کد خبر: ۲۶۸۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 27
در تحقیق اخیر در حدود یک‌چهارم از بیماران علائم گوارشی بیماری کووید ۱۹ مانند اسهال و سایر علائم گوارشی را بروز دادند، این علائم در موارد خفیف کووید ۱۹ دیده می‌شد.

شفاآنلاین>سلامت>در ابتدای شیوع کرونا این بیماری‌ علائمی مشابه همچون آنفلوآنزا و سرماخوردگی داشت. با گذشت زمان از شیوع این بیماری در جهان و مقاوم شدن ویروس علائم جدید نیز در بین مبتلایان مشاهده شد. در این میان ابتلا به اسهال، استفراغ و بیماری‌های گوارشی در بین برخی از مبتلایان به کووید -19 مشاهده می‌شود.

علامتی که کروناست نه مسمومیت

به گزارش شفاآنلاین:زمانی‌ که بیشتر افراد به بیماری کووید ۱۹ فکر می‌کنند، اغلب علائمی مانند سرفه خشک و تب بالا همراه است. این در حالی است که تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کرونا در برخی موارد فقط با علائم گوارشی ظاهر می‌شوند. در تحقیق اخیر در حدود یک‌چهارم از بیماران علائم گوارشی بیماری کووید ۱۹ مانند اسهال و سایر علائم گوارشی را بروز دادند، این علائم در موارد خفیف کووید ۱۹ دیده می‌شد و این بیماران دیرتر از بیمارانی که دارای علائم تنفسی بودند، به دنبال دریافت خدمات درمانی رفته‌اند. هر چند عدم تشخیص زودهنگام این بیماران، به‌طور غالب ممکن است منجر به گسترش ناخواسته این بیماری در بیماران سرپاییِ مبتلا به بیماری خفیف شود که بیماری‌شان تشخیص داده نشده و از ظرفیت خود برای آلوده کردن دیگران آگاه نیستند.

18 درصد مبتلایان به کرونا علائم گوارشی دارند

پژوهشگران دریافتند که ۱۸ درصد بیماران کووید-۱۹ دارای علائم گوارشی هستند و ۱۶ درصد بیماران فقط علائم گوارشی دارند. علائم گوارشی کووید طیف گسترده‌ای دارند و می‌توانند شامل بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال و درد منتشر شکمی باشند. به گفته پژوهشگران شمار فزاینده‌ای مقالات نشان می‌دهند که علائم شکمی یک تظاهر رایج در کووید-۱۹ است.

این پژوهشگران امر متخصصان رادیولوژی را ترغیب می‌کنند که هنگام تصویربرداری از بیماران در دوران پاندمی کرونا هوشیار باشند و علائم التهاب روده، وجود در روده و سوراخ شدن روده را جستجو کنند. گرچه این علائم شدید نادر هستند اما وجود آنها به معنای آن است که بیماری پیشرفته وجود دارد. البته این پژوهشگران می‌گویند وجود این علائم رادیولوژیک لزوما به معنای دچار بودن فرد به کووید-۱۹ نیست و ممکن است بسیاری علل دیگر هم داشته باشد. هرچند یکی از این علل بالقوه عفونت ناشی از کروناویروس‌ها که دوران شیوع بالای کووید-۱۹ باید به آن توجه داشت.

نکات مورد توجه برای کرونایی‌ها با علائم گوارشی

بیماران گوارشی مشکوک به کرونا دستشویی و تخت مخصوص به خود را داشته باشند، دستان خود را مرتب بشویند و سطوح را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنند مانند توالت فرنگی، سنگ دستشویی، دکمه  یا دستگیره سیفون، دستگیره در دستشویی، تلفن، پیشخوان و سایر سطوحی که اغلب با آنها در تماس هستید.

کرونایی‌ها با علائمی گوارشی چه نوع تغذیه‌ای داشته باشند؟

اگر بیمار اسهال یا استفراغ دارد جایگزین کردن مایعات از دست رفته مهم است. تهیه او آر اس ORS  از داروخانه و مصرف آن بهترین راه حل است زیرا دارای نمک و شکر است که بدن در اثر اسهال از دست می‌دهد یا می‌توانید آب میوه‌های آبدار یا نوشیدنی‌های ملایم را به همراه کراکر شور و آبگوشت جرعه جرعه و کم کم میل کنید. بیمار رژیم ملایمی داشته باشد غذاهایی مانند موز، برنج سفید، سس سیب و نان تست را که می‌توانند به کاهش تمایل به دفع و تامین کربوهیدرات‌های مورد نیاز بدن کمک کنند، مصرف شود. همچنین می‌توانید جو دوسر، سیب زمینی آب پز یا پخته شده و مرغ پخته شده بدون پوست را امتحان کنید. اگر مشکلات معده شما به خاطر مشکلات گوارشی یا مسمومیت غذایی باشد، به طور معمول باید تا ۴۸ ساعت بهتر شوید در غیر این صورت با پزشک خود تماس بگیرید چرا که ممکن است این علائم به خاطر عفونت باکتریایی جدی‌تر یا علائم اولیه کووید ۱۹ باشند.

سیر بیماری کووید-۱۹

بیماران مبتلا به علائم گوارشی نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی دیرتر به دنبال مراقبت‌های پزشکی می‌روند که این مدت به طور حدودی ۱۶ روز در مقایسه با ۱۱ روز بوده است. مطالعات جدید نشان می‌دهد که در بیماران مبتلا به علائم گوارشی مدت زمان شروع علائم تا بهبود کامل از ویروس، طولانی‌تر بوده و احتمال دارد که ویروس در مدفوع این بیماران نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی به میزان بیشتری دیده شود (۷۳ درصد در مقابل ۱۴ درصد). این بیماران نسبت به بیماران دارای علائم تنفسی مدت زمان طولانی‌تری بیمار بودند.

تیم تحقیق چینی بر این مورد تاکید دارد که بیماری‌های بسیاری در سطح جامعه وجود دارد که باعث ایجاد علائم گوارشی می‌شوند و بیشتر موارد ابتلا به اسهال، تهوع، استفراغ و کم‌اشتهایی از علائم ابتلا به کووید ۱۹ نیستند.

با این وجود، پزشکان باید بدانند که این علائم اولیه جدید و حاد گوارشی در بیمار مشکوک به کروناویروس حداقل باید باعث سرعت بخشیدن در رسیدگی به این بیماری و بیماران شود بنابراین علائم گوارشی بیماری کووید ۱۹ باید مدنظر درمانگران باشد.

چه زمانی با پزشک در تماس باشیم؟

اگر مشکلات معدهٔ شما به خاطر مشکلات گوارشی یا مسمومیت غذایی باشد، به‌طور معمول باید تا ۴۸ ساعت بهتر شوید. در غیر این صورت با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است این علائم به خاطر عفونت باکتریایی جدی‌تر  یا علائم اولیهٔ کووید ۱۹ باشند. همچنین در صورت داشتن شرایط زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

دهیدراسیون و از دست دادن شدید آب بدن. نشانه‌ها شامل ادرار تیره، ضعف شدید، دهان و زبان خشک و سرگیجه است.  اسهال خونی و  سیاه و یا درد شدید شکم و اگر تب، سرفه یا احساس تنگی نفس دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها: گوارشی ، کرونا ، مسمومیت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: