کد خبر: ۲۶۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - 2020December 01
هیچ راهی جز پیش‌بینی‌های دقیق علمی برای بروز پی‌درپی احتمالی بیماری‌های ویروسی چه به‌صورت پاندمی و چه اپیدمی و حتی چه به‌صورت تک گیر
شفاآنلاین>سلامت>مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سالروز جهانی ایدز و در همه گیری ویروس کرونا پیامی را منتشر کرد.

به گزارش شفاآنلاین:متن این پیام به شرح ذیل است:

«هر ساله در اول دسامبر (۱۰ آذر ماه) با این هدف که به ملت‌ها یادآوری کنند که هنوز ویروس عامل بیماری ایدز (HIV) در جوامع وجود دارد و باید در برنامه‌های نظام سلامت از جنبه‌های مختلف به آن توجه ویژه داشت و تابه‌حال جان میلیون‌ها انسان را گرفته است. اثرات سوء اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی ایدز در جوامع بشری باعث شده تا این بیماری موردتوجه جهانی قرار گیرد. غالب مردم از راه‌های انتقال این ویروس مطلع هستند به‌طوری‌که این ویروس دولت‌ها را با چالش‌های بزرگی روبرو کرد و حتی در کتاب‌های درسی مدارس آموزش‌های لازم بنا به سیاست‌های فرهنگی هر کشور پیش‌بینی و اجرا شد.

از نگاه علمی با توجه به اینکه راه انتقال این ویروس از طریق هوا نبود پس با آگاهی بخشی و نهادینه کردن دستورالعمل‌های پیشگیرانه در کنترل و حفاظت از خون و سایر راه‌های انتقال آن تا حد بالایی به جلوگیری از انتشار آن در مردم دست یافته شد.

ازنظر بیماری‌زایی و رفتار ویروس HIV در بدن شناخت قابل‌توجهی در دسترس قرار گرفت به طوریکه تلاش محققین دنیا در این خصوص در هر زمان کشورها را به دستاوردهای جدیدی رسانده است ولی وجود دوره بدون علامت طولانی (ناقل سالم) تا بیش از ۲۰ سال خطر بالقوه مستمر آلودگی در جامعه را همواره گوشزد میکند و به همین دلیل هم از این ویروس خانمان سوز و سایر ویروس های این خانواده و مشابه مثل HTLV1 و ویروس های منتقله از طریق خون هیچ‌وقت نباید غفلت کرد و باید برنامه‌های دقیق کشوری را با تمام قدرت پیگیری کرد.

شایسته است پیام روز جهانی ایدز امسال به دنیا این باشد که نه‌تنها ویروس عامل ایدز بلکه ویروس Covid 19 و پاندمی بی‌سابقه آن به دنیا اثبات کرد باوجود چنین ویروس‌های مختلف در دنیا با راه‌های انتقال متفاوت به‌ویژه این ویروس با راه انتقال هوا، توانایی انتشار بالا، تغییرات در شکل و رفتار در جوامع مختلف و وجود ناقلین سالم که در ویروس‌های دارای این شرایط یعنی توانایی انتشار بعد از ورود به بدن و قبل از بروز علائم و عدم آگاهی فرد آلوده که باید سدهای قوی در حفاظت مردم از ویروس‌ها و آینده پر فراز و نشیب در تعامل با آنها و دشواری فراوان برای مقابله با این عوامل بیماری‌زای خاص ایجاد کرد.

پاندمی کووید ۱۹ و حواشی جهانگیر آن نباید توجه عامه مردم و مسئولین را از پرداختن به ایدز منحرف نماید. در بهترین صورت‌مسئله می‌توان در نظر گرفت که به دلیل محدودیت‌های ارتباط اجتماعی، شاید جنبه انتقال جنسی این ویروس تا حدی معتدل گردد، لیکن با توجه به امکان سرایت از راه‌های دیگر (تزریق موارد مخدر، راه‌های خونی و غیره) بیم آن می‌رود که پس از رفع نگرانی‌های موجود در زمینه کووید ۱۹، شاهد بروز بحران در افزایش میزان مبتلایان جدید ویروس HIV باشیم و این نکته ایست که مسئولین دست‌اندرکار امور بهداشتی در جهان را نگران ساخته است.

پس هیچ راهی جز پیش‌بینی‌های دقیق علمی برای بروز پی‌درپی احتمالی بیماری‌های ویروسی چه به‌صورت پاندمی و چه اپیدمی و حتی چه به‌صورت تک گیر و خطرناک، برنامه‌ریزی، حمایت از محققین و دانشمندان جهت انجام تحقیقات لازم بر روی پیشگیری و واکسن، تشخیص، دارو، درمان و مؤلفه‌های دیگر آن و همچنین افزایش آگاهی و ترویج و توسعه پایدار سبک زندگی سالم برای مقاومت بالای طبیعی بدن در مقابل شیوع ویروس‌ها نیست.

موضوع روز جهانی ایدز امسال responsibility Shared, solidarity Global است که همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک است. اهمیت پیشگیری از آن، اهمیت جلب حمایت سیاست‌گذاران، مسئولان و سازمان‌ها از برنامه‌های اطلاع‌رسانی و کنترل اچ آی وی و افزایش همکاری‌های بین بخشی، معرفی اقدامات، دستاوردها و چالش‌های موجود در زمینه برنامه‌های ایدز، جلب مشارکت انجمن‌های غیردولتی و عموم مردم در برنامه‌های پیشگیری و کنترل اچ آی وی و برجسته‌سازی شعار روز جهانی ایدز و نهادینه کردن آن، ازجمله اهداف شعار امسال اعلام‌شده‌اند.

روزشمار هفته اطلاع‌رسانی ایدز به شرح زیر اعلام شده است:

سه شنبه ۱۱ آذر: افزایش تاب آوری سازمانی و افزایش دسترسی به خدمات و مطالعات در شرایط بحران

چهارشنبه ۱۲ آذر: خانواده و اچ آی وی

پنج شنبه ۱۳ آذر: رسانه و اچ آی وی

جمعه ۱۴ آذر: جوانان، نوجوانان و اچ آی وی

شنبه ۱۵ آذر: مسئولیت اجتماعی و اچ آی وی

یکشنبه ۱۶ آذر: نقش سازمان‌ها و اچ آی وی

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این مرکز اعلام کرد با توجه به شرایط آینده دنیا و احتمال ماندگاری طولانی ویروس COVID19 در جوامع و همچنین بروز و شیوع ویروس های بازپدید و نوپدید، بسیار ضروریست که الگوی این عزم جهانی برای مقابله با ویروس HIV برای ویروس های دیگر که قادرند کشورها را دچار جنگ فرسایشی نمایند، موردتوجه ویژه و مستمر دولت، مجلس بویژه وزارت بهداشت قرار گیرد.»

ایسنا
برچسب ها: پاندمی ، کویید19 ، ایدز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: