کد خبر: ۲۶۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 05
تا زمانی که مردم حس کنند این بیماری همچنان خطرناک و مسری است و باید به همراه خانواده و بستگان پروتکل‌ها را به صورت کامل رعایت کنند در مقابله با بیماری پیشرفت می‌‌کنیم.
شفاآنلاین>سلامت>رییس جمهور با قدردانی از مردم برای رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی، تاکید کرد که با اجرای مصوبات و رعایت آنها از سوی مردم، شمار شهرهای قرمز کشور از حدود 160 به 64 شهر کاهش یافته و مردم باید بدانند هر جا دستورالعمل های بهداشتی بیشتر مراعات شود، محدودیت ها در آن مناطق بیشتر کاهش می یابد و هر چه مراعات ها کمتر گردد، محدودیت ها بیشتر خواهد شد.

به گزارش شفاآنلاین:حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز ‌شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه اکنون 7 شهرستان با وضعیت قرمز شدید داریم که باید برای آنها اقدامات فوری انجام گیرد، گفت: شرایط تهران نیز نارنجی اما لب مرز است و برای اینکه بار دیگر شرایط قرمز نشود، همه مردم و نیروهای اجرایی باید تلاش کنند تا دستورالعمل ها و مقررات به خوبی اجرا گردد.


رییس جمهور با تاکید بر اینکه "به امید واکسن نباید مراقبت ها کاهش یابد"، گفت: برای بیماریابی، باید تعداد آزمایش ها توسعه یابد و بزودی به رقم آزمایش روزانه یکصد هزار می رسیم.


وی با اشاره به برگزار شدن چهل و هفتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: این ستاد تاکنون 420 مصوبه برای مقابله با کرونا داشته که این مصوبات به 35 دستگاه اجرایی ابلاغ شده و طبق گزارش های رسیده، 85 درصد مصوبات اجرایی و عملیاتی شده است و خوشبختانه با همکاری خوب مردم شاهد آثار مثبت مصوبات هستیم.


دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین پرهیز از ترددهای غیرمجاز و سفرهای غیرضرور، گفت: تا زمانی که مردم حس کنند این بیماری همچنان خطرناک و مسری است و باید به همراه خانواده و بستگان پروتکل‌ها را به صورت کامل رعایت کنند در مقابله با بیماری پیشرفت می‌‌کنیم.


رییس جمهور با بیان اینکه قبل از اعمال محدودیت‌های جدید آمار مرگ و میر به روزانه حدود 500 نفر رسیده بود، گفت: پیش‌بینی‌ها نیز نشان دهنده شرایط بدتری بود، اما خوشبختانه با اعمال محدودیت‌های شدید در 2 هفته گذشته شاهد کاهش چشمگیر آمار فوتی‌ها هستیم. اما باید توجه داشته باشیم که اگر دوباره تجمع‌ها و ترددهای غیرضرور از سر گرفته شود، با وجود بهبود شرایط حتماً در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.


دکتر روحانی افزود: این وضعیت را امروز در اروپا شاهدیم که با کاهش محدودیت‌ها و آغاز دوباره تجمع‌ها و ترددها بحران در این کشورها تشدید شد به همین خاطر ضروری است که رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از ترددهای غیرضرور را همچنان در دستور کار داشته باشیم.


رییس جمهور در ادامه بار دیگر بر افزایش آزمایش‌ها برای شناسایی بیماران و بیماریابی تأکید کرد و گفت: با تلاش‌های انجام شده رقم انجام تست در روز به 100 هزار رسیده و بیماریابی بسیار بهتر شده است.


دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مبتلایان باید حتماً دوره قرنطینه را به صورت کامل رعایت کنند، گفت: برخورد با کسانی که دوره قرنطینه را نقض می‌کنند باید با قاطعیت انجام شود و این باعث تأسف است که شاهد تردد افراد مبتلا در سطح شهر و حتی تلاش آنها برای سوار شدن به هواپیما، قطار و یا اتوبوس باشیم.


رییس جمهور در ادامه با قدردانی از همه کسانی که برای اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا و اعمال محدودیت‌ها تلاش کردند، اعم از وزارتخانه های بهداشت و کشور، قرارگاه عملیاتی کرونا، کمیته های تخصصی، نیروی انتظامی و بسیج و اتحادیه‌ها و اصناف، گفت: خواهش من این است که وقتی پروتکلی الزامی می‌شود و مصوبه‌ای در ستاد تصویب و ابلاغ می‌شود، مسئولین برای اجرای آن پیش‌قدم شوند زیرا وظیفه و مسئولیت ما مسئولین برای اجرا از مردم عادی بیشتر و بالاتر است و اگر مسئولان رعایت نکنند این موجب می‌شود که مردم احساس کنند که رعایت اجرای مصوبات ضروری نیست.


دکتر روحانی در پایان گفت: امیدوارم همه کمک و یاری کنیم که هر چه سریع‌تر از این ویروس که برای همه مردم مشکل ایجاد کرده، با کاهش آمار فوت و بستری بیماران و همچنین کمک به کادر درمان، عبور کنیم.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم


امروز چهل و هفتمین جلسه ستاد ملی کرونا بود و بحمدالله در سایه این جلسات و مصوبات و همچنین جلسات کمیته‌ها که صدها جلسه کمیته‌ها داشتند، خود ستاد ملی کرونا در این مدت420 مصوبه داشته و به 35 دستگاه اجرایی ابلاغ کرده است و طبق آنچه گزارش دادند، 85 درصد مصوبات عملیاتی و اجرایی شده است.


اقداماتی که از اوایل آبان‌ماه انجام گرفت، بسیار مهم بود. اول برای 43 شهرستان و بعداً در 14 آبان برای 46 شهرستان و بعد هم در اول آذر با  اعلام عمومی که شد و شهرهای قرمز، نارنجی و زرد و اقداماتی که انجام گرفت، کار بسیار خوبی انجام شد و آثار آن را وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند که بسیار مثبت بوده است.


همه این آثار مثبت با همکاری مردم بوجود می‌آید. تا زمانی که مردم احساس می‌کنند این بیماری، یک بیماری مسری و خطرناکی است و برای حفظ سلامت خودشان، فرزندان، خانواده، دوستان و هموطنان‌شان باید به پروتکل‌ها دقیق عمل کنند، پیشرفت می‌کنیم البته محدودیت‌هایی هم نیاز است که اعمال می‌کنیم. هر کجا که قرمز، نارنجی یا زرد باشد، طبق همان چارچوب‌ها و مصوبات عمل خواهیم کرد و امیدواریم با همکاری مردم، شاهد یک شرایط بسیار مناسب‌تری باشیم.


به کانال 500 نفر فوتی در روز نزدیک شده بودیم و برخی از پیش‌بینی‌ها به ما می‌گفت با همان روند، شرایط بسیار بدتری خواهیم داشت اما با این اقداماتی که اعمال شد، الحمدالله از کانال 400 به 300 آمدیم و امیدواریم با همکاری و تلاش مردم شرایط بهتری را داشته باشیم.


همه چیز در سایه ماسک، فاصله‌گذاری، عدم تجمع و عدم تردد ضروری است و اینها اصولی است که باید همیشه در جامعه مد نظر ما باشد و اگر تردد‌ها بیشتر شود و تجمع‌ها شروع شود، حتماً دچار مشکل خواهیم شد.


الان می‌بینیم در اروپا با همه مقررات سختی که وضع کرده بودند، در تابستان مخصوصاً در ماه اوت و سپتامبر که ماه‌های تعطیلاتی آنها است، مقداری گشایش ایجاد شد، دیدیم که چه وضعی پیدا کردند.


اگر مراعات در جامعه مورد توجه قرار نگیرد و خدای ناکرده مردم حس کنند که شرایط عادی شده است یک ماه بعد به شرایط بسیار سخت و بد برمی‌گردیم.


 همیشه این مراقبت‌ها را ادامه دهیم حتی اگر واکسن برسد حتی اگر واکسن مطمئن در اختیار ما قرار بگیرد و با دُز مناسب به مردم بدهیم باز هم باید این مراعات‌ها و پروتکل‌ها اعمال شود برای اینکه اولاً وقتی واکسن تزریق می‌شود چند هفته طول می کشد که در بدن اثر بپذیرد، بعد اینکه هنوز نمی‌دانیم این واکسن چند درصد مؤثر است و در کشورهایی هم که می‌خواهد شروع شود معلوم نیست آثار این واکسن‌ها چه مقدار است و این واکسن‌ها چگونه خواهد شد.


عوارض این واکسن‌ها برای دنیا روشن نیست. حالا این واکسن‌ها تزریق شود ممکن است بعضی‌ دارای عوارض سوء باشد یا نباشد و اینها در شرایط بعدی معلوم می‌شود یعنی نمی‌توانیم امیدوار باشیم بخاطر واکسنی که هنوز در اختیار قرار نگرفته است و هر وقت هم واکسن مطمئنی پیدا شود، به اندازه دُز مورد نیاز تولید نمی‌شود و ظرفیت مورد نیاز در دنیا محدود است و زمان می‌برد تا واکسیناسیون برای همه افرادی که نیازمند هستند، انجام بگیرد.


بنابراین نباید به امید واکسن مراقبت‌ها کاهش پیدا کند و ما فکر کنیم واکسن می‌رسد و مشکلات ما حل می‌شود در حالی که می‌دانیم هیچ واکسنی هم صد در صد اثربخش نیست. یک درصدی اثر دارد و نمی‌دانیم این ویروس آیا بعداً یک تغییر ژنتیکی انجام می‌دهد یا نمی‌دهد و این هم برای ما صد در صد روشن نیست و اگر یک همچون تغییراتی انجام شود، باز واکسن‌ها تغییر پیدا می کند بنابراین همچنان الان وظیفه ما است که همه پروتکل‌های بهداشتی را به همان صورتی که اعلام می‌شود، به دقت اجرا و عملیاتی کنیم.


بارها تأکید کردیم که باید تعداد آزمایشات توسعه پیدا کند و ان‌شاء الله این توسعه آغاز شده و به رقم 100 هزار آزمایش در روز می‌رسیم و این خیلی  می‌تواند به ما کمک کند برای اینکه بیماری‌یابی‌ سریع‌تر انجام شود و اینها دچار تخت بیمارستان نشوند و زودتر بتوانند بهبود پیدا کنند.


افرادی که مبتلا هستند، باید دوره قرنطینه را مراعات کنند و حتماً باید برخورد شود با افرادی که قرنطینه را نقض می‌کنند.این بسیار تأسف‌بار است، فردی که مبتلا می‌شود و آزمایش‌ او مثبت است و اعلام می‌شود، بعد خانه را ترک می‌کند و حتی می‌خواهد سوار قطار و هواپیما شود و به شهر دیگری برود که تعدادی از این افراد از فرودگاه‌ها و مبادی که می‌خواستند حرکت کنند، برگردانده شدند پس وظیفه داریم نسبت به اینگونه موارد سخت‌گیری‌های لازم را اعمال کنیم.


هر جا برای ما روشن شود که طرف تخلف کرده و قرنطینه را نقض کرده باید جریمه‌ها برای افرادی که مطمئن هستیم، نقض کردند، اعمال شود و همچنین افرادی که دارای ارتباط با افرادی هستند، حتماً باید مورد بررسی قرنطینه و معاینه و درمان قرار بگیرند تا شرایط روشن شود.


تأکید می‌کنم هر زمانی در کشور ما مراعات‌ها و دقت‌ها زیاد و بیشتر شد و پروتکل‌ها بهتر اجرا شد، چند هفته بعد از آن دیدیم یک شرایط بسیار مناسبی را تجربه کردیم. در فروردین و اوایل اردیبهشت آثار اقداماتی که مردم  انجام دادند را دیدیم که شرایط ما بهتر شد. دو مرتبه که مردم حس کردند که گویی این بیماری مشکلی را ایجاد نمی‌کند و از مشکل عبور کردند، فاصله‌ها کم شد و رفت و آمدها زیاد شد، دو مرتبه دیدیم با موج بسیار بزرگ و گسترده‌ای مواجه شدیم که اگر اقدامات دو و سه هفته اخیر نبود، امروز با مشکلات بسیار گسترده مواجه بودیم.


باید تشکر کنم از همه آنهایی که برای اجرای این مصوبات تلاش کردند. وزارت بهداشت و درمان که نوک این پیکان است و بار سنگین بر دوش‌ دارد، تلاش‌هایی که وزارت کشور و قرارگاه عملیاتی انجام می‌دهند و کمیته‌ها و همه نیروهایی که کمک می‌کنند از جمله نیروی انتظامی، بسیج، اتحادیه‌ها، اصناف، تعزیرات و همه آنهایی که به نحوی یاری و کمک می‌کنند، برای من بسیار مهم است.


یک خواهشی دارم که وقتی پروتکلی را الزامی می‌کنیم و ستاد ملی مقابله با کرونا آن را تصویب و ابلاغ می‌کند، استحقاق و وظیفه خود ما مسئولین برای اجرا از مردم عادی بیشتر و بالاتر است. فرمودند «إنَّ الحَسَنَ مِن کُلِّ أحدٍ حَسَنٌ، و إنَّهُ مِنکَ أحسَنُ لِمَکانِک مِنّا» کهبه هر حال آن کسی که مسئولیت بالاتر دارد و در حکومت مردم به او نگاه می‌کنند و عمل او می‌تواند تأثیرگذار باشد، اعم از وزرا، دستگاه‌های دیگر و همه آنهایی که در کشور مسئول هستند، آنها بیش از دیگران باید مراعات کنند و اگر مراعات نکنند خدای ناکرده موجب این می‌شود که مردم احساس کنند این مصوبات خیلی لازم و ضروری نیست و اگر ضروری بود چرا فلان اداره، وزارتخانه و مقام عمل نکرد.


خواهش می‌کنم که همه مسئولیت داریم و مسئولینی که استاندار، فرماندار و مسئول یک نیرو و قسمت است، بسیار مهم است که بیش از مردم مراعات کنیم و مردم برای خودشان  الگو قرار دهند و ان‌شاء الله با تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم به نقطه مطلوب برسیم.


بسیار سپاسگزارم که با همکاری مردم، حدود 160 منطقه قرمز به 64 منطقه قرمز کاهش پیدا کرد که این خیلی مهم بود و این مناطق قرمز تبدیل به مناطق نارنجی شد و مردم عزیز بدانند هر جا بیشتر مراعات کنند، محدودیت ها کاهش پیدا می‌کند و هر شهری مراعات را کمتر کند حتماً در هفته‌های بعد با محدودیت‌های بیشتر مواجه می‌شود.


امروز در گزارش‌هایی که داده شد، دیدیم 7 شهرستان وضعیت فوق قرمز و قرمز شدید داشتند و اینجا اعلام شد. استاندارها و فرماندارهای محترم، در این 7 شهرستانی که شرایط‌شان صعودی استو حالا بعضی از شهرستان‌ها نزولی شده و بعضی‌ها در یک شرایط نسبتاً نزولی و مناسب هستند ولی این 7 شهرستان در حال صعود هستند و باید برای این 7 شهرستان اقدامات فوری و وسیع انجام بگیرد برای اینکه ما دچار مشکل نشویم.


شرایط تهران نارنجی است اما لب مرز هستیم و همه بررسی‌ها نشان می‌دهد همه نیروهای ما باید در شرایط نارنجی تهران تلاش کنند به دقت همه مقررات اجرا کنند و اگر مقررات به خوبی اجرا نشود، شهری که نارنجی شده ممکن است بعد از یکی دو هفته دچار مشکل شود و به وضعیت قرمز برگردد.


ان‌شاء الله همه ما یاری و کمک کنیم برای اینکه بتوانیم هر چه سریع‌تر از این مسأله‌ و این ویروس که ایجاد مشکل کرده است، عبور کنیم و مردم به سلامت باشند و ان‌شاء الله با فوت و ابتلا و بستری کمتر و با کمک به کادر درمان از این پیچ عبور کنیم.




والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

برچسب ها: واکسن ، مراقبت ، مسری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: