کد خبر: ۲۶۸۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 30
با بالا رفتن درجه حرارت بدن، سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می‌‌کند بنابراین مصرف آب و مایعات و غذا در حجم کم و دفعات بیشتر توصیه می‌‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای و صنایع غذایی کشور ضمن اشاره به توصیه‌‌های تغذیه‌‌ای در ایام کرونا از عدم بکارگیری کارشناسان تغذیه در امر پیشگیری و درمان بیماران کرونایی انتقاد کرد و گفت: شیوع سوءتغذیه در بدو پذیرش در بیمارستان‌‌ها بالاست.
- اخبار اجتماعی -

 به گزارش شفاآنلاین:دکتر جلال‌‌الدین میرزای رزاز  درباره اهمیت تغذیه در بیماران کرونایی اظهار کرد: اصلاح سبک زندگی به‌‌ویژه اصلاح عادات غلط غذایی و پرهیز از استرس و اضطراب که تأثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی دارد، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به کرونا همراه با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی دارد. زمانی که مشکلات و کمبودهای تغذیه‌‌ای ایجاد می‌‌شود، دستگاه ایمنی بدن، اولین سیستمی است که دچار آسیب می‌‌شود و در عین حال زمانی که مشکل کمبودها در بدن جبران می‌‌شود سیستم ایمنی آخرین جایی در بدن است که ترمیم خواهد شد بنابراین داشتن یک الگوی غذایی سالم در دوران‌‌های مختلف زندگی نقش مهمی در سلامتی و تقویت سیستم ایمنی دارد.

وی اضافه کرد: مطالعات نشان داده است که شیوع سوءتغذیه در بدو پذیرش در بیمارستان‌‌ها بالاست و این میزان در هنگام ترخیص از بیمارستان افزایش می‌‌یابد. شیوع سوءتغذیه در بین بیماران به هنگام پذیرش در بیمارستان در حدود 50 درصد گزارش شده است که این آمار برای بیماران بخش مراقبت‌‌های ویژه تا 60 درصد نیز اعلام شده است.

توصیه‌‌های تغذیه‌‌ای ایام کرونا

رزاز با بیان این‌‌که نقش تغذیه در بهبودی بیماری کرونا بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: نوشیدن مایعات کافی بسیار مهم است. با شروع علائم بیماری، استفاده از آب، آب‌‌میوه‌‌ها، چای رقیق و انواع سوپ‌‌های سبک به شدت توصیه می‌‌شود. مایعات گرم و غذاهای مایع به دلیل انرژی کمتر برای هضم می‌‌توانند انتخاب مناسبی باشند؛ برای مثال سوپ مرغ به همراه هویج، دال عدس، شلغم و کدو حلوایی می‌‌تواند در این دوران استفاده شود. با بالا رفتن درجه حرارت بدن، سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می‌‌کند بنابراین مصرف آب و مایعات و غذا در حجم کم و دفعات بیشتر توصیه می‌‌شود.

وی ادامه داد: بیماران باید به دلیل مشکلات تنفسی از مصرف انواع ادویه و سرخ کردنی‌ها پرهیز کنند؛ همچنین به دلیل داشتن ضعف در زمان بیماری، انواع حبوبات، سبزیجات رنگی و مواد غذایی پروتئینی را مصرف کنند.

رزاز تصریح کرد: منابع پروتئین حیوانی شامل انواع گوشت‌‌ها، انواع لبنیات پاستوریزه کم چرب (پنیر، شیر، ماست، دوغ) و تخم مرغ است.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای و صنایع غذایی کشور افزود: میوه‌‌های رنگی و سبزیجات نارنجی، زرد و سبز مثل اسفناج، کاهو، هویج، کدو حلوایی، موز، خرمالو و انواع مرکبات سرشار از ویتامین‌‌هایی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی توصیه می‌‌شود.

انتقاد از عدم بکارگیری متخصصین تغذیه در دوران کرونا

رزاز با اشاره به نقش کارشناسان تغذیه در بهبود حال بیماران کرونایی در بیمارستان‌‌ها بیان داشت: متأسفانه از ظرفیت فارغ‌‌التحصیلان رشته تغذیه برای ارتقای سلامت مردم و پیشگیری از بیماری‌‌ها، استفاده نمی‌‌شود. ما حدود 9000 فارغ‌‌التحصیل رشته تغذیه در کشور داریم که شماره نظام پزشکی تغذیه دارند و این یک پتانسیل بسیار بزرگ است؛ ما در سطح آسیا و حتی جهان، از نظر تعداد متخصصین تغذیه وضعیت بسیار مطلوبی داریم و می‌‌توانیم از این ظرفیت بهره‌‌برداری کنیم اما متأسفانه مردم ما فارغ‌‌التحصیلان رشته تغذیه را فقط در ارتباط با استفاده از رژیم‌‌های چاقی و لاغری می‌‌شناسند در حالی که علوم تغذیه بسیار گسترده‌‌تر از آن چیزی است که مردم فکر می‌‌کنند.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌‌که کلید تندرستی، تغذیه سالم است؛ تصریح کرد: ما در انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای و انجمن تغذیه برخی سیاست‌‌ها را در دست اقدام داریم تا سواد تغذیه‌‌ای مردم را افزایش دهیم و با افزایش سوادتغذیه‌‌ای، سطح سلامتی مردم را ارتقا ببخشیم.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان این‌‌که سواد تغذیه‌‌ای جدا از شرایط اقتصادی و اجتماعی است، خاطرنشان کرد: اگر مردم سواد تغذیه‌‌ای بالایی داشته باشند حتی می‌‌توانند در شرایط بحرانی و وضعیت بد اقتصادی با رعایت تغذیه سالم، بر بیماری‌‌ها غلبه کنند. الان که در دوران کرونا هستیم با اصلاح سبک زندگی مردم می‌‌توانیم به میزان قابل توجهی از کرونا پیشگیری کنیم؛ همچنین ما برای بیماران مبتلا یا دوران نقاهت نیز دستورالعمل‌‌های جامع و کامل تغذیه‌‌ای داریم و امیدواریم از ظرفیت فرهیختگان و فارغ‌‌التحصیلان رشته تغذیه برای آگاهی‌‌بخشی به مردم و کاهش کرونا در کشور استفاده شود.
سوءتغذیه در کمین بیماران بستری کرونایی/ نقش تغذیه در بهبودی بیماران چیست؟
شیوع 50 تا 60 درصدی سوءتغذیه‌‌ بین بیماران بستری در بیمارستان
چه کنیم تا به "دیابت" مبتلا نشویم؟!/ نقش تغذیه سالم در کنترل قندخون
ثبت انستیتو تحقیقات تغذیه‌‌ای کشور در سازمان ملی یونسکو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: