کد خبر: ۲۶۸۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 30
طرح شهید سلیمانی در واقع طرح مشترکی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفان محسوب می‌شود که از دوم آذر در سراسر کشور اجرایی شده است.
شفاآنلاین>سلامت>طرح شهید سلیمانی با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و در گام چهارم مقابله با بیماری کووید ۱۹ در حال اجراست و سازمان‌های مردم نهاد را پای کار مبارزه با کرونا آورده است.

به گزارش شفاآنلاین:طرح شهید سلیمانی با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس به دنبال نتایجی مانند رهگیری و رصد فعال حداقل به میزان ۸۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه و کاهش بستری حداقل به میزان ۳۰ درصد در یک ماه و ۵۰ درصد در سه ماه است.

مسئولیت کمیته فنی طرح شهید سلیمانی بر عهده معاونت بهداشت وزارت بهداشت و مسئولیت کمیته اجرایی با بسیج جامعه پزشکی است.

بهره مندی از مشارکت مردمی

ماه‌ها مقابله با کرونا در کشور ثابت کرده که بهترین مسیر، جلب مشارکت اجتماعی از طریق نیروهای داوطلب مردمی و سازماندهی محله محور مردم است.

موضوعی که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید کرده و فرموده‌اند: بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی، کمک بزرگی به رهایی کشور از این عارضه همه گیر (ویروس کرونا) خواهد کرد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همین راستا از طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» با محتوای مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ و برای جلب مشارکت مردم از طریق انتخاب یک سفیر سلامت برای هر خانوار و یک رابط سلامت محله برای هر ۴۰ سفیر خانوار با محوریت بسیج امکانات محله استفاده کرده است.

طرح شهید سلیمانی در واقع طرح مشترکی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفان محسوب می‌شود که از دوم آذر در سراسر کشور اجرایی شده است.

شیوه اجرا چگونه است؟

اولین گام در اجرای این طرح، منطقه بندی و سازمان دهی نیروی انسانی متناسب با تیم‌های اجرایی پیش بینی شده است.

این امر بر اساس سطوح ارائه مراقبت‌های بهداشتی درمانی اولیه در روستا و شهر برنامه ریزی می‌شود.

همه شهرها به مناطق با جمعیت تعریف شده تقسیم و برای هر منطقه یک نفر مسئول تعیین می‌شود که ترجیحاً در مراکز خدمات جامع سلامت منتخب کووید ۱۹ منطقه مستقر شده و مسئولیت مدیریت برنامه را بر عهده می‌گیرد.

در شهرهای کوچک هر منطقه به طور متوسط ۴۰ هزار نفر، در شهرهای بزرگ ۸۰ هزار نفر و در کلان شهرها ۱۲۰ هزار نفر در نظر گرفته می‌شود که با هماهنگی نیروی مقاومت بسیج یکی از پایگاه‌های بسیج به عنوان مرکز فرماندهی منطقه انتخاب و ارتباط آن با مرکز خدمات جامع سلامت منطقه برقرار می‌شود.

سازماندهی و برنامه ریزی برای فعالیت کمیته‌های عملیاتی و تیم‌های اجرایی با مدیریت مشترک و مشارکتی پایگاه بسیج و مرکز خدمات جامع سلامت منتخب در منطقه تعیین شده انجام می‌شود.

در مناطق روستایی سازماندهی و برنامه ریزی با محوریت مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و خانه های بهداشت و با مشارکت پایگاه های بسیج انجام می شود. باید تلاش شود در امر خدمت رسانی به روستاییان از مشارکت های مردمی و داوطلبان همان روستا بهره گرفته شود.

پشتیبانی بر عهده چه کسی است؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی امور پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا (طرح شهید قاسم سلیمانی) را به پیرحسین کولیوند محول کرد.

سعید نمکی در این حکم خطاب به پیرحسین کولیوند نوشت: با توجه به سوابق ارزنده اجرایی، بدین وسیله امور پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا (طرح شهید قاسم سلیمانی) به جناب عالی محول می شود تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، هماهنگی با معاونان و مدیران ذیربط ستادی و استانی و مشارکت دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، در تهیه نیازمندی‌های اجرایی طرح مذکور اقدام فرمایید.

این طرح چه تاثیری در مدیریت کرونا خواهد داشت؟

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره تاثیر طرح شهید سلیمانی گفت: طبق هدف گذاری انجام شده و با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی طی سه ماه آینده، ۹۰ درصد قطع زنجیره انتقال کرونا، ۵۰ درصد تعداد بستری‌ها و ۴۰ درصد موارد فوتی ناشی از این ویروس کاهش خواهد یافت.

وی بیان کرد: حمایت‌های بسیج، سپاه و سایر سازمان های دولتی متولی امر، سازمانهای مردم نهاد و هلال احمر با توجه به روزهای سخت حاکم شده بر مردم اهمیت ویژه ای دارد و از طرفی در حال جنگ در ۲ جبهه کرونا و تحریم‌های ظالمانه هستیم.

آثار محدودیت‌ها و طرح شهید سلیمانی

سعید نمکی وزیر بهداشت هم در مورد آثار محدودیت‌ها و طرح شهید سلیمانی اظهار کرد: وضعیت بیماری در کشور به ویژه در شهرستان‌هایی که آبان ماه محدودیت در آنها اعمال شد، رو به بهبود است. برخی پیش بینی کرده بودند که در این ماه، مرگ های ۸۰۰ تا یک هزار مورد در روز را تجربه کنیم، اما خوشبختانه آمارها رو به بهبود است و هنوز اثرات محدودیت های جدید و طرح شهید قاسم سلیمانی خودشان را نشان نداده است.

وی افزود: برای قرنطینه بیمارانی که از نظر فضای فیزیکی، شلوغی خانواده یا وضعیت اقتصادی در شرایط نامناسبی قرار دارند به حدود ۴۰ هزار تخت نقاهتگاهی در هتل ها، مهمانسراها و اماکن اقامتی دستگاه های اجرایی نیاز داریم که در دستور کار دکتر کولیوند و بخش پشتیبانی طرح شهید قاسم سلیمانی قرار گرفته است. همچنین باید برای همکاران مشارکت کننده در این طرح، وسایل لوازم حفاظت فردی به مقدار کافی تامین شود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: باید برای ارزیابی پیشرفت طرح شهید سلیمانی در استان‌ها و دانشگاه های علوم پزشکی، شاخص های ارزیابی تعریف کنیم و بتوانیم در هر نشستی به روسای دانشگاه ها بازخوردهای لازم از پیشرفت ها و اشکالات را بدهیم.

نمکی بیان کرد: باید مراکز سرپایی و تست گیری از افراد مشکوک در کشور حداقل به پنج هزار مرکز یا پایگاه یا مرکز مدیریت بیماری را در شهرها و حاشیه شهرها برسانیم تا دسترسی مردم به مراکز تشخیصی، بهداشتی و تست گیری افزایش پیدا کند.

به هر حال آثار هر محدودیت یا طرحی حداقل بین دو تا سه هفته بعد مشخص می‌شود و امیدواریم که مشارکت سازمان‌های مردم نهاد، بسیج و هلال احمر در مدیریت و کنترل شیوع ویروس کرونا در کشور آثار مثبتی داشته باشد.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: