کد خبر: ۲۶۸۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 30
دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران، از ورزشکاران مبتلا به کرونا خواست قبل از بازگشت به ورزش، حتما بررسی های قلبی و ریوی را انجام دهند.
شفاآنلاین>سلامت>محمدحسین پورغریب شاهی، روز دوشنبه گفت: توانبخشی و ورزش روزانه برای بیماران کرونایی پس از بهبودی، توصیه می شود.

به گزارش شفاآنلاین: پور غریب افزود: ورزش کردن این افراد می تواند به تدریج و با شدت کم در خانه باشد. به طوری که می توانند در خانه راه بروند و ورزش های تنفسی انجام دهند.

پورغریب شاهی تاکید کرد: بیماران کرونایی بهبود یافته که به طور منظم ورزش انجام می دهند، سریع تر به شرایط عادی بر می گردند.

وی گفت: افراد با رویکرد پیشگیری و بازتوانی، ورزش همگانی را جدی بگیرند.

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران، در ارتباط با فعالیت ورزشکاران در دوران کرونا، افزود: تاکید می کنیم این افراد در عین حالی که ورزش را ادامه بدهند، اقدامات بهداشتی را حتماً رعایت کنند.

وی ادامه داد: در ارتباط با ورزشکاران حرفه ای باید این نکته را متذکر شویم که این دسته از ورزشکاران حرفه ای، انجام ورزش با شدت بالا را بیشتر از یک ساعت نداشته باشند و می توانند در فواصل مختلف به ورزش ادامه دهند.

پورغریب شاهی با اشاره به درگیری قلب و ریه بیماران کرونایی، گفت: یکی از نگرانی های ما عوارض قلبی ریوی است که کرونا در ورزشکاران به جای می گذارد. لذا، توصیه اکید ما این است که ورزشکاران کرونایی بعد از بهبودی، پروتکل ۱۰ روز بی تحرکی را رعایت کنند. یعنی به هیچ وجه ورزش نکنند و بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز تست بدهند.

وی ادامه داد: این افرادحتماً بررسی های قلبی و ریوی نیاز دارند، لذا، توصیه جدی ما به ورزشکاران با علامت خفیف و شدید، این است که حتماً قبل از بازگشت به ورزش اقدامات قلبی و ریوی را انجام دهند تا از وضعیت جسمانی خود مطمئن شده و بعداً ورزش را شروع کنند.

پورغریب شاهی، در ارتباط با وضعیت مصرف مکمل های ورزشی در کشور به خصوص بعد از شیوع کرونا، افزود: با توجه به محدود شدن فعالیت باشگاه‌های بدنسازی، مصرف مکمل‌های ورزشی هم کاهش یافته است. متاسفانه فرهنگی که در زمینه مکمل‌های ورزشی است، به این صورت است که افراد قبل از طراحی یک برنامه غذایی سالم برای خود، برنامه مکملی کامل برای خودشان طراحی می‌کنند. حال دو بحث هم وجود دارد؛ یکی بحث مکمل‌های ورزشی و دیگری بحث مکمل‌ها و داروهای غیرمجاز است. از آنجایی که عوارض داروها و مکمل‌های غیرمجاز بر ایمنی بدن ناشناخته است و تعادل هورمون‌های بدن را بهم می‌زنند، توصیه می‌کنیم که افراد در این دوران کرونا مصرف مکمل را استاندارد و علمی کنند و سراغ فرآورده‌های غیرمجاز نروند. البته در این دوران کرونا مصرف این مکمل‌ها کمتر شده است.

وی گفت: اقدامی از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی و سازمان غذا و دارو در حال برنامه‌ریزی است تا اقدامات قانونی برای مکمل‌ها را افزایش دهند. در این زمینه نظارت زیاد است، اما متاسفانه بخشی از خرید و فروش مکمل‌ها در باشگاه‌ها یا فضای مجازی است که ممنوع هم هست. به هر حال مکمل‌ها یک تجارت است که مافیایی در آن وجود دارد و شاید آن مافیا دارد مبارزه می‌کند. تاکید می‌کنم که فرد تجویزکننده مکمل، مربی نیست. اتفاقی در باشگاه‌ها می‌افتد، این است که تجویز کننده مکمل مربی است، حال اگر مربی در حوزه تغذیه ورزشی تحصیل کرده باشد، اشکال ندارد، اما صرف مربی صلاحیت تجویز مکمل ورزشی را ندارد.
برچسب ها: قلبی ، کرونا ، ورزشکاران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: