کد خبر: ۲۶۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - 2020November 21
صادق ضیاییان اظهار کرد: با استفاده از این نقشه‌ها مناطق مختلف کشور پهنه‌بندی و ریسک بارش‌ در هر پهنه با استفاده از رنگ‌ها مشخص می‌شود.

شفاآنلاین>اجتماعی>مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: در تهیه نقشه‌های هشدار هواشناسی از چهار رنگ مختلف استفاده می‌شود که هرکدام از رنگ‌ها پیامی دارند.

به گزارش شفاآنلاین:صادق ضیاییان ضمن اشاره به نقشه‌های هشدار سازمان هواشناسی که همزمان با فعالیت سامانه‌های بارشی منتشر می‌شود، اظهار کرد: با استفاده از این نقشه‌ها مناطق مختلف کشور پهنه‌بندی و ریسک بارش‌ در هر پهنه با استفاده از رنگ‌ها مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: برای مثال پهنه‌های سبز رنگ مناطقی هستند که برای آن‌ها بارش خاص و یا رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی نمی‌شود. از این‌رو در وضعیت هشدار قرار ندارند. در پهنه‌هایی که به رنگ زرد درآمده‌اند احتمال خسارت وجود دارد. خسارت‌ها در این مناطق بسته به محل زندگی و فعالیت هر فرد متفاوت است. برای مثال کاهش ۱۰ درجه‌ای دمای هوا آسیبی برای افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند و یا کارمند هستند به‌دنبال ندارد اما این کاهش دما می‌تواند خسارت‌هایی را برای کشاورزان به‌دنبال داشته باشد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه در پهنه‌های نارنجی رنگ احتمال خسارت بیشتر است، تصریح کرد: برای مثال ممکن است که در این نقاط با سیلاب و یا در ترددهای جاده‌ای با مشکل مواجه شویم. در پهنه‌های نارنجی رنگ احتمال بارش‌های سنگین پیش‌بینی می‌شود. از این‌رو نیاز است که نیروهای امدادی درحالت آماده‌باش قرار گیرند.

به گفته ضیاییان بارش در پهنه‌های قرمز رنگ بسیار شدید خواهد بود و اگر تمهیدات لازم برای استان‌هایی که به رنگ قرمز درآمده‌اند درنظرگرفته نشود، خسارت گسترده‌ای به افراد و تاسیسات وارد می‌شود. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های ضمن اشاره به اهمیت هشدارهای کشاورزی و لزوم توجه دستگاه‌های ذی‌ربط به این هشدارها گفت: هشدارها و توصیه‌های کشاورزی به چندین روش در اختیار کشاورزان و دستگاه‌های مسوول قرار می‌گیرد و توجه به آن‌ها می‌تواند خسارت‌ها در بخش کشاورزی هنگام فعالیت سامانه‌های بارشی را به حداقل برساند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان تصریح کرد:  معممولا هفته‌ای دوبار هشدارهای کشاورزی برای استان‌های مختلف کشور و با جزییات منتشر می‌شود. اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز در این زمینه صورت می‌گیرد.ایسنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: