کد خبر: ۲۷۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۱ دی ۱۳۹۹ - 2021January 10
مشاغل از نظر اجتماعی شاخص پایگاه اجتماعی است. منظور از پایگاه جایگاه افراد در سلسله مراتب اجتماعی است.هر کس طبقه بالاتری دارد در قسمت بالاتری از این نمودار قرار می‌گیرد.

شفاآنلاین>سلامت> مشاغل از نظر اجتماعی شاخص پایگاه اجتماعی است. منظور از پایگاه جایگاه افراد در سلسله مراتب اجتماعی است.هر کس طبقه بالاتری دارد در قسمت بالاتری از این نمودار قرار می‌گیرد.

همه افراد در جامعه دارای پایگاه‌های اجتماعی مختلف هستند. بر اساس شاخص‌هایی مانند شغل، تحصیلات و درآمد اقتصادی این پایگاه‌ها مشخص می‌شوند. بر این اساس می‌توانیم بگوییم بسیاری از افراد که به شغل‌های کاذب اشتغال دارند از پایگاه اجتماعی شغل خود آگاه هستند. الان به دلیل بیکاری و تورم بسیاری از افراد بیکار هستند و برای تامین معاش ناچارا روی می‌آورند به مشاغلی که نیازی به تحصیلات و تخصص ندارد. در جوامع دیگر مانند آمریکا هم این نوع شغل‌های کاذب وجود دارد.

دو نوع کار در جامعه وجود دارد: کار ساده و کارهای با مهارت. امروزه در جامعه ما کارهای ساده افزایش پیدا کرده اند. افراد تحصیل کرده زیادی به این شغل‌ها مشغول هستند که این باعث می‌شود میلیارد‌ها تومان سرمایه کشور به هدر رود. زیرا از لحظه تشکیل نطفه مخارج زیادی برای پرورش فرد در نظر گرفته می‌شود که هزینه سرانه فرد نام دارد. در نتیجه هر فردی که در جامعه زندگی می‌کند هزینه سرانه دارد و هرچه تحصیلات فرد بالا‌تر باشد هزینه سرانه بالاتری برای او خرج شده است. زمانی که افراد تحصیل کرده به مشاغل ساده مشغول می‌شوند چون این کار‌ها نیاز به تخصص ندارند نوعی اتلاف سرمایه است.
اتلاف سرمایه از ویژگی‌های جهان سوم است که افراد تحصیلات دارند اما شغل متناسب با تخصص خودشان را پیدا نمی‌کنند. البته افراد تحصیل کرده در رعایت اخلاق اجتماعی و مقررات موفق‌تر از دیگر افراد هستند. تاسیس حجم بالای دانشگاه و نبود مشاغل متناسب با تحصیلات به نوعی هدردادن سرمایه‌های جامعه است. امان الله قرائی مقدم /‪  روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: