کد خبر: ۲۶۸۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 03
جهان‌پور:
کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو از صدور مجوز آزمایشات بالینی برای نخستین واکسن ایرانی کرونا خبر داد. مجوزی که عملا این واکسن را وارد فاز آزمایش انسانی می‌کند.
شفاآنلاین>سلامت> رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو از تلاش‌های محققان ایرانی برای تولید واکسن کرونا مشابه با واکسن‌های مدرنا و فایزر/ بایون‌تک خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین:کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو شب گذشته از صدور مجوز آزمایشات بالینی برای نخستین واکسن ایرانی کرونا خبر داد. مجوزی که عملا این واکسن را وارد فاز آزمایش انسانی می‌کند.

مهمترین بخشهای سخنان جهانپور:

-این واکسن با تکنولوژی ویروس کشته شده تولید می‌شود. در برخی کشورها هم واکسن کرونا با همین شیوه ساخته شده است و به هر حال استراتژی مشابه دیگر واکسن هاست.

-حداقل دو شرکت در حوزه تولید واکسن برای واکسن کرونا مشابه با واکسن شرکت مدرنا کار می کنند. واکسن آنها با تکنولوژی mRNA در مطالعات آزمایشگاهی است.

-به نظر می آید نمونه های آزمایشگاهی تولید شده نسبت به برخی از آنها مزیت فناوری داشته باشد؛ شرایط نگهداری آنها و زنجیره سردی که لازم دارد نسبت به واکسن هایی که تاکنون با این تکنولوژی (mRNA) معرفی شده‌اند، سهل‌تر خواهد بود.

-اگر استراتژی‌های دیگر در تولید واکسن کرونا به این مرحله برسند، مجوز تولید صادر می شود. لزوما تزاحم و تضاربی بین این استراتژی های مختلف وجود ندارد. همه این ها را وزارت بهداشت حمایت می کند.

-دکتر مینو محرز محقق اصلی مطالعات بالینی این واکسن هستند و واکسن توسط دیگر محققان به این مرحله رسیده است. این مرحله که بالینی‌است، خانم دکتر محرز نظارت دارند. در مرحله بالینی باید محققان بالینی، حضور داشته باشند.

-تحقیقات این واکسن در گروه دارویی برکت انجام شد. ستاد اجرایی فرمان امام کار قابل تقدیری انجام داد و سرمایه گذاری در این حوزه کرده است. شرکت های دیگری هم انجام دادند که قابل تقدیر است. همه این هم‌افزایی‌ها منجر به تولید واکسن در ایران می‌شود.همشهری آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: