کد خبر: ۲۶۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 29
دکتر رضا عرفانیان اظهار کرد: بیماری پولیپ بینی زائده‌ای به شکل اشک و غیر سرطانی است که در بینی یا حفره سینوس تشکیل می‌شوند.
شفاآنلاین>سلامت>تا به حال برایتان اتفاق افتاده که احساس کنید سرماخوردگی تان خوب نمی‌شود و بینی تان همیشه گرفته است؟ این احتقان و گرفتگی که حتی با مصرف داروهای بدون نسخه سرماخوردگی یا آلرژی بهتر نمی‌شود ممکن است به خاطر پولیپ بینی باشد.پولیپ بینی از گرفتاری‌های بسیارشایع در بیمارانی است که دچار علایم بینی، دستگاه تنفس فوقانی وتحتانی یا ریه هستند. پولیپ بینی می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد و کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع  در اینباره با دکتر رضا عرفانیان، متخصص گوش، حلق و بینی گفت‌وگو کرده ایم.
به گزارش شفاآنلاین:دکتر عرفانیان در اینباره می‌گوید: بیماری پولیپ بینی زائده‌ای به شکل اشک و غیر سرطانی است که در بینی یا حفره سینوس تشکیل می‌شوند. این مشکل به دو صورت، پولیپ یک طرفه و پولیپ دوطرفه در افراد مشاهده می‌شود.
دکتر عرفانیان ابراز کرد: پولیپ بینی توده‌هایی غیرسرطانی هستند که معمولا بدون درد بوده و ممکن است در اثر التهابات ناشی از آسم، عفونت‌های بینی و حلق (قارچی یا باکتریایی) و یا آلرژی‌ها ایجاد شوند.
این متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: این توده‌ها می‌توانند در درون حفره‌های بینی و یا داخل سینوس‌ها رشد کنند و در صورت بزرگ شدن می‌توانند تنفس را سخت و یا غیرممکن سازند.
وی با بیان این نکته که شایع‌ترین نوع پولیپ بینی، دو طرفه است "، اظهارداشت: شایع‌ترین دلیل ابتلا به پولیپ بینی، سینوزیت مزمن است که بر اثر ابتلا التهاب سینوس‌ها، مخاطات داخل بینی متورم و آبدار می‌شوند و معمولا خود را به صورت پولیپ نوع دوطرفه نشان می‌دهند.
دکترعرفانیان در ادامه علایم ابتلا به پولیپ بینی را اینگونه بیان کرد: سر درد مزمن، گرفتگی دائمی بینی، اختلال در حس بویایی، جمع شدن خلط در پشت حلق، عفونت‌های مکرر، صدای تو دماغی، خرناس کشیدن در هنگام خواب، خر و پف، کاهش حس چشایی، آبریزش بینی و عطسه کردن از جمله علایم ابتلا به پولیپ بینی است.
این متخصص گوش، حلق و بینی مطرح کرد: به طور کلی درمان‌های بیماری پولیپ بینی به دو صورت انجام می‌شود که عبارتند از درمان دارویی و جراحی.وی اضافه کرد: درمان دارویی پولیپ بینی شامل استفاده از اسپری بینی کورتن دار، اسپری‌های ضد آلرژی، سرم شستشو و داروهای خوراکی حاوی کورتن و آنتی بیوتیک می‌باشد که در صورتی که بهبودی حاصل نشود، انجام جراحی پیشنهاد می‌شود.
دکترعرفانیان بیان کرد: انجام جراحی برای درمان پولیپ بینی از طریق سیستم آندوسکوپی صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه برشی در بینی انجام نمی‌شود و دهانه سینوس‌هایی که باعث التهاب شده‌اند، باز شده و از این طریق هم التهاب سینوس‌ها از بین می‌رود و هم داروهای مصرفی راحت‌تر بر مخاط سینوس‌ها اثر می‌گذارد.
این متخصص گوش، حلق و بینی توضیح داد: پولیپ منفرد بینی هم در واقع نوعی کیست است که در زیر مخاط سینوس‌ها قرار دارد که به تدریج ترشحات داخل کیست افزایش یافته و به مرور زمان این نوع پولیپ را در فرد ایجاد می‌کند و درمان اصلی آن جراحی است که در طی عمل جراحی کل پولیپ‌ها از خاستگاه اصلی به صورت کامل برداشته می‌شوند.
وی با بیان این نکته که " وراثت نیز در ابتلا افراد به بیماری
پولیپ بینی نقش دارد"، اظهار کرد: نوعی پولیپ بینی وجود دارد که بر اثر ابتلا به سینوزیت‌های قارچی آلرژیک ایجاد می‌شود
بدین صورت که واکنش‌های آلرژن‌های قارچی به دلیل ایجاد تورم در مخاط بینی باعث ایجاد پولیپ می‌شوند.
دکترعرفانیان ادامه داد: پولیپ بینی که به دلیل ابتلا سینوزیت‌های قارچی آلرژیک در فرد ایجاد می‌شود می‌تواند هم یک طرفه و هم دوطرفه باشد اما علامت مهم آن بدین صورت است که کاهش حس بویایی در فرد مشاهده می‌شود.
این متخصص خاطرنشان کرد: در صورتی که واکنش آلرژیک به قارچ‌ها در افراد تشدید یابد احتمال بدشکل شدن بینی و جمجمه در فرد وجود دارد و درمان اصلی فقط جراحی و همراه با استفاده از داروهای ضد آلرژی است.وی بیان کرد: گرفتگی بینی می‌تواند به غیر علایم ابتلا به پولیپ بینی، در افراد مبتلا به انحراف تیغه بینی، رینیت آلرژیک و رینیت غیر آلرژیک ناشی از حساسیت به عطر، مواد شیمیایی و...، ابتلا به تومورها در این ناحیه و بزرگی لوزه سوم مشاهده شود. دکترعرفانیان توصیه کرد: افراد در صورت مشاهده گرفتگی بینی حتما به پزشک مراجعه کنند زیرا امکان دارد که فقط به بیماری پولیپ مبتلا نبوده و دلایل دیگری مانند وجود تومور و... باشد که باید سریعا اقدامات درمانی لازم جهت رفع آن انجام شود.
این متخصص گوش، حلق و بینی در پایان گفت: نباید پولیپ را با بزرگی شاخک‌های تحتانی بینی، اشتباه گرفت. برخلاف پولیپ شاخک‌های بزرگ شده، در لمس حس دارند و فشار روی آنها باعث ایجاد درد می‌شود.آفتاب یزد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: