کد خبر: ۲۶۸۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 22
دکتر ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در اعتراض به سیاست‌های وزیر بهداشت و اطلاع‌رسانی عجولانه در مورد واکسن کرونای ایرانی و طرح چند موضوع دیگر از سمت خود کناره‌گیری کرد.
شفاآنلاین>سلامت>شامگاه جمعه یکی از معاونین وزارت بهداشت پس از انتشار یک نامه مفصل که حاوی انتقادهای بسیار تند و جدی نسبت به عملکرد وزیر بهداشت در زمینه مدیریت بیماری کرونا بود، به صورت رسمی استعفا داد. 

به گزارش شفاآنلاین:دکتر ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در اعتراض به سیاست‌های وزیر بهداشت و اطلاع‌رسانی عجولانه در مورد واکسن کرونای ایرانی و طرح چند موضوع دیگر از سمت خود کناره‌گیری کرد. در متن استعفانامه وی آمده: «مدیریت بسیار غلط و پرنقص در پاندمی کرونا که به دلیل عدم مشورت و توجه شما به توصیه‌ها و هشدارهای متخصصان و محققان نظام سلامت، موجب تلفات انسانی بسیار در ایران شده است و درعین‌حال، مدعی درس «مدیریت بحران کرونا» دادن به سایر کشورها هستید؛ ادعاهای بی‌اساس جنابعالی و سازمان غذاودارو در خصوص موثر بودن داروهای گیاهی که به اعتقاد اینجانب بدون هیچ مبنای علمی و پژوهشی و مطالعات بالینی کافی صورت گرفته و همچنین دفاع و اقدام جنابعالی از ادغام طب سنتی در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور که می‌تواند شبکه بهداشت و درمان ایران را ناپایدار و در درازمدت تضعیف کرده و مردم را از حقوق خود در بهره‌مندی از درمان‌های پیشرفته پزشکی مدرن محروم سازد. عدم تشکیل شورای معاونین طی شش ماه گذشته و عدم اختصاص وقت از سوی شما برای بحث در امور آموزشی، پژوهشی و دانشجویی.»

هنوز دقایقی از استعفای معاون وزیر بهداشت نگذشته بود که نامه خداحافظی دکتر علی نوبخت رییس پیشین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تمامی مسوولیت‌هایش در وزارت بهداشت منتشر شد‌. وزیر بهداشت چهار روز قبل علی نوبخت را به عنوان «نایب‌رییس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا» منصوب کرده بود.

نوبخت علت استعفای خود را این‌گونه بیان کرد: «بعد از سخنان آن جناب در اصفهان در کوبیدن علم و دانشمندان پزشکی جان بر کف ایران و پاسخ معاونت پژوهشی متاسفانه راهی برای همکاری بنده با جنابعالی و آن وزارتخانه باقی نگذاشته است.»
اما این استعفاها واکنش‌های بسیاری در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت، از جمله این افراد جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت بود که پس از استعفای معاون تحقیقات این وزارتخانه در توئیتی نوشت: «‏نوآوری، علم و فناوری، طب سنتی و مکمل، سلامت، مقابله مبتنی بر شواهد با کرونا، جملگی میان دولبه مقراض افراط و تفریط، نفی و انکار، خصلت‌ها و منیت‌ها گرفتار است،‏اما بر سبیل اعتدال می‌مانیم و به یکسو کشانده نخواهیم شد؛ ‏در طریقت ما کافریست رنجیدن!»

حمله تند وزیر بهداشت به معاون قبلی‌اش

دیروز هم سعید نمکی بلافاصله فرید نجفی را به‌جای رضا ملک‌زاده به‌سمت معاونت تحقیقات وزارت‌ برگمارد و در حکم او نوشت: «تلاش کنید تراوشات غیرعالمانه تیم قبلی تکرار نشود و… بیان موارد غیرعالمانه مثل ایمنی دسته‌جمعی، مبتلا نشدن دوباره بیماران کرونا و ابتلای ۲۵ میلیون نفر به کرونا» تکرار نشود. حالا وزیر بهداشت معاون پیشین‌اش را متهم می‌کند که به ایده ایمنی دسته‌جمعی در برابر کرونا باور داشته است.

کناره‌گیری مسوولان به نفع مردم نیست

در همین راستا دکتر دباغ معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی تهران با تاکید بر اینکه استعفای مسوولان در پاندمی کرونا به نفع مردم نیست، گفت: مسوولان باید دست در دست هم اختلاف‌ها را کنار بگذارند و اگر نکته‌ای مدنظر آنها بوده باید ابتدای کار مطرح می‌کردند البته نه در جمع عمومی زیرا با نامه‌های سرگشاده مشکلات حل نمی‌شود. زیرا سربازانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا می‌جنگند دچار تضعیف روحیه می‌شوند. بنابراین اگر اختلافات سلیقه‌ای داشتند بهتر بود حل شود. چرا که بروز اختلافات در عرصه دید عامه عموم به نفع مردم نیست.

تغییری در مدیریت رخ نمی‌دهد

برخی از محققان بر این عقیده‌اند که با استعفای دکتر ملک‌زاده آن هم در چنین بحرانی، شرایط برای ستاد مقابله با کرونا و مردم وخیم‌تر می‌شود اما دکتر ایرج خسرونیا، رییس جامعه متخصصان داخلی کشور در این خصوص می‌گوید: در حقیقت ماه‌هاست بین دکتر ملک‌زاده و وزیر بهداشت اختلاف نظر وجود داشت. بنابراین ما از مدت‌ها قبل منتظر چنین اتفاقی بودیم. منتهی سخنرانی دکتر نمکی در اصفهان منجر به شدت عمل این تصمیم از جانب دکتر ملک‌زاده شد.

وی افزود: به نظر من شایعات و حواشی به وجود آمده در خصوص ارسال برخی مدارک به بیگانگان امری عبث است و تنها مشکلات خصوصی بین آنها ازجمله نظرات دکتر نمکی راجع به طب ستنی و به علاوه اینکه برخی از برنامه‌های تحقیقاتی وزارتخانه را هم زیر سوال بردند به کناره‌گیری دکتر ملک‌زاده دامن زده است. معاون اسبق نظام‌پزشکی تهران در خصوص اینکه کناره‌گیری دکتر ملک‌زاده در چنین شرایطی به ضرر وزارت بهداشت و مردم است یا خیر، بیان کرد: به عقیده من با استعفای ایشان تغییرات مهمی رخ نمی‌دهد چراکه وزیر بهداشت معاون دیگری را منصوب کرد تا کارها طبق روال قبل پیش رود. منتهی شرایط و موقعیت برای کناره‌گیری ایشان مناسب نبود اگر این کار صورت نمی‌گرفت، بهتر بود.

خشنود نیستیم

دکتر ایرج فاضل وزیر اسبق بهداشت و رییس پیشین نظام پزشکی کشور هم از دیگر پزشکانی بود که از استعفای دکتر ملک‌زاده خشنود نبود وگفت: بنده از استعفای دکتر ملک‌زاده خشنود نیستم و کاش این اتفاق رخ نمی‌داد.
بروز اختلاف سلیقه‌ها منجر به استعفای ایشان شده اما بهتر بود حل این مشکلات به صورت علمی حل می‌شد.

مردم اولویت نیستند!

با وجود کشمکش‌های موجود در وزارت بهداشت هنوز تصمیم قاطعی در خصوص مهار کرونا گرفته نشده و حتی چندی پیش رییس‌جمهور اعلام کرد براساس تخمین‌ها ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شده‌اند. در همین رابطه پیام طبرسی رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز درباره عملکرد ضعیف دولت و وزارت بهداشت در مهار بیماری کرونا به «جهان‌صنعت» گفت: تصمیمات اخیر دولت برای تشدید محدودیت‌ها همانند دیگر تصمیمات آنها ناکارآمد است چرا که ازدحام مردم در مترو خود بیانگر ضعف مدیریت است. از ابتدای گسترش کرونا به مسوولان هشدار دادیم که در پاییز کروناویروس به اوج خود می‌رسد و باید به فکر چاره‌ای باشند. اما مشاهده کردید که آمار فوتی‌ها هر روز بیشتر از دیروز می‌شود اما خبری از قرنطینه نیست. بنابراین همچنان تاوان این رفتارهای اشتباه را با جان مردم و پزشکان خواهیم داد.وی افزود: بنده اطلاع دقیقی از آمارها ندارم اما می‌دانم از آنچه هر روز می‌گویند می‌تواند بیشتر باشد و اگر اوضاع به همین شکل پیش رود آمار فوتی‌ها به روزانه هزار نفر می‌رسد زیرا قدرت سرایت کووید۱۹، ۱۰ برابر قبل شده است.

رانت‌های پژوهشی

در همین راستا رییس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ابعاد پنهان استعفای ناگهانی دکتر ملک‌زاده گفت: آنچه در دوران پاندمی کرونا در رفتار مسوولان علی‌الخصوص وزارت بهداشت شاهد بودیم صحبت کردن بیش از حد به جای عمل است. البته باید دانست که بدنه وزارت بهداشت در طول سال‌ها و در هر دولتی آسیب‌های متعددی به آن وارد شده. حتی در بیشتر اوقات وزیر به تنهایی نمی‌تواند مدیریت کند زیرا عوامل ستادی بر تصمیمات و نحوه مدیریت وزیر تاثیرگذارند و این تاثیرات در بیشتر مواقع مخرب بوده است.

ناهید خداکرمی افزود: البته درباره آنچه وزیر بهداشت در اصفهان گفتند، بسیاری از آنها درست است. تحقیقات ما دچار رانت شده یعنی یک رانت پژوهشی در آن نهادینه شده است. امروزه هر مسوولی که قدرتی پیدا می‌کند برای بعد از دوران مسوولیتش یک مرکز تحقیقاتی ایجاد می‌کند یا پروژه‌هایی را تعریف می‌کند که آنها به آسانی به بودجه پژوهشی دسترسی دارند. البته این موضوع منجر به تولید علم و حل برخی مشکلات هم می‌شود ولی واقعیت این است که رانتی به نام رانت پژوهش در نظام سلامت ما وجود دارد که آنها تحقیقات را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند تا عده‌ای خاص از آن بهره‌مند شوند همانند تولید یک دارو یا مکمل. برخی از مکمل‌ها که وارد شبکه بهداشت شده، در پس‌زمینه آن نتیجه مطالعات ناشی از رانت‌های پژوهشی بوده است. اما در مورد آنچه دکتر ملک‌زاده در متن استعفایشان نوشتند هم درست است. در حال حاضر نمی‌توانیم قاطع بگوییم که علت اختلافات تنها معطوف به طب سنتی بوده است. به عقیده من علت آن مشکلات مزمن تلنبار شده در وزارت بهداشت است. البته ممکن است وزیر هم در ایجاد این مشکلات نقشی نداشته اما در حوزه پژوهش چرا زیرا دکتر ملک‌زاده سال‌هاست در حوزه پژوهش نظام سلامت نقش داشتند اما آسیب‌های زیادی هم در شیوه مدیریت ایشان در معاونت پژوهشی وزارت بهداشت به برخی از شاخه‌های پژوهشی، وارد شده است. به عنوان مثال می‌توانستند با پیشگیری در ارتقای بهداشت نقش مهمی ایفا کنند. اگرچه در سایر معاونت‌های وزارت بهداشت هم همین وضع را شاهد هستیم که معضلات مزمن زیاد است که ممکن است به یک نفر ارث برسد و ما تصور کنیم آن یک نفر عامل مشکلات است. در صورتی که این‌گونه نیست و وضعیت نظام سلامت ما دچار مشکلات عدیده‌ای است و علت آن هم این است که تصمیمات پشت درهای بسته اتخاذ می‌شود. سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی نقشی در تصمیم‌گیری‌های اخیر ندارند. در صورتی که انجمن‌ها بارها برای کمک در پاندمی کرونا اعلام آمادگی کردند اما پاسخی به آنها داده نشد. این موضوع هم هیچ ربطی به وزیر یا معاون ندارد زیرا بدنه وزارت بهداشت مقاومت می‌کند. بنابراین مشکلات امروز نظام سلامت مزمن است و ربطی هم به وزیر ندارد. همه عواملی که مدیریت کشور را رنج می‌دهد در وزارت بهداشت هم وجود دارد. به هر حال به نظر من هنوز هم دیر نیست و می‌توان با مدیریت کارآمد و کمک از دیگر محققان از بحران کرونا گذر کرد.
دکتر ملک‌زاده به خاطر تصمیماتش مجبور به استعفا شد!
اما محمدرضا‌ هاشمیان- فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری- نیز در خصوص استعفای دکتر ملک‌زاده نظر دیگری دارد. وی گفت: به ‌طور کلی وزارت بهداشت متشکل از دکتر ملک‌زاده است. در واقع تمام سیستم سلامت کشور اعم از پژوهش، آموزش و درمان زیر نظر دکتر ملک‌زاده بوده و خواهد بود. ایشان حداقل ۱۲ سال در وزارت بهداشت حضور داشتند. بنابراین دکتر ملک‌زاده نمی‌تواند از خانه اصلی خودش ایراد بگیرد در صورتی که تمام تئوری ایمنی گله‌ای که منجر به افزایش مرگ و میر در کشور شد در اصل طبق نظریه ایشان شروع شد و کمیته کرونا هم ایمنی گله‌ای را قبول کرد و همین امر منجر به قرنطینه نکردن شهرها شد. بنابراین علت تمام مرگ‌های آی‌سی‌یو که به گفته وزارت بهداشت ۵۰ درصد از بیماران کرونایی در آی‌سی‌یو فوت کردند، به دلیل این بود که دکتر ملک‌زاده فوق تخصص آی‌سی‌یو را به رسمیت نشناخت و وقتی سازمان بهداشت جهانی می‌خواست مطالعه را در ایران انجام دهد، ایشان خودشان به عنوان فوق تخصص گوارش مسوول آن مقاله شد و اجازه نداد انجمن آی‌سی‌یوی ایران درگیر پروژه بین‌المللی شود. اگرچه توزیع داروهای رمدسیویر را هم تحت نظر خودش قرار داد و اجازه نداد این داستان توسط بخش مراقبت‌های ویژه تجویز شود. عجیب است چرا باید یک متخصص گوارش در امور دیگر با این قاطعیت تصمیم بگیرد؟ چرا باید تمام پژوهش‌ها زیر نظر ایشان باشد؟ در حال حاضر با امضای دکتر ملک‌زاده تمام مقاله‌های پژوهشی صادر می‌شود، به همین دلیل امکان ندارد فردی بتواند در کار پژوهشی بزرگی قرار گیرد و نظر دکتر ملک‌زاده را نخواهد. بنابراین نامه‌ای که دیروز از سوی ایشان منتشر شد بسیار عجیب بود زیرا دکتر ملک‌زاده مسوولیت تمام تصمیمات را داشته است. به عقیده من استعفای ایشان فرار از عملکرد خودشان محسوب می‌شود چرا که تمام پروژه‌های کرونای کشور با تصمیمات و نظرات قاطع ایشان پیش می‌رفت. موضوعاتی همچون تاثیر گرما بر کرونا را هم ایشان مطرح کرد و منجر شد تا در تابستان مردم مناطق جنوب کشور پروتکل‌ها را رعایت نکنند و تعداد کشته‌ها افزایش یابد. بنابراین ایمنی گله‌ای به مرگ گله‌ای منجر شده است.
هاشمیان اظهار کرد: دکتر نمکی مجموعه‌ای را مدیریت می‌کند که دکتر ملک‌زاده مدیر ارشد آنجا محسوب می‌شود. قطعا دکتر ملک‌زاده در تمام این سال‌ها نقش اساسی را در وزارت بهداشت داشتند. در پاندمی کرونا هم تمام تصمیمات زیر نظر دکتر ملک‌زاده هدایت می‌شد و دکتر نمکی تابع نتایج معاونین خود علی‌الخصوص دکتر ملک‌زاده بود.جهان صنعت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0

بادرود درمیان همه گفتگوها روشن شده است وزیری که در دوران کرونا شکایت معاون خود را با مردم دردمند و کرونا زده در میان بگذارد شایستگی آن را ندارد که حتی یک دقیقه بیشتر باز وزیر بماند.. نگران آن هستم که پیآمد وزیر ماندن ایشان زیادتر شدن وحشتناک و روزافزون بیماری کرونا باشد. اگر ایشان توانست برای نگهداری طب سنتی با معاونی که نخستین پله های بالا رفتن اودر ریاست دانشگاه کاشان ( باید آن هم بررسی گردد که روشن شود در دانشگاه کاشان چه خرابی ها ببار آوردند) با فرمان او گذاشته شد و ولی نعمت وزیر بود با نادرستی چنین کند ،در آینده با همه مردم بد خواهد نمود.باید به این وزیر گفت مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان.و زودتر به داروخانه ها بازگرد و وزارت را به کسی بسپار که بیماری کرونا و راه درمان آن را بشناسد و توان اداره معاون خود راداشته باشد.دوستدار دکتر بهروزبرومند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: