کد خبر: ۲۶۸۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 25
همچنین ۵۸۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۹۱۳ هزار و ۲۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
شفاآنلاین>سلامت>بیماری کووید- ۱۹ همچنان در کشور قربانی می گیرد و بیشتر بیمارستان‌ها به شکل مستقیم یا غیرمستقیم درگیر این ویروس هستند، اما تعداد فوتی‌های کرونا در این روزها قابل توجه است به طوری که برخی استانها رکورد بستری و فوتی‌ها را تجربه کردند.

 به گزارش شفاآنلاین: موج جدید شیوع بیماری کرونا و سیر صعودی آمار جانباختگان نگرانی ها را افزایش داده است و در این شرایط طرح جامع محدودیت های کرونایی در سراسر کشور در حال اجرا است و شدت و تداوم این محدودیت ها به شرایط قرمز یا هشدار هر استان بستگی دارد.

آمارها نشان می‌دهد که موج سوم کرونا ممکن است به مراتب بدتر از مراحل اول و دوم آن باشد و به همین دلیل مسوولان نسبت به وخامت بحران شیوع این بیماری همه گیر در کشور به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هشدار می دهند.

روند آمار فوتی‌های کرونا تا چند هفته پیش سیر نزولی به خود گرفته بود  و حتی به حدود ۱۰۰ نفر رسید، اما در نهایت به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی ، بیماری دوباره خیز برداشت و فوتی‌های روزانه کرونا حتی به بالاتر از ۴۸۰هم رسید و به گفته مسئولان وزارت بهداشت و متخصصان ادامه روند بیماری با وضعیت کنونی شرایط بدی را رقم خواهد زد.

از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور حدود ۸۰ درصد مردم از ماسک استفاده می کردند اما به تدریج که پیام ها و تبلیغات در مواجهه با بیماری کووید ۱۹ به مسئله روزمره تبدیل شد، این موج از حساسیت و نگرانی نیز فروکش کرد و مردم همانند روزهای اول استفاده از ماسک را جدی نگرفتند و بازتاب این بی توجهی منجر به رسیدن موج اول، دوم و سوم این بیماری شد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران گفت : با فوت ۴۶۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۶ هزار و ۲۰۷ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری  افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (پنجم آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۸۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۳۷۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۹۴ هزار و ۳۸۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۶۲۵ هزار و ۶۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۹۱۳ هزار و ۲۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند. 

در حالی که خبرها حاکی از رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم است و از روز شنبه همراهی خوبی را برای قطع زنجیره شیوع این ویروس از خود نشان داده اند اما بی توجهی های هفته های گذشته امار مرگ ومیر را همچنان بالا نگه داشته و در برخی نقاط نیز شرایط بسیار شکننده گزارش شده  است .

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این باره  با اشاره به اینکه روزانه به‌ صورت متوسط ۹ بیمار کرونایی در قم جان خود را از دست می‌دهند گفت که  وضعیت کنترل و پیشگیری از کرونا در قم کاملا شکننده است و در صورت کمترین بی‌توجهی بار دیگر با جهش این ویروس روبه‌رو خواهیم شد.

محمدرضا قدیر با بیان اینکه  برخی از دستگاه‌های دولتی قم، مبارزه و پیشگیری از کرونا در اولویت اول خود قرار نمی‌دهند یاد آور شد: ارائه خدمات سلامت در قم تاکنون عادلانه و مبتنی بر حفظ کرامت مردم بوده و حداکثر خدمات به بیماران ارائه‌ شده است.

جانشین رئیس ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا در شهربابک در استان کرمان نیز گفت که با اعمال محدودیت‌ها شاهد کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این ویروس در شهرستان شهربابک بوده‌ایم.

در شهرستان خلخال نیز رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی این شهرستان با بیان اینکه  محدودیت‌های تردد و الزام همگان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، میزان ابتلا به بیماری کرونا در این شهرستان را تا حدودی کاهش داده است. گفت که در صورت ادامه محدودیت‌های اجتماعی و افزایش سطح رعایت موارد پیشگیرانه توسط مردم نیازی به استفاده از باقیمانده ظرفیت بخش کرونای بیمارستان خلخال و یا برپایی بیمارستان صحرایی نخواهد بود.

فرماندار شهرستان اسلامشهر در استان تهران نیز با اشاره به اعمال محدودیت های جدید گفت که  میزان فوت بیماران مبتلا به کویید 19 طی سه روز گذشته در این شهرستان به صفر رسیده‌ است.

مسعود مرسلپور با بیان اینکه شهرستان اسلامشهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته و میزان مراجعه بیماران مبتلا به ویروس کرونا به بیمارستان های این شهرستان کاهش یافته است، افزود: وخامت حال برخی از بیماران بخش کرونا بیش‌ از قبل شده است.

استاندار کرمانشاه  هم با اعلام اینکه اعمال محدودیت‌ها منجر به کاهش شیوع ویروس کرونا و آمار بیماران بستری در بیمارستان‌های استان شده است گفت که شرایط استان ما تا قبل از اعمال محدودیت ها بسیار دشوار بود؛ در حالی که ما خود را برای بستری هزار نفر آماده کرده بودیم، آمار بستری ها در آبان ماه به یک هزار و ۲۶۰ نفر رسید.

هوشنگ بازوند با یادآوری اینکه در زمان اوج بیماری میزان مرگ و میر کرونا در کرمانشاه به روزی ۲۴ نفر هم رسید، افزود: محدودیت های نیم بند ساعت ۱۸ به بعد که اجرایی شد منجر به کاهش آمار مبتلایان شد.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان نیز با اشاره به اجباری شدن استعلام سلامت مسافران(تست کرونا) در پایانه‌های این استان گفت که ارائه خدمات حمل و نقل عمومی به افراد مبتلا و یا مشکوک به بیماری کرونا ممنوع است.

صفر صادقی‌راد تاکید کرد که  برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، سامانه شرکت های حمل و نقل عمومی از طریق کد ملی، وضعیت سلامتی مسافران را بررسی و استعلام می کند.


           
برچسب ها: کرونا ، اخبار ، کووید19
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار