کد خبر: ۲۶۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 02
یاسر مختاری
استقبال جامعه هتل داران علی‌رغم مخالفت اولیه با پیشنهاد وزارت بهداشت

شفاآنلاین>سلامت>اوایل شیوع بیماری کرونا در چین بود که وزارت بهداشت ایران با اعزام تیمی به این کشور گروهی از دانشجویان ایرانی را به میهن بازگرداند و در هتلی با تمام امکانات بهداشتی و درمانی قرنطینه کرد.

  به گزارش شفاآنلاین:پس از شیوع بیماری در ایران بار دیگر هتل‌ها به عنوان محلی برای نقاهت‌گاه بیماران بهبودیافته در نظر گرفته شد. چرا که این افراد به دلیل احتمال انتقال بیماری می‌بایست به صورت جدا از دیگر اعضای خانواده نگهداری می‌شدند. اما این پیشنهاد در آن زمان مورد استقبال قرار نگرفت. ضمن اینکه نهادهایی مانند نیروهای مسلح و هلال احمر نیز نقاهت‌گاه‌هایی را برای این منظور در نظر گرفتند و چندین هزار تخت نیز آماده پذیرش بیماران بهبود یافته از کرونا شده بود. اما با فروکش کردن موج نخست بیماری و عدم استقبال بیماران این نقاهت‌گاه‌ها نیز به دست فراموشی سپرده شد. در روزهای گذشته که میزان ابتلای مردم به کرونا روبه فزونی گذاشته است بار دیگر هتل‌ها به عنوان محلی برای قرنطینه افراد بی‌علامت، سالمندان در معرض خطر و مادران باردار در معرض خطر و افراد بهبود یافته در نظر گرفته شده‌اند.
عدم استقبال هتل‌ها در روزهای نخست بیماری
سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اسفندماه سال گذشته اظهار کرد: «بیماران پس از ترخیص از بیمارستان در محلی دیگر غیر از خانه باید نگهداری شوند. یکی از این فضاهای بینابینی هتل و فضاهای گردشگری است که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد که بر همین اساس اقدام به پیش خرید خدمت از بخش گردشگری به عنوان پشتوانه مراکز درمانی می‌کنیم.»
ولی تیموری معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در همان زمان گفت: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد ملی کرونا از وزارت میراث فرهنگی درخواست کرد تا هتل‌ها اقدام به پذیرش بیماران کرونایی بکنند که دوره درمان آنها در بیمارستان به پایان رسیده و نیاز به طی دوره نقاهت دارند و امکان استراحت در منزل را ندارند و باید به هتل بروند. هم اکنون برخی از هتل‌ها نیز برای این امر اعلام آمادگی کرده‌اند.»
وی با بیان اینکه اعلام پذیرش این بیماران در هتل بر اساس رضایت هتل‌داران بوده است، گفت: «ما لیست هتل‌هایی که امکان‌پذیرش این گونه بیماران را دارند به وزارت بهداشت ارائه دادیم.»
تیموری افزود: «این هتل‌ها در تمام استان‌ها هستند و هم اکنون برخی از هتل‌ها در شهرستان‌ها پذیرش این بیماران را آغاز کرده‌اند. ولی در تهران هنوز پذیرش بیمار کرونایی را در هتل‌ها آغاز نکردیم. قرار است تمام نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری در هتل‌ها رعایت شود و در این راستا وزارت بهداشت مواد ضد عفونی‌کننده در اختیار هتل‌ها قرار می‌دهد.»
این درخواست و پیشنهاد در حالی مطرح شد، که بسیاری از کشورهای جهان از ظرفیت هتل‌های خود برای مبارزه با بیماری کرونا استفاده کردند. در شهر ووهان چین برای جلوگیری از انتقال ویروس کادر درمان به خانواده‌هایشان، آنها را به هتل‌ها به عنوان اقامتگاه فرستادند. در برخی دیگر از هتل‌های چین بخشی از هتل ها به اقامت بیماران کرونایی اختصاص یافت. همچنین هنگام ورود مسافران از کشورهای دیگر، افراد را به هتل‌ها برای قرنطینه دو هفته‌ای می‌فرستادند و مرتب اتاق آنها را ضدعفونی می‌کردند تا پس از گذشت ۱۴ روز اگر علائمی نداشتند اجازه حضور در شهر پکن را داشته باشند. در مادرید اسپانیا نیز ۴۰ هتل با ۹ هزار تخت برای بیماران آماده شد در بریتانیا تعدادی هتل به عنوان نقاهتگاه در نظر گرفتند و فرانسه نیز با تعدادی از شرکت‌های هتلداری، قرارداد بست تا کارکنان بیمارستان‌ها مدتی را در این اقامتگاه‌ها سر کنند. آمریکا نیز تعدادی از هتل‌ها را برای دوران نقاهت بیماران در نظر گرفت.
با این حال علی‌رغم گفته‌های تیموری مبنی بر استقبال هتل‌‌ها و آغاز پذیرش بیماران بهبودیافته، جامعه هتل‌داران کشور مخالف چنین کاری بود، در همان زمان جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتل‌داران گفت: «در صورتی که فرد علائم ابتلاء به کرونا را نداشته باشد، ولی شخصاً بداند که مبتلا به کرونا است در صورت مراجعه به هتل جهت قرنطینه اقدامی خلاف اخلاق و موازین بهداشتی انجام داده است. جامعه هتل‌داران به صورت کامل مخالف قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها است چرا که این مساله سلامت مسافران دیگر را به خطر می‌اندازد.»
از سوی دیگر برخی از کارشناسان گردشگری نیز مخالف چنین پیشنهاده‌هایی بوده و آن را عاملی برای مخدوش کردن چهره هتل‌ها می‌دانستند. اما همانطور که گفته شد با فروکش کردن موج نخست بیماری این پیشنهاد نیز به ورطه فراموشی سپرده شد.
آمادگی هتل‌ها برای قرنطینه
چهارم آذرماه امسال که خبری در رابطه با تفاهم‌نامه وزارت بهداشت با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر شد که بر اساس آن و در راستای طرح شهید سلیمانی هتل‌ها به عنوان یک فضای نقاهت‌گاهی در نظر گرفته می‌شوند. بر همین اساس پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور و مسئول امور پشتیبانی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، با حضور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه‌ای با مدیرکل حوزه ریاستی این وزارتخانه با بیان اینکه در طرح شهید سلیمانی سه گروه برای جداسازی مورد هدف هستند، گفت: «گروه اول افراد پرخطر هستند که اگر در خانواده‌ای فردی مبتلا به کرونا شود و در آن خانواده افراد پرخطر مانند سالمندان و مادران باردار حضور داشته باشند، آن‌ها را برای نگهداری در نقاهتگاه جداسازی خواهیم کرد. گروه بعدی افرادی هستند که تست آن‌ها مثبت شده و ممکن است علائم نداشته باشند و فقط ناقل باشند که باید در نقاهتگاه‌ها تحت نظر باشند و گروه سوم افرادی‌اند که پس از گذراندن دوره بستری در بیمارستان، به شرط احتیاط باید سه الی چهار روز از بقیه افراد جدا باشند که آنان نیز در نقاهتگاه‌ها نگهداری خواهند شد.»
علیرضا ایزدی، مدیر کل حوزه وزارتی وزارت میراث فرهنگی، ضمن استقبال از این طرح، اظهار کرد: «در جلسه‌ای که پیش‌تر با همکاران خود در این وزارتخانه داشتیم، مسائل و ابعاد مختلف را بررسی کردیم و آمادگی هر گونه همکاری را برای اجرای هرچه بهتر این طرح داریم. همچنین آمادگی داریم ۶۳ هتل ایرانگردی و جهانگردی را در اختیار این طرح قرار داده و لیستی از هتل‌ها و مهمانسرا‌های کشور را همراه با نشانی و جزئیاتشان آماده و به قرارگاه پشتیبانی طرح حاج قاسم سلیمانی ارائه کنیم.»
چرخش جامعه هتل‌داران
جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتل‌داران کشور نیز که پیش از این مخالف حضور هتل‌ها در میدان مبارزه با کرونا بود، در پی این تفاهم نامه رضایت خود را اعلام کرد و به خبرنگار سپید، گفت: «هتل‌ها آمادگی کاملی برای همکاری با وزارت بهداشت در طرح شهید سلیمانی به منظور مبارزه با کرونا دارند.»
وی با اشاره به جلسات مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وزارت بهداشت در راستای مبارزه با بیماری کرونا، گفت: «قرار است تعدادی از هتل‌ها و مهمانسرا‌ها برای قرنطینه افراد مورد استفاده قرار گیرند و هتل‌های دو و سه ستاره به صورت اختیاری با این طرح همکاری کنند. چنانچه این هتل‌ها بخواهند با وزارت بهداشت همکاری کنند، با انعقاد قراردادی می‌توانند این کار را انجام دهند. مهمانسرا‌های ایرانگردی و جهانگردی نیز می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.»
مشارکت جامعه هتل‌داران در جهت همراهی با وزارت بهداشت در حالی‌ است که جامعه هتل‌داران شرط پرداخت اجاره‌بها را برای این موضوع از سوی وزارت بهداشت تعیین کرده و به گفته علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی این شرط مورد موافقت وزارت بهداشت قرار گرفته است.
چه تعداد هتل نقاهت‌گاه می‌شوند
کامیار اسکندریون دبیر جامعه هتل‌داران حرفه‌ای درباره تعداد هتل‌هایی که قرار است نقاهتگاه بیماران کرونا شوند، گفت: «این آمار در حال تکمیل است. ما فرصت کمی داشتیم با این وجود، تعدادی از هتل‌ها در همین زمان محدود داوطلب شدند. بنابراین ترجیح دادیم در دو فاز این طرح را پیگیری کنیم. در فاز نخست تعدادی را که داوطلب شده بودند به وزارت بهداشت معرفی کردیم تا وارد جزئیات شویم و فاز بعدی را با داوطلبان احتمالیِ بعدی پیگیری خواهیم کرد.»
وی در رابطه با پراکندگی جغرافیایی هتل‌های داوطلب نقاهتگاه کرونا اظهار کرد: «در برخی استان‌ها سه تا چهار واحد اعلام آمادگی کرده‌اند، در حالی که از برخی استان‌ها هنوز هیچ واحد اقامتی برای تبدیل به نقاهتگاه اعلام آمادگی نکرده است.
وی درباره اینکه چه گروهی از هتل‌ها قرار است به نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا تبدیل شود و آیا در جریان این طرح از هتل‌های چهار و پنج ستاره بخش خصوصی استفاده خواهد شد، گفت: «درجه‌ای که روی آن صحبت شده هتل‌های یک تا سه ستاره است اما اگر نیاز باشد، از هتل‌های چهار و پنج ستاره در صورت داوطلب شدن، استفاده خواهد شد. در حال حاضر گروه مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی به این طرح پیوسته است اما مساله این است که برخی از آنها ظرفیت محدودی برای اقامت دارند و در محدوده شهری قرار ندارند. استاندارد این اقامتگاه‌ها را برای تبدیل به نقاهتگاه بیماران باید وزارت بهداشت تایید کند.»
اسکندریون در رابطه با استاندارهای وزات بهداشت برای انتخاب هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونا گفت: «وزارت بهداشت که استانداردی در اختیار ما برای انتخاب هتل‌های مورد نظر قرار نداده است. تخصص ما هتلداری است و قطعا درباره استاندارد نقاهتگاه کرونا نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم. ما فقط اسامی هتل‌هایی که داوطلب می‌شوند را به وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم اما اینکه موقعیت جغرافیایی، دسترسی به خدمات شهری و درمانی و ساختارهایی مثل تهویه اتاق‌ها چگونه باشد را وزارت بهداشت باید تایید کند. حتی کارکنان هتل، دانش نگهداری از بیماران کرونا را ندارند و لازم است پرسنل و تجهیزات بیمارستانی در هتل مستقر شود.»
وی افزود: «ما هیچ زمینه فکری یا ایده‌ای برای تبدیل هتل به نقاهتگاه بیماران کرونا نداریم. از قبل هم برنامه‌ریزی جامعی صورت نگرفته بود. یک وضعیت اضطراری پیش آمده که هتل‌ها از روی وظیفه‌شناسی برای کمک در مهار ویروس کرونا داوطلب شده‌اند. هتل‌ها نمی‌توانند در حوزه درمان دخالت کنند، فقط می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را درست رعایت کنند.»
دبیر جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران درباره مشارکت کم هتل‌های دولتی برای تبدیل به نقاهتگاه کرونا، علی‌رغم تاکید بر استفاده از هتل‌های دولتی بود، اظهار کرد: «درباره پیوستن هتل‌های دولتی، باید دولت تصمیم بگیرد چرا که مدیر هتل برای این تصمیم‌گیری مجوزی ندارد. اما استفاده از هتل‌های دولتی بار مالی روی دوش وزارت بهداشت را کم می‌کند و هزینه‌های کمتری متقبل خواهد شد. ضمن اینکه تعداد هتل‌های دولتی در کشور کم نیست و در هر استانی، انواع واحد اقامتی دولتی وجود دارد.»
اسکندریون با اشاره به نگرانی هتلداران برای تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونا و اثرات روانی بعدی و طرد شدن از چرخه خدمات گردشگری اظهار کرد: «این نگرانی کاملا قابل درک است. نمی‌دانیم این همه‌گیری و رکود سفر تا چه زمانی ادامه دارد، سرمایه‌گذار هم نگران است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونا، طرحی اجباری نیست و کاملا داوطلبانه و اختیاری است. هیچ تاکید و الزامی به هتل‌ها وجود ندارد. هر سرمایه‌گذار بسته به وضعیتی که دارد می‌تواند همه ابعاد این موضوع را بررسی کند و درباره آن تصمیم بگیرد.»
در حالیکه ایزدی از اعلام آمادگی 63 هتل ایرانگردی و جهانگردی برای طرح شهید سلیمانی خبر داده بود،حمزه‌زاده از مشارکت 33 هتل در این طرح خبر داد و گفت: «در مرحله نخست در مجموع ۳۳ هتل در این طرح شرکت می‌کنند. وزارت بهداشت برای این تعداد هتل اعلام نیاز کرده بود که حالا در اختیارشان قرار می‌گیرد. کارشناسان وزارت بهداشت تهویه اتاق‌ها، مساحت و دیگر شرایط مورد نظر را ارزیابی می‌کنند و در صورت موافقت با آن هتل، دانشگاه علو پزشکی استان اقدام به عقد قرارداد می‌کند.»
وی افزود: «پس از عقد قرارداد بین دو طرف امکان اعلام نام هتل‌ها میسر می‌شود زیرا ممکن است هتل داوطلب از نظر کارشناس وزارت بهداشت استانداردهای لازم را نداشته باشد اما به دلیل منتشر شدن اسمش برای برای بیمار کرونایی دیگر فرد سالم نیز راغب به حضور در آن هتل نشوند.»
حمزه‌زاده با بیان این که بیشتر این ۳۳ هتل برای نقاهتگاه بیمار کرونایی به بخش خصوصی تعلق دارد، گفت: «در مرحله بعدی بر اساس نیاز وزارت بهداشت بر این تعداد افزوده می‌شود و تعداد بیشتری از هتل‌ها به بیماران کرونایی اختصاص پیدا می کند.»
وی‌یادآور شد: «مدت زمان انعقاد قرارداد ۳ ماه است و هتلی که در این طرح قرار می گیرد مختص بیماران کرونایی می‌شود و گردشگران امکان اقامت در این هتل‌ها را نخواهند داشت.»
برچسب ها: کرونا ، هتل ، بهبود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: