کد خبر: ۲۶۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - 2020November 20
می تواند از ازدحام صبحگاهی و نیز عصرگاهی مردم در حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو بکاهد و سبب کاهش تماس های مردم با یکدیگر شود.

  شفاآنلاین>سلامت> استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: مردم به اندازه کافی نسبت به عوارض و آسیبهای ویروس کرونا توجیه نشده و درک درستی از خطرات آن ندارند.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر مسعود یونسیان متخصص اپیدمیولوژی روز جمعه  افزود: به دلیل هم درک نادرست، عده ای پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و به راحتی اقدام به کارهایی مانند حضور در تجمعات می کنند و با توجه به عدم درک صحیح، پروایی از ابتلا به بیماری ندارند.

وی ادامه داد: با اعمال محدودیت ها از جمله کم کردن ساعات کار برخی از مشاغل، درک خطر کرونا در مردم ایجاد نخواهد شد تا آنان از رفتارهای پرخطر دست بردارند و از شدت بیماری کاسته نمی شود، بلکه با این کارها ازدحام و در نتیجه انتقال بیماری کرونا بیشتر خواهد شد.

یونسیان بیان داشت: اعمال محدودیت در اکثر موارد اثرات کوتاه مدت داشته و سبب قطع زنجیره انتقال بیماری در آن زمان محدود می شود و برای ادامه این روند، مردم باید خطر کرونا را به درستی درک و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

ساعت کار ادارات شناور شود
وی تاکید کرد: بعد از سپری شدن تعطیلی ۲ هفته ای، به نظر می رسد که شناورسازی ساعات کار ادارات، سازمان ها و حتی کسب و کارهای بخش خصوصی، می تواند از ازدحام صبحگاهی و نیز عصرگاهی مردم در حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو بکاهد و سبب کاهش تماس های مردم با یکدیگر شود.

یونسیان تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، استفاده از وسیله نقلیه عمومی پرازدحام، یکی از مهمترین راه های انتقال ویروس کرونا محسوب می شود، پس به جای کم کردن ساعات کار وسایل نقلیه عمومی باید تعداد این وسایل یا حداقل ساعات کار آنها را افزایش دهیم.

وی به کم شدن ساعات کار شرکت واحد و متروی تهران نیز اشاره کرد و گفت: باید از خود پرسید آیا کاهش ساعات کار حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس، منجر به کم شدن ترددها یا ماندن مردم در منازل می شود. به نظر می رسد با این کار تراکم در ساعات پایانی فعالیت حمل و نقل عمومی درون شهری را افزایش می دهیم.

آیا محدود کردن ساعات کار در کنترل بیماری موثر است
وی در مورد اینکه آیا محدود کردن ساعات کار در کنترل بیماری موثر است، گفت: اگر به هر دلیلی امکان تعطیلی کامل وجود ندارد یا مصلحت نیست که برخی از مشاغل را تعطیل کنیم، محدود کردن ساعات فعالیت آنها، فایده ای نداشته و حتی ممکن است اثر معکوس هم داشته باشد.

وی ادامه داد: عدم فعالیت مشاغل از ساعت ۱۸ به بعد، این سوال را در ذهن متبادر می سازد که اگر این مشاغل ضروری نیستند و امکان تعطیلی آنها وجود دارد، چرا کلا آنها را برای مدت کوتاه تعطیل نمی کنیم.

یونسیان بر لزوم حمایت از مشاغلی که ساعات فعالیت آنان در این شرایط کرونا محدود می شود، تاکید کرد و ادامه داد: البته با جابجایی منابع مالی می توان حمایت های لازم را از این مجموعه انجام داد. اگر امکان حمایت از آنها وجود ندارد، به نظر می رسد منافع عمومی را باید به منافع گروهی خاص ترجیح داد؛ چرا که در نهایت همین گروه خاص نیز هم از امنیت حاصله و هم از تبعات مثبت اقتصادی حاصل از کنترل بیماری کرونا منتفع خواهند شد.

مردم از تصمیمات شفاف و منطقی مبتنی بر شواهد علمی تمکین می کنند
وی با اشاره به اینکه اغلب مردم از تصمیمات مبتنی بر شواهد علمی تمکین می کنند، گفت: علاوه بر اینکه مردم در تصمیم گیری ها باید شریک باشند، با استدلال های علمی می توان آنان را قانع کرد. در این صورت اغلب مردم نسبت به پروتکل های بهداشتی پایبند خواهند بود و به شکستن زنجیره انتقال کمک موثر خواهند کرد.

یونسیان در مورد اینکه آیا مصوبات ستاد مقابله با کرونا برای مردم قانع کننده است، گفت: به نظر می رسد که گاهی تصمیماتی گرفته می شود که حداقل مردم از منطق آن به اندازه کافی آگاه نیستند.
وی ادامه داد: برای هر تصمیم اجرایی یا هر مداخله ای باید به اندازه کافی شواهد قابل اعتماد و متقن علمی وجود داشته باشد تا اتخاذ آن تصمیم، اخلاقی و منطقی باشد.

یونسیان ادامه داد: برای اینکه بتوان با مردم به خوبی تعامل کرد باید آنها اقناع شوند. این کار با اطلاع رسانی، ابلاغ و گزارش دهی متفاوت است و رکن اصلی آن تعامل دو طرفه یا چند طرفه جریان اطلاعات، ارزش ها، باورها و دانش ها است.
وی تاکید کرد: اگر صرفا از سمت مسئولان، مدیران یا مجریان قوانین به مردم چیزی ابلاغ شود، طبیعتا خیلی اثربخش نخواهد بود و اگر تصمیمی براساس شواهد علمی کافی نباشد نه تنها اثربخشی نخواهد داشت بلکه ممکن است اثر سو هم داشته باشد.

برچسب ها: خطر ، کرونا ، اپیدمیولوژی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: