کد خبر: ۲۶۸۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 02
بعد از شیوع کرونا مراجعات افراد نیازمند خدمات توانبخشی به مراکز دولتی و خصوصی توانبخشی حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است
شفاآنلاین>سلامت>مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی گفت: سکته مغزی مهمترین عامل معلولیت در ایران است و پیش بینی می شود سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۵۰ هزار نفر در کشور دچار سکته مغزی شوند.

 به گزارش شفاآنلاین:محمد تقی جغتایی روز چهارشنبه از وزارت بهداشت که به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار شد، افزود: در آمریکا در سال ۷۵۰ هزار سکته مغزی گرفتار می شود و در ایران هم سکته مغزی پیش بینی می شود بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نفر هر سال دچار سکته مغزی باشد و علت عمده معلولیت ها محسوب می شود.

وی گفت: در سالهای اخیر با تعریف کد ۷۲۴ در اورژانس و مراکز بهداشتی برای خدمات سریع به افرادی که دچار سکته مغزی می شود از میزان مرگ و میر و عوارض و معلولیت های ناشی از آن کاسته شود و موفقیت های بزرگی در این زمینه به دست آمده است.

 درباره تاثیر کرونا بر خدمات توانبخشی گفت: بعد از شیوع کرونا مراجعات افراد نیازمند خدمات توانبخشی به مراکز دولتی و خصوصی توانبخشی حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است البته دولت تلاش کرده است با پرداخت یارانه به این مراکز از زیان آنها بکاهد و اخیرا با تصویب معاونت درمان، قرار شده این یارانه درحد تعرفه های خدمات بخش خصوصی به مراکز بخش خصوصی نیز پرداخت شود در عین حال بسیاری از خدمات توانبخشی و مشاوره ها و آموزش های آن در ماههای گذشته از طریق فضای مجازی و شبکه های ارتباطی آنلاین به بیماران و معلولان ارائه می شود.

وی گفت: زندگی شهری و بهبود خدمات درمانی باعث افزایش سن افراد شده و با توجه به افزایش سالمندان میزان نیاز به خدمات توانبخشی در همه دنیا از جمله ایران افزایش یافته است.

جغتایی افزود: وظیفه وزارت بهداشت ارائه خدمات پزشکی توانبخشی و نیز خدمات پیشگیری برای جلوگیری از افزایش معلولیت های بدو تولد است، همچنین آموزش نیروهای ارائه کننده خدمات توانبخشی از جمله متخصصان طب فیزیکی، کادر درمانها و گفتار درمان ها نیز  به عهده وزارت بهداشت است؛ در این زمینه تاکنون ۱۸ هزار نیروی متخصص تربیت شده و خدمات توانبخشی در مراکز بهزیستی، هلال احمر و مطب ها و کلینیک های خصوصی نیز افزایش یافته است.

وی گفت: هم اکنون ۷ هزار کلینیک یا مرکز خدمات توانبخشی و ۳۰۴ مطب خصوصی و ۱۳۷ مرکز جامع خدمات توانبخشی از وزارت بهداشت مجوز دارند، دو بیمارستان توانبخشی نیز در کشور داریم که البته باید افزایش پیدا کنند.

جغتایی افزود: ۶۳ درصد همه نوزادان در بدو تولد از نظر اختلالات تکاملی غربالگری می شود و سالانه برای ۹۰۰ هزار نوزاد غربالگری های لازم برای پیشگیری از معلولیت انجام می شود. برخی خدمات جدید پیشگیرانه نیز برای پیشگیری از اوتیسم شروع شده که اکنون در نجف آباد اصفهان ارائه می شود و به زودی در همدان نیز انجام می شود و مسیر توسعه کشوری را طی می کند. ایجاد مرکز درمانی دمانس یا فراموشی نیز در حال طراحی است.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: سالانه ۱۱۰ هزار سمعک با ارز دولتی در مراکز خصوصی و دولتی توزیع می شود و هر سال حدود ۱۵۰۰ عمل جراحی کاشت حلزون نیز در بیمارستانهای منتخب کشور انجام می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: