر شدن عوارض این دوره برخی از توصیه‌های زیر را امتحان کنید:

۱. از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید.

۲. خواب کافی داشته باشید.

۳. همیشه ورزش کنید.

۴. برای آرامش دوش بگیرید.

۵. ورزش‌هایی مثل یوگا انجام دهید.

۶. مواد غذایی را که باعث ایجاد نفخ می‌شود کمتر استفاده کنید.

۷. از مصرف مقادیر بالای کافئین موجود در قهوه، کاکائو، شکلات‌ها و چای پرهیز کنید.

۸. شرایط خود را برای اطرافیان توضیح دهید و از آن‌ها بخواهید تا در طول این دوره با شما همکاری کنند.

۹. آقایان نیز بهتر است در طول این دوره همسرشان را بیشتر درک کنند، به ویژه خانم‌هایی که شاغل هستند و بیشتر در بیرون از خانه حضور دارند.

۱۰. بدنتان را دوست داشته باشید و لبخند زدن را نیز فراموش نکنید. اگر درد‌ها و نوسانات خلقی شما قابل تحمل است و زیاد هم نیست، بهتر است با این اتفاق کنار بیایید و بی‌دلیل دارو مصرف نکنید، به ویژه اگر قصد بارداری دارید، چون این اتفاق هم بخشی از وجود زیبا و بارور شماست.

برای درمان سندروم پیش از قاعدگی و یا PMS بعد از مراجعه به پزشک، بسته به میزان و نوع مشکلاتتان، دارودرمانی و یا تغییر در سبک زندگی تجویز می‌شود.برترین ها

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: