کد خبر: ۲۶۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 24
همکاری در بیمارستان محدود و مشکل بود ولی در خصوص تغییر غذا همکاری کردند اما در کارهای درمانی دست ما بسته بود، اما در نهایت نتایج خیره کننده و خوبی به دست آمد.
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص طب سنتی با اعلام اینکه تحقیقات و درمان بیماری کووید۱۹ در طب سنتی بر اساس بیانیه هلسینکی انجام می‌شود، خواستار برخورد با شیادان در هر دو طیف طب سنتی و جدید شد.

به گزارش شفاآنلاین:رضا منتظر متخصص طب سنتی با حضور در خبرگزاری مهر در گفتگوی تفضیلی در خصوص داروهای گیاهی و عدم اجازه حضور متخصصین طب سنتی برای درمان بیماران کرونایی توضیحاتی ارائه کرد که به آنها اشاره می‌کنیم.

وی در خصوص بیماری کرونا از نظر طب سنتی گفت: از اسفند ۹۸ که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، آنالیز خود را روی بیماری انجام دادیم. در طب سنتی به مزاج شناسی معتقد هستیم و اثرات هر دارو و غذا و میکروبی در بدن از طریق سردی و گرمی آنالیز می‌شود. وقتی بررسی‌ها روی این میکروب انجام شد و با کتاب ابن سینا مطابقت دادیم، متوجه شدیم طبع این بیماری سرد است. ویروس یک ویروس سرما دوست است و در فصل‌های سرد سال قدرت بیشتری پیدا می‌کند. در بدن‌هایی که افراد سردمزاج هستند علائم و شدت بیشتری دارند.

منتظر به نظر مخالفان طب سنتی نیز اشاره کرد و افزود: یک عده که مخالف طب سنتی هستند می‌گویند وقتی تا به حال همچنین ویروسی وجود نداشته شما چطور می‌توانید از طب سنتی که برای هزار سال پیش است برای درمان استفاده کنید. این نشان می‌دهد که آنها هیچ اطلاعی از طب سنتی ندارند. لازم نیست که یک ویروس همان زمان بوده باشد که بخواهیم در مورد آن نظر بدهیم. ما مزاج شناسی خودمان را انجام می‌دهیم و بر اساس علائم و شواهدی که بیماری در بدن فرد ایجاد می‌کند تشخیص می‌دهیم که سردی غالب شده و به درمان می‌پردازیم. درمان در طب سنتی برعکس روند بیماری است. ما مزاج‌ها را به سمت گرمی می بریم.

این گونه شد که در پروتکل درمانی خودمان خواستیم مصرف سردی را به حداقل برسانند. ماست، خیار، کاهو، آلو، کدو، دوغ را قطع کنند. به بیمارستان‌ها توصیه کردیم به بیماران ماست ندهند و رژیم غذایی آنها را کنترل کنند و گرمی استفاده شود خصوصاً گرمی جات و در رأس آنها زنجبیل که اتفاقاً در مقالات روز علمی هم متعدد بر روی تأثیر زنجبیل روی تقویت سیستم ایمنی کار شده است.

طبقه بندی گیاهان دارویی بر اساس تقویت سیستم ایمنی بدن

این متخصص طی سنتی به اقدامات اولیه برای مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: داروهای گیاهی را بر اساس اینکه چه مقدار می‌تواند تقویت سیستم ایمنی بدن را داشته باشد، طبقه بندی کردیم. برخلاف توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا که بر شستشوی دست، رعایت فاصله‌ها، استفاده از ماسک و … محدود شده بودند، بر تقویت سیستم ایمنی بدن تأکید کردیم و سطح ایمنی را بالا بردیم. این پروتکل را تدوین کردیم. همکاران طب سنتی در دو بیمارستان مشغول به کار شدند. همکاری در بیمارستان محدود و مشکل بود ولی در خصوص تغییر غذا همکاری کردند اما در کارهای درمانی دست ما بسته بود، اما در نهایت نتایج خیره کننده و خوبی به دست آمد.

سردی‌ها حذف شد، گرمی‌ها مثل دارچین، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه که بیمارستان نمی‌توانست تهیه کند توسط همراهان بیمار تهیه می‌شد. بعضی از این موارد، فرآورده‌های دارویی داشت که به صورت قرص و کپسول موجود بود. بومیگان که زنجبیل است و کپسول زینک توما و دارویی دیگر به نام اکیناسه یا سرخارگل که فرآورده متعدد دارویی دارد. گیاهی که افزایش تقویت سیستم ایمنی را انجام می‌دهد. بین بیماران توزیع شد.

با همکاری معاونت پژوهشی بیمارستانی در ساوه یک طرح تحقیق و پروپوزال بر روی دو گروه که از طب سنتی استفاده کردند و گروهی که استفاده نکردند، انجام شد. مقاله به انجام رسید و به شکل معناداری نشان داده شد که درمان طب سنتی مؤثر است. در صدد چاپ مقاله هستیم اما متأسفانه مقالات در خارج از کشور بهتر و راحت تر تأیید می‌شود.

هشت ماه اخیر در خصوص درمان کرونا به نتیجه رسیده است اما آنطور که باید و شاید به خدمت گرفته نمی‌شودمنتظر در پاسخ به این سوال که چرا اینقدر در مقابل استفاده از نظر متخصصان طب سنتی سخت‌گیری می‌کنند؟ گفت: دلیلی که آنها با طب سنتی مخالفت می‌کنند، این است که از زمانی که یک مقاله انجام می‌شود، مانع ایجاد می‌کنند تا زمانی که نتیجه عملیاتی شود. یک سری منافع وجود دارد که باعث ممانعت می‌شود. فکرهایی که در صدد واردات دارو به کشور هستند، مقاومت می‌کنند تا طب سنتی نهادینه نشود. طب سنتی در هشت ماه اخیر در خصوص درمان کرونا به نتیجه رسیده است اما آنطور که باید و شاید به خدمت گرفته نمی‌شود.

یک سوال اساسی از مسئولین این است که چرا برخورد دوگانه دارید نسبت به دو دارویی که تأیید شده نیست. مثل رمدسیویر که وارد کشور می‌کنید و به بیماران می‌دهید. مقام اول را در آزمایش این دارو به بیماران به دست می‌آورید. در یک کار تحقیقاتی روی ۱۱ هزار ایرانی انجام شد و ایران رتبه اول را به دست آورد، یعنی ۳ هزار نفر که روی آنها آزمایش و تحقیق صورت گرفت ایرانی بودند که این داروهای ضدویروس وارداتی روی آنها آزمایش شد. جالب اینجاست که به نتیجه رسیدند که این داروها اثرگذار نبودند. یعنی حاضرند این داروهای خارجی روی بیماران داخل کشور آزمایش شود، تلفات بدهد. برخی مسئولین راضی هستند که مردم به شکل علمی بمیرند تا به شکل علمی مداوا شوند. داروهایی که برای خودشان هم آزمون شده نیست را امتحان می‌کنند، صراحتاً می‌گویند مثبت نبود و بر روی ۱۱ هزار نفر انجام شد. ایران در این کارآزمایی اول شد و نتیجه‌ای نداشت.

این محقق طب ایرانی از مسئولان وزارت بهداشت درخواست کرد یک مرکز و کلینیک در اختیار طب سنتی قرار دهید و خروجی را اندازه بگیرید که چه تعداد فوت می‌کنند و چه تعداد سالم می‌شوند. ادعای همکاران طب سنتی را بسنجید اما متأسفانه زیر بار نمی‌روند و برعکس اعلام می‌کنند که طب سنتی را طب شریعت می‌دانند. افرادی که طب سنتی کار می‌کنند، شرعیات هستند و این را به همه اعلام کنید.

وی ادامه داد: یکی از متخصصین عفونی که طب سنتی هم کار می‌کرد با استفاده از داروها و پروتکل‌های طب سنتی، در بیماران کرونایی فقط دو مورد منجر به فوت داشت که یکی از این افراد نیز سرطان خون پیشرفته داشت و دیگری شیمیایی بود و مشکلات عدیده داشت.

منتظر ضمن گلایه از اصحاب رسانه گفت: از اصحاب رسانه گلایه مندیم. شما هرچه آنها می‌گویند را منتقل می‌کنید. به عنوان سیستم رسانه‌ای، دلایل را بپرسید. سیستم طب سنتی ما در نظام درمانی کشور پذیرفته شده است. رهبر انقلاب در سال ۹۳ اعلام کردند که طب سنتی باید در کشور نهادینه شود و سند ابلاغی دارد.

وی در خصوص موفقیت چین در درمان کرونا نیز تاکید کرد: چرا چین با جمعیت میلیاردی بر درمان کرونا موفق شد؟ چین اعلام کرد از طب سنتی استفاده کردیم. اگر ایران بخواهد پزشک و پروتکل به آنها هم می‌دهیم اما می‌بینید برخلاف اخبار و … به دروغ می‌گویند که چینی‌ها از ابتدا طب سنتی استفاده کردند، حالشان خراب شد و طب سنتی را کنار گذاشتند و نتیجه گرفتند. چینی‌ها معتقدند که طب سنتی برای درمان کرونا تأثیرگذار است.

مدیریت و نظارت بر طب سنتی باید مستقل باشد

کنار وزارت بهداشت باید تشکیلات طب سنتی را تهیه می‌کردیم همانطور که در چین و پاکستان این کار انجام شده است. دو سیستم پزشکی و دو سیستم درمانی دارند که در کار هم دخالت نمی‌کنند. ما سیستمی را که از اول مخالف طب سنتی است را متولی طب سنتی کردیم که با سلطه‌ای که دارد اجازه قوت گرفتن به آن نمی‌دهد. نطفه طب سنتی در کشور بد بسته شد و در شکم مادری بود که فقط به فکر سقط آن است.

معاونت طب سنتی تبدیل به دفتر شد و همین دفتر در مدت کوتاه سه مدیر عوض کرده است. ظاهراً هر کدام از مدیران که بخواهد شدت و حدت را انجام دهند، برکنار می‌شوند. چرا این اتفاق و جابجایی مدیریت‌ها اتفاق می‌افتد.

در طب سنتی و طب جدید هم شیادی وجود دارد که باید نظارت شود و برخورد و شاخص‌های فعالیت باید مشخص شودوی با اشاره به اینکه در هر صنفی شیادی وجود دارد گفت: در طب سنتی و طب جدید هم شیادی وجود دارد که باید نظارت شود و برخورد و شاخص‌های فعالیت باید مشخص شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر طب سنتی در زمینه کنترل بیماری‌ها کارایی دارد در زمینه آنفلوانزا که بیماری صد سال اخیر است کارایی چندانی نداشته و راهکار منطقی برای درمان ارائه نداده است؟ گفت: اپیدمی‌ها در طول تاریخ همیشه بوده، وبا، طاعون و آنفولانزا همیشه بوده اما اینکه می‌گویند طب سنتی کاری نکرده منظورشان چیست. همین طب سنتی که ۱۰ سال است دانشگاه دارد و فارغ‌التحصیل زیر ۵۰۰ هزار پزشک دارد که اجازه فعالیت و کار علمی و پژوهشی به آنها را نمی‌دهد؟ آیا به توسعه و نهادینه کردن طب سنتی اهمیت دادید و کاری از پیش نبردند؟ در زمان کرونا، امکانات درمانی، بیمارستان و بیمار کرونایی دادند؟ هر سال واکسن آنفلوانزا وارد می‌کنند و اصرار می‌کنند که واکسن بزنید. وزارت بهداشت در مورد آنفولانزا یا کرونا از طب سنتی کمک یا مشورتی نخواستند.

این محقق طب ایرانی در خصوص ۴ دارویی که مجوز تولید گرفتند نیز گفت: ما نسبت به این ۴ داروی مطرح شده نظر مثبت نداریم هستیم. آقای نمکی بعد از اینکه چین اعلام کرد که با طب سنتی موفق به درمان کرونا شده، گفت باید از ظرفیت‌های طب سنتی استفاده شود. دو ماه بعد گفت اینکه از طب سنتی انتظاری داشته باشیم، توهم است. دکتر ملک زاده و جهانپور اعلام کردند که نباید چیزی به عنوان طب سنتی داشته باشیم.

به افراد شیاد موقعیت درمانی ندهید

چهار داروی گیاهی وارد بازار شد که ما آنها را نمی‌شناسیم و مقاله آن کجا ثبت شده است. طب سنتی از این چهار دارو اطلاعی ندارد. باید به طب سنتی مرکز درمانی داده شود و طب سنتی را محک بزنند و آمار بهبودیافتگان را داشته باشند.

منتظر به آمار فوتی‌های کرونا نیز اشاره کرد و اظهار داشت: یک سوم آمار فوتی‌ها به علت مرگ و میر واقعی کرونایی است، یک سوم فوتی‌ها به علت عوارض درمان‌ها است و یک سوم به خاطر عوامل دیگر است که با کرونا ثبت می‌شود.

تیم پزشکی، پرستار و پزشک نهایت تلاش خود را می‌کنند اما پروتکل درمانی از جایی دیکته می‌شود. سیستم ایمنی بدن توسط دگزامتازون و کورتن می‌خوابد. طب سنتی برعکس این عمل می‌کند و به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌پردازد. دگزا و کورتن باعث خوابیدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. ایران آنچه سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند را انجام می‌دهد و مقام اول را در همکاری و کپی برداری به دست می‌آورد در حالی که مقام معظم رهبری فرمودند نگاه‌ها باید به باشد. اما متأسفانه اینگونه نیست

وی تاکید کرد: برای استفاده از متخصصین طب سنتی و پروتکل‌های درمانی و دارویی آنها باید مطالبه گری عمومی مطرح شود تا تعدادی از بخش‌های درمانی و کلینیکی را در اختیار طب سنتی قرار دهند.

حالا آ نهایی که می‌گوئید شیاد هستند موقعیت کار ندهید به افرادی که سابقه کار دارند پزشک بوده و تحقیقات داشته باشد اجازه کار و فعالیت در زمینه درمان را بدهید بنابراین به راحتی می‌توان شیادان را از بقیه افراد جدا کرد.

بیانیه هلسینکی راه متخصصان طب سنتی را برای درمان بیماران کرونایی بازکرده است

این محقق طب سنتی به بیانیه هلسینکی اشاره کرد و گفت: آقای ملک زاده در اسفند ماه در بیانیه هلسینکی اعلام کرد طبق بند ۲۳ این بیانیه وقتی درمان قطعی برای درمان بیماری‌ای وجود ندارد پزشک مجاز است که از هر روش که بر بیمار جواب می‌گیرد، استفاده کند. این موضوع برای این مطرح شد که همکارانشان مجاز باشند، از داروهایی مانند فاویپیراویر و رمدسیویر که درمان قطعی ندارند را تجویز کنند. شاید دقت نداشتند آن زمان که ما هم در طب سنتی از این موضوع استفاده می‌کنیم و پزشک مجاز است که از هر روش که تجربه اش را دارید استفاده کند.

وی گفت: طب سنتی از همین بند استفاده کرد و طبق همین بیانیه توانست به درمان کرونا بپردازد. اما امکانات به ما نمی‌دهند که فعالیت کنیم.

منتظر در پاسخ به این سوال که شما معتقدید که الان کرونا هراسی می‌کنند و این نظریه در اکثر کشورها وجود دارد. به جز بحث تجاری و مسئله واکسن، چرا باید این کرونا هراسی اتفاق بیفتد؟ گفت: ویروس کرونا واقعاً وجود دارد و یک ویروس دستکاری شده و حساس است و در هر بدن روی همان قسمت حساس می‌رود یعنی اگر کسی مشکل مفصل دارد، درد مفاصل شدید می‌گیرد. اگر کسی مشکل گوارشی داشته باشد، اسهال و استفراغ شدید می‌گیرد و این ویروس هوشمندانه نقطه ضعف هر فرد را پیدا می‌کند و به سراغ آن قسمت می‌رود.

کرونا هراسی به این معنا که این بیماری وجود ندارد، اشتباه است چون واقعاً وجود دارد اما برای رسیدن به اهداف خودش، بزرگ نمایی شده است. یک بخش از این اهداف، تجارت پزشکی است. یک بخش سلطه اقتصادی کشورها است. یک بخش مقاصد سیاسی است و همه اینها هست و ابعاد متفاوتی دارد. در حوزه کشاورزی بحث محصولات تراریخته مطرح است. چند وقت پیش مطرح شد که باید دو میلیارد از جمعیت دنیا کم شود و تفاوتی نمی‌کرد که از ایران یا کشور دیگر باشد. البته بیشتر دوست دارند از سمت ما اتفاق بیفتد. اینها ابعاد پشت پرده این قضیه است. مسئولینی که صحبت می‌کنند و حرف بی ربط می‌زنند را باید مجبور کرد که با مستندات و دلایل صحبت کنند تا نتوانند کرونا هراسی به وجود آورند.


برچسب ها: هلسینکی ، درمان ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: