کد خبر: ۲۶۸۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 02
استفاده مکرر از یک گیاه دارویی یا ماده غذایی توصیه نمی‌شود، چرا که گیاهان دارویی باید زیر نظر پزشک تجویز شوند که در غیر این صورت ممکن است در روند درمان تداخل ایجاد کنند.
شفاآنلاین>سلامت>فرضیات زیادی در مورد کووید ١٩ وجود دارد؛ ضروری است بدانیم چه گفته‌هایی در مورد این ویروس نادرست است تا از انجام آنها پرهیز کنیم.

به گزارش شفاآنلاین:در دوران اپیدمی همه گیری کرونا شاهد بودیم که این بیماری طیف وسیعی از عوارض و علائم مختلف را برای بیماران ایجاد می‌کند و پزشکان با توجه به سن، جنس، علایم بیماری و بیماری‌های زمینه‌ای داروهای مختلفی را تجویز می‌کنند که این داروها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در این بین لازم است که هر فرد باورهای اشتباه خود را در خصوص این بیماری اصلاح کند و تنها در خصوص علائم و بیماری خود با پزشک مربوطه در تماس باشد و مراقبت های لازم را انجام دهد، چراکه با توجه به مقاومت باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری زا باید از مصرف خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک ها خودداری شود. اما برخی از افراد مبتلا به این بیماری یا افرادی که برخی علائم سرماخوردگی دارند تصورات اشتباهی در مورد این بیماری دارند که در این ادامه به تشریح برخی از این باورهای اشتباه می‌پردازیم.



*استفاده مکرر از داروی گیاهی موثر است؟

کارشناسان تاکید دارند که استفاده مکرر از یک گیاه دارویی یا ماده غذایی توصیه نمی‌شود، چرا که گیاهان دارویی باید زیر نظر پزشک تجویز شوند که در غیر این صورت ممکن است در روند درمان تداخل ایجاد کنند.

*استفاده از دو ماسک روی هم لازم است؟

برای عموم مردم استفاده از ماسک های سه لایه پزشکی کفایت می‌کند و نیازی به استفاده دو ماسک همزمان (بر روی هم نیست) و به هیچ  وجه در روند اکسیژن رسانی خون و اندام‌های داخلی بدن خللی ایجاد نمی‌کند، اما توصیه می شود که هموطنان، ماسک اضافه به همراه خود داشته باشند تا در صورت آلودگی ماسک، تعویض شود‌. همچنین استفاده از ماسک های فیلتردار تنها برای کار درمان اندیکاسیون(ضرورت) دارد.

*کرونا جوانان را تهدید نمی‌کند؟

برخی از افراد جوان بر این باورند که بیماری کرونا آنها را تهدید نمی‌کند، در صورتیکه موارد فوتی در افراد جوان و حتی بدون بیماری زمینه‌ای نیز در سطح استان به ثبت رسیده است. بررسی‌ها در کشورهای مختلف نشان می‌دهد محققان دریافتند شدت بیماری کووید ۱۹ در جوانان بالغ بیش از سایرین است و ۲۰ درصد از جوانانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، از بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) سردر می‌آورند. به گفته محققان بسیاری از این افراد حتی پس از نابودی کامل ویروس نیز به مراقبت‌های پزشکی مستمر نیاز دارند.



*استفاده مداوم از دستگاه بخور مفید است؟

رطوبت و مرطوب بودن مجاری تنفسی از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می‌کند، اما رطوبت زیاد و بیش از اندازه و بخور سایر مواد، بستری مناسب برای ایجاد بیماری های قارچی بوده و استفاده از بخور موادی چون جوش شیرین یا سایر ماده‌ها که این روزها در فضای مجازی دست به دست می شود، پایه و بنیه علمی و پزشکی نداشته و چه بسا ممکن است مضر نیز باشند. عارضه اصلی بیماری کرونا اختلال در اکسیژن رسانی و کمبود اکسیژن خون است وقتی این افت اکسیژن رخ بدهد، اولین ارگان هایی که در بدن آسیب می بینند اعضایی هستند که مصرف اکسیژن بالایی دارند از جمله مغز و قلب و زودتر از بقیه اعضا در عملکرد خود دچار اختلال شده و از کار می‌افتند، حتی ممکن است سکته  قلبی و مغزی به دلیل ترس نیز رخ بدهد.

*آیا گلاب در برابر ویروس کرونا خاصیت ضدعفونی دارد؟

براساس برخی توصیه های سنتی، استفاده از گلاب به دلیل نقش ضدعفونی که دارد باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و همچنین بهبود علائم آن می شود. اما لازم است بدانیم تاکنون هیچ مطالعه ای نقش ضدعفونی کنندگی این ماده را در برابر ویروس ها خصوصا ویروس کرونا به اثبات نرسانده است. اگرچه گلاب از نظر خواص مفید برای سلامتی بدن، خصوصا اعصاب و روان، اهمیت دارد اما نقش ضدعفونی کنندگی آن از نظر علمی تایید نشده است. در برخی مطالعات مشاهده شده که عصاره ی گل محمدی با درجه ی غلظت بالا، درجاتی از خاصیت آنتی باکتریایی از خود نشان داده است که البته در این‌باره نیز بین نتایج مقالات مختلف تضاد وجود دارد. از طرفی باید توجه داشت که عامل ایجاد کننده ی بیماری کووید ۱۹ از جنس ویروس هاست. براساس مطالعات و شواهد علمی موجود، گلاب هیچ نقشی در ضدعفونی سطوح و دست ها در برابر ویروس کرونا ندارد. توصیه می شود برای ضدعفونی از الکل و وایتکس، براساس دستورالعمل های اعلام شده استفاده کنید.



*آیا ابتلا به بیماری کرونا ممکن است باعث زایمان زودرس شود؟

با توجه به جدید بودن ویروس کرونا، در مورد عوارض ابتلا به این ویروس در دوران بارداری اطلاعات کافی و بر اساس شواهد معتبر وجود ندارد؛ اما به دلیل ایجاد تغییر در سیستم‌های ایمنی و فیزیولوژیک در دوران بارداری، و با توجه به مقالات و گزارش‌های مربوط به بیماری‌های ویروسی سارس و مرس طی سالیان اخیر، به نظر می‌رسد که زنان باردار بیش از سایرین مستعد ابتلا به عفونت های تنفسی هستند. از آنجا که ابتلا به این بیماری‌ها در مواردی با زایمان زودرس همراه بوده است، همواره این نگرانی وجود داشته است که آیا ابتلا به بیماری کرونا باعث زایمان رودرس در مادران می‌شود؟

در حال حاضر اطلاعات محدودی در این خصوص وجود دارد. اطلاعات در خصوص عوارض نوزادان متولد شده از مادران باردار مبتلا به بیماری کرونا نیز محدود است. در واقع به صورت قطعی مشخص نیست که آیا زایمان زودرس به دلیل آلودگی مادر به بیماری کرونا بوده است یا خیر. در شرایط کنونی، قرنطینه خانگی در خانم های باردار و اقدامات پیشگیرانه با دقت بیشتر، توصیه می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: