کد خبر: ۲۶۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 26
دوباره تب تند زایمان در یک تاریخ رُند بالاگرفته و همچنان سلامت فرزندان قربانی لاکچری بازی می‌شود؛ آن‌هم در روزهای کرونایی!

شفاآنلاین>سلامت>«دکتر برای ۵ آذر وقت سزارین داده بود ولی بعد از آخرین سونوگرافی خواستیم برای ۹/۹/۹۹ وقت بگیریم چون عدد رندی است؛ خیلی هم لاکچری است». «من از طریق پیج اینستاگرام و تبلیغاتم درآمد دارم از ابتدای بارداری هم برای پسرم یک پیج درست کردم؛ چی بهتر از اینکه در تاریخ رندی به دنیا بیاید؛ اینجوری هم فالوئر بیشتری جذب می‌کنم هم درآمدم بیشتر می شود». 

 به گزارش شفاآنلاین:«ما همیشه دوست داشتیم که فرزندمان در آذرماه به دنیا بیاید چراکه در این ماه ازدواج کردیم؛ چی بهتر از اینکه در تاریخ رندی باشد که چهار ۹ کنار هم قرار می گیرند». اینها بخشی از دلایل و حرف‌های پدران و مادرانی است که دنبال ثبت تاریخ تولد فرزندشان در نهمین روز از نهمین ماه سال ۹۹ هستند؛ موضوعی که در اصطلاح پزشکی به آن می‌گویند «دستکاری تاریخ تولد» البته این کار در زایمان‌های طبیعی به سبب غیر پیش بینی بودن زمان زایمان امکان پذیر نیست و تنها در زایمان‌های سزارین است که یک تاریخ مشخص با تشخیص پزشک برای بیمار معین می‌شود.

خبر تاریخ تولدهای لاکچری نخستین بار در ۰۸/‏۰۸/‏۸۸‬ مطرح شد و پس از آن هر وقت تقویم عددهای خاصی را ردیف می‌کند صف‌های طولانی زایمان در بیمارستان‌ها نیز ایجاد می‌شود. با این وجود امسال با سال‌های دیگر و تاریخ‌های دیگر کمی تفاوت دارد و علاوه بر خطر همیشگی زایمان‌های دیر از موعد یا زودهنگام برای جنین، با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ ویروسی که کادر درمان را از همیشه فرسوده‌تر کرده است و حالا دیگر کمتر مرکز درمانی وجود دارد که عاری از ویروس باشد اما به نظر می‌رسد والدین به این راحتی‌ها از تاریخ رند ۹/۹/۹۹ نگذشته اند و حتی با وجود خطرات احتمالی برای سلامت نوزادانشان و با اصرار زیاد تاریخ زایمان را جابه جا کرده تا از قافله لاکچری بازها جا نمانند.

سلامت قربانی لاکچری بازی

متأسفانه به لطف شبکه‌های اجتماعی این روزها مراسمی مانند تعیین جنسیت جنین، ماه‌گرد ازدواج، جشن مشخص شدن تاریخ زایمان و … جزو اتفاقاتی هستند که به تازگی وارد فرهنگ خانواده‌های ما شده اند و هر روز زیادتر نیز شده است اما ای کاش ماجرا به برگزاری همین جشن‌ها ختم می‌شد. حالا دیگر پای زایمان در تاریخ‌های رند هم به میان آمده است و خطر سلامت جنین نیز چاشنی آن شده است. اینجاست که یک سوال به ذهن‌ها خطور می‌کند؛ پدر و مادری که به اصطلاح نمی‌خواهند یک خار به پای فرزندان وارد شود، چطور حاضر می‌شوند با سلامت او آن هم در ماه آخر بارداری بازی کنند؟ آیا آگاهی لازم را ندارند؟ کاش اینطور باشد اما متأسفانه بسیاری از پدر و مادران با علم به خطرات موجود باز هم اصرار بر زایمان در تاریخ‌های رند را دارند.

۹/‏۹/‏۹۹ شوخی یا واقعیت؟!

همانطور که گفتیم ۹/‏۹/‏۹۹‬ با تاریخ‌های رند تا قبل از این تفاوت‌های زیادی دارد امسال ما مهمان ناخوانده ای داریم که این روزها هر روز جان بیش از ۴۰۰ نفر را می‌گیرد و گویی فعلاً قصد عزیمت ندارد و البته این کادر درمان اند که از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا  تا الان که فقط یک ماه به یک‌سالگی مهمانی این ویروس مانده در خط مقدم جبهه مقابله با آن هستند، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مملو از افرادی است که سرفه‌های خشکشان گوش فلک را کرد کرده است حال در چنین وضعیتی که هر لحظه امکان ابتلاء به این ویروس وجود دارد زایمان در یک تاریخ رند چه اهمیتی دارد؟

۹/‏۹/‏۹۹‬ شاید برای من و شما یک تاریخ عادی باشد اما بسیاری از افراد از خیر این تاریخ نگذشته و مراسم و میهمانی‌های‌شان از جمله عقد و عروسی را در این تاریخ برنامه ریزی می‌کنند تا این جای ماجرا شاید توجیه این افراد منطقی به نظر برسد اما زمانی که پای زایمان و سلامت نوزاد به میان می‌آید و تاکید روی تاریخ تولد لاکچری در اولویت قرار می‌گیرد؛ تبدیل به مسئله مهمی می‌شود که هیچ‌گونه توجیه و دلیلی پاسخگوی این خطر نیست و بیشتر شبیه به شوخی می‌ماند که رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.


کسب درآمد با تاریخ تولد فرزند

متأسفانه مد لاکچری بازی با تاریخ تولد نوزاد که بسیار هم باب شده است فقط مختص علاقه والدین به یک تاریخ رند نیست، چراکه بسیاری از والدین را دیده ایم که افتخار می‌کنند نوزادشان در روز تولد مادر یا پدر یا سالگرد ازدواجشان، تاریخ آشنایی شأن و … به دنیا آمده است؛ «فرزندم در ۰۹/‏۰۹/‏۹۹‬ به دنیا آمده است و حتی تاریخ تولدش خاص است.» «کرونا دیگر یک سال است که آمده است حالا من چه تاریخ زایمانم را عقب بیاندازم چه نه، کرونا هست؛ پس لااقل بگذار پسرم در تاریخ رندی به دنیا بیاید». برخی والدین دیگر به دنبال سود و تجارت حتی با تاریخ تولد شیک و لاکچری نوزادشان هستند؛ از زمانی که متوجه بارداری خود می‌شوند اقدام به تأسیس یک صفحه اینستاگرامی برای فرزند به دنیا نیامده شأن می‌کنند و از جشن‌های لاکچری تعیین جنسیت تا به دنیا آمدنش و پس از آن عکس و فیلم‌های زیادی را در صفحه اینستاگرام منتشر می‌کنند و به دنبال کسب درآمد از این راه هستند پس چه راهی بهتر از زایمان در یک تاریخ رند برای رونق بیشتر و بهتر این کار.

اما به راستی زایمان زودتر یا دیرتر از موعد و به خصوص در تاریخ‌های رند چه خطراتی برای مادر و جنین دارد؟

زایمان در تاریخ‌های رند فاجعه است

فرزانه مشیری، فوق تخصص زنان، زایمان و نازایی در خصوص خطرات ناشی از زایمان‌های تاریخ رند برای جنین در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: می‌توانم بگویم زایمان‌های تاریخ رند فاجعه‌ای است که در این چند سال اخیر متأسفانه بسیار شایع شده است.

بیشتر پزشکان زنان و زایمان مخالف زایمان در تاریخ‌هایی مشخص هستند چراکه در این تاریخ‌ها بیمارستان‌ها شلوغ هستند؛ به دلیل مراجعات زیاد کادر درمانی خسته هستند و رسیدگی به بیمار کاهش پیدا می‌کند. از طرفی محیط اتاق عمل‌ها برای دریافت هرگونه آلودگی میکروبی و عفونی مساعد می‌شود

مشیری بیان کرد: به طور کلی تاریخ زایمان را تا حدودی می‌توان مشخص کرد به این شکل که اگر فرد در بارداری اول باشد تا نزدیک به ۴۰ هفته فرصت دارد و اگر در بارداری دوم به بعد باشد و زایمان به صورت سزارین انجام شود بین ۳۸ تا ۳۹ هفته تاریخ حدودی زایمان است؛ در این زمان می‌توان با تشخیص پزشک و نظر والدین زمانی را برای زایمان هماهنگ کرد.

وی عنوان کرد: بیشتر پزشکان زنان و زایمان مخالف زایمان در تاریخ‌هایی مشخص هستند چراکه در این تاریخ‌ها بیمارستان‌ها شلوغ هستند؛ به دلیل مراجعات زیاد کادر درمانی خسته هستند و رسیدگی به بیمار کاهش پیدا می‌کند. از طرفی محیط اتاق عمل‌ها برای دریافت هرگونه آلودگی میکروبی و عفونی مساعد می‌شود بنابراین زایمان در تاریخ‌های رند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

این فوق تخصص زنان با اشاره به همزمانی شیوع ویروس کرونا و تاریخ ۰۹/‏۰۹/‏۹۹‬ گفت: همانطور که می‌دانید کادر درمانی ما چندین ماه است که درگیر ویروس منحوس کرونا هستند و خسته و فرسوده شده اند؛ البته برای تاریخ ۰۹/‏۰۹/‏۹۹‬ نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت به پزشکان زنان و زایمان ابلاغ شده است تا از انجام سزارین‌های غیرضروری پرهیز شود تا آمار آن روز بالا نرود چراکه ممکن است ازدحام در این تاریخ به خصوص در روزهایی که آمار کرونا تا این حد بالاست بسیار خطرناک باشد و حتی می‌تواند مادری سلام و سلامت برای زایمان به بیمارستان مراجعه کند اما هم خودش و هم فرزندش مبتلا به کرونا شوند بنابراین این عمل در شرایط کنونی اصلاً صحیح نیست.


اهمیت هفته‌های آخر بارداری برای سلامت جنین

اما هفته‌های آخر بارداری برای تکامل جنین بسیار ضروری است؛ مشیری در این خصوص نیز اظهار کرد: علی رغم باور غلط مادران مبنی بر وزن گیری جنین در اوایل بارداری و پرخوری هایی که سبب دیابت و فشار خون بارداری می‌شوند؛ وزن گیری جنین در هفته‌های آخر انجام می‌شود و اصل رشد بچه در یک ماه و نیم آخر است، همچنین از ۲۵ تا ۲۷ هفته که حدود هفت ماهگی تا هشت ماهگی است ریه جنین اقدام به تکمیل شدن می‌کند بنابراین در این تاریخ اگر به هر دلیلی اعم از جدایی جفت یا دلایل دیگر بچه به صورت نارس به دنیا بیاید احتمال زنده ماندن آن به زیر نیم درصد می‌رسد.

وی در خصوص متقاضیان تاریخ ۰۹/‏۰۹/‏۹۹‬ برای زایمان چنین گفت: متأسفانه متقاضی زایمان در تاریخ‌های رند همیشه زیاد است اما این پزشکان هستند که باید بیمار را نسبت به خطرات این نوع از زایمان آگاه کنند چراکه تاریخ رند اهمیتی ندارد و اتفاقاً در این تاریخ‌ها چون بیمارستان شلوغ است بهتر است که جراحی در روز دیگر انجام شود که شرایط بیمارستان بهتر است؛ برای مثال در تاریخ ۱/۱ امسال در یکی از بیمارستان‌ها که شیفت بودم حدود ۲۰۰ مورد زایمان به ما مراجعه کرده بودند که متأسفانه ۷ تا ۸ مورد جنین فوت کرده بود آن هم تنها به این دلیل که پدر و مادر اصرار به زایمان در یک تاریخ رند را داشته و صبر کرده بودند تا به آن تاریخ برسند.

مشیری در آخر عنوان کرد: امیدوارم امسال آمار بالایی نداشته باشیم چراکه با وجود خستگی کادر درمانی ما و شرایط کرونایی خطرات این نوع زایمان‌ها بیش از پیش شده است.

برچسب ها: هدیه ، خیانت ، والدین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: