کد خبر: ۲۶۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 05
دکتر شهریار کهن زاد :اورلوژیست
مسولیت بزرگ سازمان غذا و دارو ، بررسی موشکافانه ی ِ امنیت هر دو واکسن خواهد بود
 شفاآنلاین>سلامت>در ساعت های نخستین دوشنبه ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ شرکت فن آوری زیستی  "مُدرنا" (MODERNA) آخرین نتایج مطالعات خود در خصوص واکسن کووید-۱۹ را منتشر ساخت . آنچه از این مطالعه بدر آمده ، بیانگر ۹۴٪ کارایی این واکسن است . این میزان‌کارایی شرکت را در خور دریافت "اعتبار بخشی با فوریت" (Emergency Authorization) از سازمان غذا و داروی (FDA)  آمریکا ساخته است .
این داده ها از آن دیدگاه که در گروه ۳۰/۰۰۰ نفری داوطلب ها انجام شده اند ، اهمیت بسزایی دارند . در میان انبوه داوطلب های تلقیح شده ، ۱۸۵ مورد ابتلا در دارو نما (Placebo) (آنان که ماده ای بی‌اثر دریافت کرده اند)  و تنها در ۱۱ مورد واکسینازیسیون ِ واقعی دیده شده است . توجه داشته باشید که نتایج این شرکت از این جهت با واکسن "فایزر " کاملن  برابری می کند .کارایی بالای این واکسن به روشنی می تواند بار سنگین مبتلایان در مراکز درمانی را کاهش داده ،   به این ترتیب توانایی مقابله با بیماری را در شرایط بیمارستانی بگونه ی چشمگیری ارتقاء دهد .
تجزیه و تحلیل داده ها به قدری امید بخش بوده  که مدیران شرکت را در ارایه ی واکسن به  FDA قانع ساخته است . 
آنگونه که پیش بینی می شود ، سازمان غذا و دارو در هفته های آینده مجوز لازم را صادر خواهد کرد .
"فایزر " در خواست خود را در ۹ نوامبر تحویل داد ؛ و آنگونه که بیان شده است این‌سازمان در دهم دسامبر کمیته ی مشاورین ارشد خود را در جریان یک‌نشست عمومی به تبادل نظر ، نتیجه گیری و پایانی کردن ِ عرضه ی واکسن گرد هم خواهد آورد .
مسولیت بزرگ سازمان غذا و دارو ، بررسی موشکافانه ی ِ امنیت هر دو واکسن خواهد بود ؛ که با عنایت‌به برنامه  ی تلقیح میلیارد نفری ِ این واکسن ها اهمیتی حیاتی خواهد داشت ؛ که اگر این گونه نباشد تمدن بشری از گودال های متعدد بهداشتی و درمانی به منجلاب و چاه های مرگ آور و تمدن سوز فرو خواهد افتاد . از این‌روست که FDA  بنا دارد نگاهی فراگیر ، آینده نگر و مو شکافانه را داشته باشد ؛ و هر گونه کج روی ، شتابزدگی ... و صرفه جویی‌های بی مورد را ژرف نگرانه مورد نقد و ارزیابی قرار دهد .
نشست عمومی مشاور ین  ارشد FDA در خصوص واکسن مدرنا  در ۱۷ دسامبر بر گزار خواهد شد . اگر این دو واکسن از این نشست ها رو سپید بدر آیند ، بی تردید تا روز های پایانی دسامبر به بازار عرضه شده ، و به ترتیب اولویت ها در دسترس قرار خواهند گرفت .
فن آوری مهندسی "مُدرنا" بگونه ی همتراز ِ"فایزر " ی اش بر تلقیح کُد ژنی ویروس و نه ورود تّکیده ، کشته یا تکه تکه شده ی ِ آن معطوف بوده است ؛ به این‌ترتیب این واکسن نیز با کمترین آسیب رسانی بالاترین تراز ایمنی را ظاهر می سازد . در جه ی بالای ِ ایمنی این دو واکسن را بویژه باید در توان آن ها در تولید سلول های -T دانست ؛ که در این فن آوری نوین به بهترین گونه فراهم می آید .
هر دوی این واکسن ها ، با ورود به بدن ، نشانه هایی بگونه ی ِ آنفلوآنزا را سبب می شوند ؛ که با توجه به ناچیز بودن شدت علامت ها ، قابل چشم پوشی اند . گو اینکه ، تعداد معدودی از داوطلب ها برای ۴۸ تا ۷۲ ساعت بشدت بیمار شدند .
ناحیه ی خاکستری در داده های هر ۲ شرکت احتمال عفونت زایی  بیمارانی‌است که واکسن دریافت کرده اند.  به بیانی ساده ، روشن نیست که افراد واکسینه خود به ناقلینی خاموش بدل می شوند یه نه ؟پاسخ به این پرسش  یک سال به درازا خواهد ‌کشید . از این‌روست که استفاده  از ماسک همچنان  پر‌اهمیت می نماید ؛ و باید با حساسیت بکار رود .
در پایان و در تلاش برای گریز از فرو افتادن در یک بد فهمی از خبر های امید بخش که از راه می رسند ، دگر باره پافشاری می کنم :
۱-ماسک بزنید .
۲-دست ها را بدرستی و مکرر بشویید . 
۳-دوری جستن های فیزیکی ، پرهیز از گرد هم آیی در زیر سقف و دور همی ها را در نظر داشته باشد 
برچسب ها: واکسن ، مدرنا ، دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: