کد خبر: ۲۶۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 23
ابتلا به بیماری های کلیوی می تواند یکی از دلایل افزایش کراتین خون باشد.
شفاآنلاین>سلامت>متخصص ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: مبتلایان به نارسایی کلیوی، مجاری ادرار، فشارخون مزمن و دیابت ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران پاندمی‌ها، تحت نظر پزشک باشند؛ چرا که تعویق درمان ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری ایجاد کند. 

به گزارش شفاآنلاین:، دکتر فرزاد علامه با اشاره به اهمیت درمان های اورژانسی بیماری های مجاری ادرار افزود: انسداد شدید و خونریزی در مجاری ادرار نیازمند مداخلات جدی و درمان به موقع است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزایش ناگهانی کراتین خون را یکی دیگر از نشانه های ابتلا به بیماریهای مجاری ادرار بیان کرد و گفت: ابتلا به بیماری های کلیوی می تواند یکی از دلایل افزایش کراتین خون باشد.

علامه با اشاره به این که انسداد مجاری ادرار کارکرد کلیه ها را کاهش می دهد، گفت: سنگ های سیستم ادراری یکی از دلایل ایجاد تورم و مسدود شدن حالب کلیه هاست. بنابراین نارسایی در عملکرد کلیه کراتین خون را بالا برده و در ادامه عملکرد کلیه ها نیز دچار اختلال خواهد شد.

وی یادآور شد: رفع انسداد در مسیر مجاری ادرار ضروری است. درد در ناحیه پهلوها، تهوع و استفراغ  از جمله علایم کلیه های سنگ ساز است و باید به محض مشاهده این علایم با پزشک مشورت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این که دفع سنگ از کلیه ها معمولا با درد همراه است، تاکید کرد: ممکن است این سنگ در مدت زمان طولانی ایجاد شده باشد و به مرور زمان علایم آن تشدید شود.

وی درباره نحوه درمان سنگ های کلیوی توضیح داد: روش های غیرتهاجمی و یا تهاجم بسیار کم برای درمان سنگ های کلیوی وجود دارد. به این شکل که با برش های خیلی کم می توان سنگ های خیلی بزرگ را از بدن خارج کرد. درمان هایی  آندوسکوپی نیز در برخی موارد پاسخ مناسبی برای درمان است. در این روش بدون هیچ برشی سنگ از بدن خارج می شود.  

متخصص ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضرورت انجام سونوگرافی های دوره ای را مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از مزایای سونوگرافی های دوره ای این است که اگر چنانچه کلیه ای سنگ ساز و یا سنگی درحال بزرگ شدن باشد، به موقع تشخیص و درمان خواهد شد.

علامه با اشاره به این که بیماری های مربوط به کلیه های سنگ ساز قابل پیشگیری است، گفت: مسایل ژنتیکی نیز در این بیماری دخیل هستند و می توان با مصرف دارو و رژیم های غذایی خاص این بیماری ها را کنترل و یا از بزرگ شدن سنگ کلیه پیشگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد:در بعضی موارد ممکن است پشت مجاری ادراری انسداد ایجاد شود که خود این عامل  می تواند به بروز عفونت منجر شود و در ادامه علایمی همانند تب، لرز و بی حالی  را در پی داشته باشد.

علامه درباره درمان های مداخله ای برای رفع انسداد در مجاری ادرار گفت: این بیماری طیف گسترده ای دارد و باید به طور کلی برای درمان مرحله پیشرفت بیماری، شرایط بیمار و علایم درنظر گرفته شود.

متخصص متخصص ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بررسی دوره ای وضعیت کلیه ها را به خصوص در مبتلایان به دیابت و فشار خون مزمن ضروری دانست و گفت: نارسایی کلیه در بسیاری از موارد بی علامت و یا کم علامت است، این بیماری در مواردی علایم اصلی خود را در دراز مدت نمایان می کند.

وی علایمی همانند سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ و خارش بدن را از دیگر علل نارسایی کلیه ها بیان کرد و گفت: کم شدن حجم ادرار و ورم پا نیز می تواند از علایم هشدار دهنده ابتلا به بیماری باشد. بنابراین لازم است افراد به محض مشاهده این نشانه ها به پزشک مراجعه کنند.

علامه یادآور شد: برخی بیماران به دلیل ایجاد پروستات ممکن سات دچار مشکلاتی و یا اختلالاتی در ناحیه مجاری ادراری شوند. علایمی مانند سخت آمدن، قطع و وصل شدن ادرار می تواند نشانه ای از بروز بیماری باشد، این علایم نیازمند پیگیری و درمان است؛ چرا که مزمن شدن بیماری و افزایش انسداد در مجاری ادرار به کلیه ها فشار وارد کرده و می تواند فرد را دچار نارسایی کلیوی کند.

وی ادامه داد: هر علامت، مشکل، تغییر حالت در دفع، قطع و وصل شدن و سوزش ادرار باید هرچه سریعتر بررسی و درمان شود؛ چرا که نادیده گرفتن و تعویق این نشانه ها می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به مبتلایان دیابت نیز توصیه کرد: افرادی که دچار بیماری دیابت هستند از چکاپ های دوره ای غافل نشوند؛ چرا که هر گونه علایمی به خصوص در خون و یا ادرار و یا درد در ناحیه پهلو به ویژه در افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند، می تواند نگران کننده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، سن ابتلا به بیماری پروستات را ۴۵ تا ۵۰ سال عنوان کرد و افزود: این عارضه ممکن است حتی در سن  بلوغ  و یا زیر ۲۰ سال نیز ایجاد شود.

علامه درباره روش های درمانی پروستات نیز گفت: با توجه به شرایط، اندازه و وضعیت بیمار این که اعمال جراحی باز، آندوسکوپی، تراشیدن بخشی از پروستات و یا دارو درمانی انجام شود، متفاوت است.

متخصص ارولوژی بیمارستان شهدای تجریش گفت: مبتلایان به نارسایی های کلیوی در صورت ابتلا به کرونا به دلیل حساسیت به بیماری های ویروسی و باکتریال و سایر بیماری ها بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند. رعایت جدی توصیه های بهداشتی، ماسک زدن و فاصله اجتماعی در این افراد مورد تاکید است.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری و درمان بیماری های کلیوی و مجاری ادرار هشدار داد: مبتلایان به نارسایی کلیوی، بیماری های مجاری ادرار، فشارخون مزمن و دیابت باید ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی به صورت دوره ای تحت نظر پزشک باشند؛ چرا که ممکن است با پیشرفت روند بیماری و یا به تعویق انداختن درمان ها فرد با عوارض جبران ناپذیری مواجه شود.          
برچسب ها: کلیوی ، کراتین ، پاندمی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: