کد خبر: ۲۶۸۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 25
ترجمه و انتشار گایدلاین‌های تخصصی در زمینه اصول اخلاقی در شرایط همه‌گیری بیماری‌های عفونی اقدام مهم دیگری است که در ایران انجام شده است

شفاآنلاین>سلامت>سرپرست مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که تخصیص منابع برای انجام تحقیقات بر روی کووید ۱۹ در اولویت قرار گرفته، اظهار کرد: بررسی اخلاقی پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با کووید۱۹ در کمیته‌های اخلاق دانشگاه‌ها با سرعت بیشتری صورت می پذیرد و در عین حال دقت لازم در مورد اینکه خطری محققان و شرکت کنندگان را تهدید نکند، انجام می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر باقر لاریجانی، در نشست مجازی هم‌اندیشی اعضای هیات علمی و دانش آموختگان دکترای اخلاق پزشکی کشور که چهارم آذر ماه سال جاری به میزبانی دبیرخانه شورای عالی اخلاق پزشکی برگزار شد، ضمن اشاره به مباحث فوری پیش‌روی شورای عالی اخلاق در زمینه واکسن و خدمات درمانی کووید19، این نشست را بستری مناسب برای مشارکت و همفکری همکاران از سراسر کشور برای پیشبرد اهداف شورا دانست.

وی افزود: هدف از برپایی این نشست، بهره‌گیری از توانمندی تمامی گروه‌ها و اعضای محترم هیات علمی در راستای هم‌افزایی  فعالیت‌های عرصه اخلاق پزشکی کشور است.  

نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی کشور ضمن تبیین لزوم همکاری‌های بیشتر در زمینه پژوهش‌های اخلاق، رسالت اصلی شبکه تحقیقاتی اخلاق پزشکی کشور را ساماندهی و هم‌افزایی پژوهش‌های اخلاق پزشکی کشور دانست و ادامه داد: در زمینه آموزش نیز بستر آموزش مجازی فرصتی مناسب برای دسترسی عادلانه و همه‌گیر تمامی دانشجویان کشور به مباحث اخلاق فراهم کرده است.

وی با اشاره به این که تخصیص منابع برای انجام تحقیقات بر روی  کووید ۱۹ در اولویت قرار گرفته، افزود: بررسی اخلاقی پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با کووید۱۹ در کمیته‌های اخلاق دانشگاه‌ها با سرعت بیشتری صورت می پذیرد و در عین حال دقت لازم در مورد اینکه خطری محققان و شرکت کنندگان را تهدید نکند، انجام می‌شود.

لاریجانی در ادامه اظهار کرد: ترجمه و انتشار گایدلاین‌های تخصصی در زمینه اصول اخلاقی در شرایط همه‌گیری بیماری‌های عفونی اقدام مهم دیگری است که در ایران انجام شده است و مقالات متعددی در ایران در زمینه های مختلف مرتبط با موضوعات اخلاق پزشکی در مواجهه با کووید ۱۹ به چاپ رسیده است.

در ادامه این جلسه مجازی، دکتر احسان شمسی کوشکی، دبیر کمیته اخلاق در پژوهش شورای عالی اخلاق، به مراحل اداری شکل‌گیری شبکه تحقیقاتی اخلاق و برنامه‌های آتی آن اشاره کرد و این شبکه را ساختاری مناسب به منظور افزایش تبادلات علمی در زمینه مسایل مرتبط با اخلاق دانست.

دکتر پونه سالاری، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گزارشی از روند تالیف دو کتاب درسنامه اخلاق پزشکی ویژه دستیاران و کتاب پزشک و ملاحظات اخلاقی ارائه کرد و اظهار امیدواری کرد این کتاب‌ها به عنوان منابع کاربردی راهگشای تصمیم‌گیری پزشکان باشد.

همچنین دکتر امیراحمد شجاعی و دکتر علیرضا پارساپور به ارائه گزارشی از آماده‌سازی دوره آموزش مجازی اخلاق پزشکی برای دانشجویان و دستیاران پزشکی پرداختند و این بستر را آماده جلب مشارکت تمامی اعضای هیات علمی اخلاق پزشکی کشور دانستند.

گزارشی از روند اجرایی هشتمین کنگره سالانه مجازی اخلاق پزشکی ایران نیز توسط دکتر مجتبی پارسا، عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه شد. این کنگره در تاریخ ۲۵ تا ۲۹ آذر ماه با محوریت اخلاق در همه گیری کووید19 و آموزش اخلاق حرفه ای برگزار خواهد شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در انتهای جلسه، دکتر لیلا افشار، دانشیار گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توضیحاتی را در مورد بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای و بازنگری برنامه عملیاتی بسته مذکور در راستای توسعه آموزش اخلاق حرفه‌ای مبنی بر ارزش‌های ایرانی-اسلامی ارائه کرد.

برچسب ها: کرونا ، پروژه ، تحقیقات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: