کد خبر: ۲۶۸۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 29
بیش از هر زمان دیگر در کشور نیاز به شناخت اپیدمولوژیک بیماری‌های چشمی حس می‌شود
 شفاآنلاین>سلامت>رییس دانشگاه علوم پزشکی شهبد بهشتی با اشاره به اینکه بیشترین میزان اختلال بینایی در کشورهای در حال توسعه گزارش می‌شود، گفت: این آمار در حالیست که بالغ بر ۴۵ تا ۵۰ درصد کم بینایی و نابینایی در کشور، قابل پیشگیری است.

 به گزارش شفاآنلاین:دکتر علیرضا زالی امروز در مراسم افتتاحیه پژوهشکده چشم و علوم بینایی و رونمایی از محلول نگهدارنده قرنیه که امروز یکشنبه در بیمارستان شهید لبافی نژاد برگزار شد، بر نقش بی بدیل این پژوهشکده در تولید محصولات فناورانه و پیشروی در درمان بیماری‌های لاعلاج و صعب العلاج چشمی تاکید کرد.

وی اظهار کرد: اساس تحول ساختاری پژوهش ماحصل اهتمام همه محققین در بیمارستان شهید لبافی نژاد و مرکز تحقیقات چشم دانشگاه است که موجب شد بسیار مدبرانه با بازمهندسی مطلوب در عرصه بسط تشکیلات پژوهشی شاهد دستیابی به این افتخار در عرصه ملی باشیم.

وی عنوان کرد: امروزه حرکت نوینی در عرصه چشم پزشکی در کشور آغاز شده که این مسیر شتابان و تحول آفرین، ارزنده و ستودنی است و دستاوردهای سترگی را نیز در پی خواهد داشت. نقش بیمارستان لبافی نژاد و مرکز تحقیقات چشم دانشگاه در این حرکت بی بدیل و تاریخی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به لزوم توجه به حوزه چشم پزشکی در ایران، در تمامی جنبه‌های کاربردی، علمی و انتقال مفاهیم نوین به متن جامعه، تصریح کرد: کشور ما در میان کشورهای حوزه مدیترانه شرقی جزو کشورهایی با نرخ بالای کم بینایی و نابینایی است. بر اساس پیش بینی‌ها در ایران بیش از ۳۰ هزار کودک نابینا وجود دارد که سالانه بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ مورد به این رقم افزوده می‌شود.

وی اظهار کرد: در تناسب با تغییر الگوی زندگی ایرانیان باید بدانیم بیماری‌های چشمی رو به افزایش است. پیش بینی ما این است در سال های آتی بیش از ۸ تا ۹ میلیون بیمار کاتاراکت دریافت کننده خدمات در کشور باشند، این آمار نتیجه تغییر سبک زندگی مردم خواهد بود. از طرفی بعد از عوارض پوستی، عوارض چشمی دومین مخاطره قابل توجه شغلی است.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد افرادی که به گلوکوم یا آب سیاه چشم مبتلا هستند از بیماری خود خبر ندارند، ادامه داد: بیش از هر زمان دیگر در کشور نیاز به شناخت اپیدمولوژیک بیماری‌های چشمی حس می‌شود.

زالی در ادامه بر لزوم پیشروی پژوهشکده چشم و علوم بینایی در بروندادهای پژوهشی و افزایش آگاهی مردم به خصوص در حوزه مدارس تاکید کرد.

رئیس دانشگاه اظهار کرد: یکی از افتخارات در کشور انجام سالانه نزدیک به ۷ هزار پیوند قرنیه بوده که بالغ بر ۹۴ درصد با موفقیت همراه است. بر اساس طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی، تعداد اعمال جراحی کاتاراکت و پیوند قرنیه دو شاخص برای پیشرفت علم چشم پزشکی در کشورهاست که ایران بدون هیچ شائبه‌ای جزو برترین این کشورها است.

وی در خصوص اهمیت نگهداری صحیح قرنیه پیوندی به علت زمان طولانی جابه جایی آن، عنوان کرد: نگهداری از قرنیه برای انجام جراحی پیوند با محلول‌های گران و های تکنولوژی خارجی امکان پذیر بود که به علت تحریم‌ها و در دسترس نبودن مواد اولیه برای تولید آن، این تهدید به فرصت تبدیل شد و سیناسول، نمونه داخلی با تلاش دانشمندان تولید شد. ساخت این محصول با تکنولوژی بالا و پیچیده دستاورد ارزشمندی است.

زالی گفت: یکی دیگر از افتخارات مرکز تحقیقات چشم دانشگاه حفظ جایگاه همکاری بین المللی با سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی برای سالیان متمادی است. در چنین شرایطی، این دستاوردها نشان از غنای علمی دارد که باید ثبت و ضبط شود.

رئیس دانشگاه بر لزوم استفاده مناسب از فناوری‌های حوزه چشم پزشکی و تولید محصولات فناورانه با به کارگیری از امکانات این پژوهشکده اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر طب بازساختی در علوم پزشکی به ویژه حوزه بیماری‌های چشمی بسیار پیشرفت داشته است و پژوهشکده چشم و علوم بینایی هم در این مسیر قرار دارد. این رویکرد نویدبخش اتفاقات خوبی در درمان عارضه‌های لاعلاج و صعب العلاج خواهد بود.

وی تصریح کرد: جای خالی انجام تحقیقات در زمینه اختلالات چشمی ناشی از کرونا در سطح جهانی بسیار حس می‌شود. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد، چشم بیش از هر زمان دیگری باید عامل پذیرش ویروس شناخته شود.

وی گفت: یکی از چالش‌هایی که مغفول می‌ماند، ظهور عوارض چشمی بعد از مراقبت ویژه بیماران است. پژوهشکده چشم و علوم بینایی باید گایدلاین مناسبی برای بخش‌های ICU بیمارستان‌ها تهیه کند تا از بروز این عوارض جلوگیری شود.

رشد ۵ برابری کیفیت پژوهش دانشگاه طی سالهای اخیر

افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بخشتی در این مراسم با اشاره به ضرورت راه اندازی پژوهشکده چشم و علوم بینایی، اظهار کرد: در سال ۹۶ به دنبال ترسیم نقشه تمایز دانشگاه، تلاش برای مرتفع کردن قله‌های پژوهشی با تکیه بر تمایزات گروه‌ها، مراکز و دانشکده‌ها آغاز و لزوم پیوست علوم بالینی با دانش مولکولی و ژنتیک، منجر به خلق پژوهشکده چشم و علوم بینایی شد.

وی این پژوهشکده را اولین پژوهشکده چشم و علوم بینایی در کشور اعلام کرد و گفت: راه اندازی این پژوهشکده به سرعت در شورای گسترش پیگیری شد. در آینده نزدیک قرار است پژوهشکده اورولوژی را نیز راه اندازی کنیم.

زرقی با اشاره به روزهای پرترافیک پژوهشی دانشگاه، عنوان کرد: در سال ۹۲، تولیدات دانشگاه هزار مقاله گزارش شده که این میزان در سال جاری به ۴ هزار مقاله رسیده است. همچنین از لحاظ کیفی نیز، در حوزه پژوهشی رشد ۵ برابری داشته‌ایم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه از انتشار ۳۸۶ مقاله کاربردی در زمینه کرونا خبر داد و افزود: در دانشگاه تهدیدها به فرصت‌های پژوهشی تبدیل شد.

وی در پایان تولید محلول نگهدارنده قرنیه برای اولین بار در کشور را نتیجه جهت گیری پژوهش‌ها به سمت پژوهش‌های کاربردی دانست و گفت: این محلول تکنولوژی فوق العاده پیچیده و ماندگاری بالایی دارد و تولید آن افتخار مبارکی است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: